Nikon Coolpix P4: slecht overweg met beweging

Pagina: 1
Acties:

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09-2025
1,5 jaar geleden de Nikon Coolpix P4 gekocht. Overal goede reviews dus dat heeft mij over de streep getrokken. Als alles en iedereen stil staat maakt hij de mooiste foto's maar zodra er iemand een beweging maakt (dit hoeft maar een kleine beweging te zijn) is de foto onscherp. Zelfs buiten als ik het apparaat in de sportstand zet krijg ik geen scherpe foto's !
Heeft iemand ook dit toestel en misschien een goede instelling voor dit apparaat ??

Verwijderd

Ik ken het toestel niet, maar dpreview heeft een review van de P3 (=P4 + Wifi).
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonP3/images/captures/AEC2.jpg
Op het bovenstaande plaatje zie je de instelling "1/60". Dit is de sluitertijd. Links daarvan zie ik pijltjes naar links en rechts wijzen, dus ik vermoed dat je met de ronde 'four way controller' op de achterzijde van het toestel de sluitertijd kunt aanpassen. Probeer dit bij bewegende onderwerpen eens op 1/125 of 1/250 in te stellen (let op dat er licht genoeg moet zijn, anders resulteert dit in een te donkere foto). Bij erg snelle bewegingen zul je nog snellere tijden moeten gebruiken, maar zoals je zelf aangeeft: de sportstand zou dit automatisch moeten doen.
Verder is de review niet zo positief over de snelheid van het toestel en de AF: een vage foto kan ook veroorzaakt zijn doordat de AF ernaast zit of dat het onderwerp uit het scherpe gebied is bewogen wanneer de foto daadwerkelijk genomen wordt (shutterlag: je drukt af............de foto wordt genomen).