Toon posts:

Cross-cable XP netwerk met 2 pc's... probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, hier volgt een noodkreet! |:(

Ik probeer een netwerk op te zetten tussen 2 XP PC's. Hierbij probeer ik op de ene PC het IP adres 192.168.1.1 en op de andere 192.168.1.2 in te stellen. (beide pc's hebben subnet 255.255.0.0. en zitten in dezelfde werkgroep.)

Op de ene pc kan ik zonder problemen het IP adres handmatig instellen. De andere PC geeft na het invoeren een melding dat de PC opnieuw moet worden gestart. Na opstart staat het IP adres weer op "automatisch een IP adres laten toewijzen." De instellingen worden blijkbaar niet geaccepteerd.
Als ik na het wijzigen het opnieuw starten negeer, ontstaat er een verbinding die ik in dos prompt kan pingen (ziet beide handmatig ingevoerde ip adressen)... helaas kan ik in windows de andere pc niet vinden.

Ook viel me op dat ik op de probleem-PC de computernaam niet kan wijzigen. Hier krijg ik ook een foutmelding. Dit vind ik ook vreemd.

PS ik voer alles uit onder administrator rechten.

Wie weet wat ik fout doe?

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Maak je hierbij gebruik van de netwerk-wizard voor instellen van het netwerk?

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Heb je geprobeer het IP in te typen als alternatief adres?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-03 15:56

allure

Titaan fase 2/3

Over welke uitvoering XP hebben we het hier?

Verwijderd

Ik heb dezelfde problemen gehad en bij mij bleek het ook wat simpels te zijn achteraf(geen default gateway), misschien handig om daarom mijn topic even door te lezen of het overeenkomt:
Crossed lan verbinding tussen 2 windows xp pro sp2 computers

Succes! Als het werkt, dan werkt het ook goed. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 11:54 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je beide PC's op automatisch zet, krijgen ze gewoon een standaard 'Windows' IP, om het zo maar even te noemen. Voor zover ik weet liggen die standaard gewoon in dezelfde range, dus dan zou je netwerkje ook gewoon moeten werken :)

Verder vind ik het wel vrij apart dat je moet rebooten na het handmatig instellen van je IP instellingen, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt :?

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 27-12-2007 12:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de truukjes van orion84 en joopieboy eens proberen!

Voor de overige antwoorden:
- Beide PC's hebben Windwos XP pro 2002 (sp2)
- net wizard heb ik nog niet beprobeerd.
- alternatief ip adres gaat ook niet goed. Zelfde probleem.

Verwijderd

Ik zou ook helemaal niets met de ip instellingen doen, in een kleine werkgroep is een apipa adres genoeg.

Dus op beide pc's de ip instellingen op automatisch zetten. Dan moet alles goedkomen.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-03 11:33
Als ze elkaar niet kunnen vinden, bedoel je dan de naam niet, of het IP? Bij een crossedlan heb je nl. geen DNS server, dus zul je het met IP's moeten doen.

Homey — Critics are those without skills to create.

• DiamondKoos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-04-2025
Andere optie is dat de crossed-link niet door je hardware (netwerkkaart) wordt ondersteunt. Heb dit ook een keer aan de hand gehad.

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Voor de zekerheid: je gebruikt toch wel een crossed-cable en niet een 'gewone' netwerkkabel?

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels de netwizard van XP geprobeerd. Dat werkt ook niet helaas.

Wat ik vreemd blijf vinden is dat, zelfs al ben ik ingelogd onder administrator, het IP adres en de computernaam niet gewijzigd kunnen worden. (ook zonder aangesloten netwerkkabel blijft dit probleem.)

Bij het wijzigen van computernaam krijg ik de melding: "toegang geweigerd" en na het wijzigen van het IP adres van automatisch naar handmatige invoer vraagt de PC om een nieuwe opstart. Na het opstarten staan de oude instellingen weer aktief.

Staat er een of andere vage beveiliging aktief? Dit probleem begint weer lekker irritant te worden!
Misschien toch maar met de USB stick heen en weer lopen? Ik wil eigenlijk niet tot dit soort lapmiddeltjes overgaan. :)

Verwijderd

Topicstarter
Moraxv schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 13:23:
Voor de zekerheid: je gebruikt toch wel een crossed-cable en niet een 'gewone' netwerkkabel?
Ja heb speciaal een cross kabel gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
DiamondKoos schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 12:51:
Andere optie is dat de crossed-link niet door je hardware (netwerkkaart) wordt ondersteunt. Heb dit ook een keer aan de hand gehad.
Als ik het ip adres op de PC 1 die ik wel kan wijzigen invoer en vervolgens op PC 2 via dosprompt ga pingen dan zie ik de PC 1 wel. Mijn veronderstelling is dan dat de kabelverbinding ok is.
Tijdens het zoeken in XP is ie stekeblind.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 13:35 ]

Pagina: 1