Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Feature] GOT als knowledgebase

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik GOT zo afstruin, dan zie ik dat het forum door veel mensen gebruikt wordt als knowledgebase (mijzelf incluis). Doordat sommige posts enorm groot geworden zijn, worden ze vaak ook onduidelijk en langdradig om te lezen.
Opzich niet zo'n probleem als er op die manier naar een oplossing toegewerkt wordt, maar vaak kom ik reacties tegen als: "He, dat probleem heb ik ook. Is er al een oplossing?" of wordt er ver afgeweken van de oorspronkelijke vraag/probleem. Hierdoor krijgt de topic starten geen antwoord meer op zijn post.

Veel mensen haken af met het lezen van zo'n post.
Gevolg: repost van een vraag en vervuiling van het forum. (met daarin geirriteerde reacties van GOT'ers die het forum wel uit hun hoofd kennen en dus weten dat het een repost is)

Is het een idee om in een post aan te geven of er een oplossing/antwoord is gegeven dmv een link naar de reply, of door het tonen van de oplossing direct onder de topic start?
Ook de oplossing aangeven met kleuren of andere indicatie behoort natuurlijk tot de mogelijkheden.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28

Osxy

Holy crap on a cracker

Dit klinkt een beetje zoals het systeem wat op de Apple Discussion Forums word gebruikt, en ik denk wel dat het nuttig zou zijn ware het niet dat het vrij lastig in praktijk uit te voeren is omdat vaak de antwoorden niet in 1 specifieke post worden gegeven.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de topic starter in een reply moet zetten wat voor hem de oplossing was. Hij/zij is tenslotte degene die het probleem aangekaart heeft en ook weet of de oplossing in zijn situatie werkt.

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 08:01
Het beste zou zijn dan dat de TS dan de oplossing kan "markeren"

Liefst met een ander kleurtje. Dat zou het inderdaad stukke handiger maken.
Ik struin al jaren door Tweakers, zonder overigens iets te posten, omdat ik het antwoord meestal wel vind, maar het zou inderdaad een makkelijke manier zijn om te ontdekken wat de oplossing nou was, in plaats van 30 pagina's door te lezen. Wat overigens ook wel weer leuk kan zijn...

Gr

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11 00:10

CSB

:D

Als je een systeem ontwikkeld waarin de TS en/of moderators kunnen aanvinken of een post "waardevol" of zelfs een "mogelijke oplossing" is, kom je al een heel eind. Ik denk dat dit een significante verbetering van de huidige structuur zou kunnen zijn.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Verwijderd

CSB schreef op donderdag 27 december 2007 @ 12:02:
Als je een systeem ontwikkeld waarin de TS en/of moderators kunnen aanvinken of een post "waardevol" of zelfs een "mogelijke oplossing" is, kom je al een heel eind. Ik denk dat dit een significante verbetering van de huidige structuur zou kunnen zijn.
Of de posters, naast de TS, kunnen dat zelf doen. En dan bij GOT een extra optie toevoegen dat in elke thread gefiltreerd kan worden op deze tags "waardevol" en "een mogelijke oplossing". De laatste tag komt dan samen met "Correctie" getagged posts. Het filteren moet dan wel op post date volgorde zijn om de "een mogelijke oplossing" en de "correcties" posts nog in de juiste volgorde te laten zien.

Door de TS dit zelf te laten taggen loop je wel weer het risico dat hij/zij niet ervaren genoeg is om goede oplossingen te herkennen van plakband oplossingen. En dan kill je bijv. dus snel een discussie door alle andere oplossingen "opzij te schuiven" nadat er al een oplossing is geidentificeerd door iemand die het eerst niet wist. Maar goed, het is inderdaad wel praktisch (en snel) om eerst met alleen TS te beginnen denk ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
en er ook voor zorgen dat een poster zijn eigen reply niet kan "taggen". Anders loop je het risico dat er misbruik van de optie gemaakt wordt.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 14:04
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 12:07:
[...]
Of de posters, naast de TS, kunnen dat zelf doen. En dan bij GOT een extra optie toevoegen dat in elke thread gefiltreerd kan worden op deze tags "waardevol" en "een mogelijke oplossing". De laatste tag komt dan samen met "Correctie" getagged posts. Het filteren moet dan wel op post date volgorde zijn om de "een mogelijke oplossing" en de "correcties" posts nog in de juiste volgorde te laten zien.
[...]
Eens!

Dit wordt natuurlijk al op een groot aantal andere sites succesvol gedaan.
Ik moet zeggen dat ik het een zeer prettig systeem vind, mits goed geimplementeerd en onderhouden.

Het lastige is natuurlijk dat topics vaak niet altijd in de 'vraag --> antwoord --> sluit' structuur passen.

Desalniettemin voor een hoop topics heeft dit waarschijnlijk wel meerwaarde!
Of de voordelen tegen de overhead opwegen is stof tot nadenken...

Verwijderd

en dan tagged de TS een post als zeer waardevol aan omdat er in staat "drivers opnieuw installeren/updaten of er naar kijken" omdat hij met die oplossing weer gebruik kan maken van zijn PC.
Nou lekker nuttig dan... zoiets hoort bij de basiskennis.

//edit: maar een soortgelijk systeem is volgens mij al eerder besproken en rejected omdat het een te grote aanslag zou zijn op de servers.

wat nog wel open stond meende ik was een soort van Wikipedia achtig systeem, hoe zit het hier eigenlijk mee?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 12:41 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek maar eens op GoT en Wiki, en dan zul je zien dat je niet de eerste met dit idee bent :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Als een driverupdate een oplossing is voor een beschreven probleem, dan is dat inderdaad een waardevolle oplossing. Veel bekende fouten worden door de fabrikant opgelost met een driver/firmware upgrade.
Iemand die het topic leest en zijn probleem daarin kan herkennen, kan dan ook zien dat hij de laatste drivers moet downloaden en installeren.

• CSB

CSB

Het idee achter dit topic is volgens mij om die achterlijk lange topics te vermijden en te zorgen voor een snelle, doch goede oplossing. Als dat door middel van een rating-systeem kan worden gerealiseerd zal dit uiteindelijk ook leiden tot minder "extra" topics over hetzelfde onderwerp.

Wat in mijn optiek ook vaak gebeurt is dat je eigen vraag bij het openen van een topic vaak verdwijnt in een zwart gat doordat anderen ook een vraag hebben die ze beantwoord willen zien. Dit kan dan ook verminderd worden als je in de search een optie / filter toevoegd met bijv. "laat mij alleen oplossingen zien". Scheelt denk ik ook weer topics doorbladeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eigenlijk nog wel een reactie van een moderator verwacht.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Misschien is het leuk om even te zoeken in BUG en LA, dit is op zich al een keer of vijftig voorgesteld :) . Daar vind je denk ik ook wat meer overwegingen hierover.

DM!

Verwijderd

Topicstarter
Als het zo vaak voorgesteld is, dan neem ik aan dat er ook wat mee gedaan is. Kan je mij vertellen wat de status is van GOTwiki, aangezien dit idee al stamt uit 2004?

(http://gotwiki.spider007.net Deze site werkt niet meer.)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Dat iets vaak wordt voorgesteld, betekend natuurlijk niet dat het geïmplementeerd wordt ;) . Maar over de GoTwiki wordt volgens mij nog af en toe nagedacht, maar dat kunnen de developers je beter vertellen dan ik :) .

DM!

• CSB

CSB

Vreemd dat er niet iets mee gedaan wordt. Ik kan me voorstellen dat er genoeg tweakers aanwezig zijn om te helpen implementeren. ;)

Goed, al is het maar een voorstel, het zou ontzettend handig zijn als ik voor mijn probleem (wat iemand anders waarschijnlijk al heeft gehad) niet een heel topic van 150 pagina's hoef door te lezen maar alleen een selectie hoef te maken van voorgestelde oplossingen d.m.v. een filter.
Ik heb dit al eerder gezien op andere (engelstalige) fora's. Het kan toch niet zo zijn dat Tweakers dit niet kan implementeren?

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Mja, één van de ideeën hierover - die in de topics die ik hier steeds aanhaal genoemd wordt - is dat op t.net veelal discussies plaatsvinden, en dat er dus minder sprake is van simpele/enkele oplossingen :) . Maargoed, nogmaals: ik denk dat het handig is om even die topics die hier al eerder over geweest zijn door te lezen, in plaats van dat we hier hele discussies gaan herhalen :P .

Daarnaast kunnen de dev-mensen misschien de overwegingen wat duidelijker maken :) .

DM!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11 23:36

Acheron

updatepack.nl

Vaak is het handig als in grote topics een goed uitgewerkte topicstart aanwezig is. Helaas wordt nadat een nieuw topic geopend wordt vaak lukraak de topicstart van de vorige discussie gekopieerd, zonder dat er extra informatie en tips aan wordt toegevoegd.
Op Fok kwam ik het idee tegen om topicstarts in de Wiki te plaatsen zodat iedereen die kan bijwerken. Is het dan tijd voor een nieuw topic kan je de bijgewerkte pagina zo vanaf de Wiki kopieren. Lijkt me zeer handig als zo'n systeem ook voor GoT wordt ingevoerd :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Het lijkt me dan eigenlijk een stuk handiger om dan de startpost direct uit de wiki te trekken :) ?

DM!

Pagina: 1