HDD USB probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Hi,

Ik heb een 500GB Maxtor Diamondmax 21 500GB Sata, aangesloten via USB. Het is een externe schijf van Toshiba namelijk. Nu heb ik bij een vriend die Vista heeft er wat dingen opgezet. USB kabel eruit getrokken en mee naar huis genomen. Nu sluit ik mijn HDD aan via USB en hij komt niet bij mijn computer te staan als drive. Hij staat wel bij hardware devices, dus windows herkent hem wel. Ook als ik in mijn bios kijk staat hij erbij.

Ik heb Acronis Disk Director geprobeerd en die blijft tijdens het analyseren van de partities hangen.

Wat kan ik doen om toch mijn schijf weer aan de praat te krijgen ? Ligt het aan de Vista van die vriend van mij ? Hij heeft namelijk ook altijd gezeur met zijn Ipod als hij hem aan zijn Vista heeft gehangen. Dan moet hij standaard zijn ipod een paar keer resetten. Als hij zijn ipod aan XP hangt heeft ie het niet.... Zorgt Vista ervoor dat XP mijn schijf niet meer herkent ?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Komt de schijf wel bij schijfbeheer tevoorschijn? Het kan zijn dat je externe schijf simpelweg geen driveletter toegewezen krijgt. Dat zou je dan in schijfbeheer weer kunnen fixen.
SamuraiP1zzaCat schreef op donderdag 27 december 2007 @ 02:46:
USB kabel eruit getrokken en mee naar huis genomen.
Heb je wel de externe schijf eerst ontkoppeld in Vista d.m.v. apparatuur veilig verwijderen? Het kan zijn dat er iets corrupt is geraakt. Kijk even of je de partities wel kan lezen met een ander programma (bijv. schijfbeheer of Paragon). Desnoods zul je de schijf uit de behuizing moeten halen en deze aan een vrije sata poort aan je PC moeten hangen.

Het zou in ieder geval los moeten staan van Vista vs. XP, tenzij er iets van malware op staat.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb je toevalig netwerkschijven?
Het geval wil dat windows de volgende vaste schijf benaming aan een USB opslag toewijst. Als daar opvolgend een netwerkschijf komt, krijgt de USB opslag geen driveletter. Als voorbeeld:

A = diskette
C = schijf
D = CD rom
E = netwerkschijf

Het USB apparaat wil de letter E hebben en is niet inteligent genoeg om de letter F daarvoor te gebruiken. Zorg dus, als het zo is, dat de letter E vrij komt en eventueel opschuift naar F of zo.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• SamuraiP1zzaCat
Ik heb geen netwerkschijven en E: is een vrije letter. Ik heb een DaemonTools Virtual Drive op F:.

Partition Recovery via Hirens Boot CD kan de partitie wel zien, maar hij kan hem niet benaderen. Zodra ik Partition Recoveryiets wil laten uitvoeren op die schijf dan loopt hij vast.

Ik heb de schijf al als Sata aan de PC gehangen ook dan komt hij er niet bij te staan. Wel in de bios overigens. En hij ziet ook wat voor een schijf. Vendor etc.

Als ik hem via USB aansluit en ik wil maar iets doen wat met hdd's te maken heeft hangt mijn PC Trek ik dan de USB eruit dan worden alle handelingen die hingen toch alsnog uitgevoerd.

Ik ga nu ff Partition magic proberen, maar denk met weinig succes..

Heb overigens zonder hardware veilig verwijderen uit Vista de kabel getrokken, achteraf erg dom.
Fauna schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:36:
Komt de schijf wel bij schijfbeheer tevoorschijn? Het kan zijn dat je externe schijf simpelweg geen driveletter toegewezen krijgt. Dat zou je dan in schijfbeheer weer kunnen fixen.

[...]

Heb je wel de externe schijf eerst ontkoppeld in Vista d.m.v. apparatuur veilig verwijderen? Het kan zijn dat er iets corrupt is geraakt. Kijk even of je de partities wel kan lezen met een ander programma (bijv. schijfbeheer of Paragon). Desnoods zul je de schijf uit de behuizing moeten halen en deze aan een vrije sata poort aan je PC moeten hangen.

Het zou in ieder geval los moeten staan van Vista vs. XP, tenzij er iets van malware op staat.
EDIT: Paragon geeft een I/O error, en HDD Regenerator ziet hem wel, maar zodra hij wil scannen loopt hij vast

[ Voor 3% gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 27-12-2007 14:04 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
SamuraiP1zzaCat schreef op donderdag 27 december 2007 @ 12:54:

Heb overigens zonder hardware veilig verwijderen uit Vista de kabel getrokken, achteraf erg dom.

[...]
Dat is een understatement. Ik weet niet de gevolgen, maar als je niet kan formatteren lijkt hij me naar de knoppen. Ik weet niet of mensen nog een alternatief hebben hier, maar een software probleem of corrupte data is het iig niet.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• SamuraiP1zzaCat
Maar kan dat niet veilig verwijderen zorgen voor een hardware probleem dan ? Lijkt mij dat als je niet veilig verwijderd hoogstens je laatst gekopieerde bestanden er niet op staan of corrupt zijn ...
LiquidT_NL schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:14:
[...]

Dat is een understatement. Ik weet niet de gevolgen, maar als je niet kan formatteren lijkt hij me naar de knoppen. Ik weet niet of mensen nog een alternatief hebben hier, maar een software probleem of corrupte data is het iig niet.

[ Voor 22% gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 28-12-2007 13:06 ]

• LiquidT_NL
SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 13:06:
Maar kan dat niet veilig verwijderen zorgen voor een hardware probleem dan ? Lijkt mij dat als je niet veilig verwijderd hoogstens je laatst gekopieerde bestanden er niet op staan of corrupt zijn ...

[...]
Met software bedoelde ik het niet in de ruimere zin van het woord. Een beetje slecht verwoord van mij :P

Maar als een format ook niet lukt (als je hem als SATA aansluit) vanuit zowel windows als een bootdisk (linux, Hiren, UBCD), dan zou ik toch even vraagtekens zetten of de schijf nog wel in orde is. Of dit komt door veilig verwijderen weet ik niet (overhaaste conclusie van mijn kant), maar het blijft ontzettend dom om te doen.

Kan testdisk hem benaderen, of een ander partitietable progje?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• SamuraiP1zzaCat
Testdisk vind hem wel, en ziet dat het een 500GB schijf is, hij kan er alleen geen partities op vinden. Als ik add partitie doe via Testdisk dan loopt hij vast en mijn explorer crasht dan ook, maar zodra alle foutmeldingen gesloten zijn komt er wel een E: schijf te staan. Deze heeft alleen de size 0, kan er verder ook weinig mee.

Is het mogelijk om handmatig een partitie toe te wijzen aan een schijf .. Als ik nou weet welke cilinder etc.... of is dat onbegonnen werk ?

Is het een idee om de schijf te formateren en dan een data/foto recovery te doen ? De data op de schijf is niet belangrijk op zowat al mijn fotos na ...
LiquidT_NL schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 13:44:
[...]

Met software bedoelde ik het niet in de ruimere zin van het woord. Een beetje slecht verwoord van mij :P

Maar als een format ook niet lukt (als je hem als SATA aansluit) vanuit zowel windows als een bootdisk (linux, Hiren, UBCD), dan zou ik toch even vraagtekens zetten of de schijf nog wel in orde is. Of dit komt door veilig verwijderen weet ik niet (overhaaste conclusie van mijn kant), maar het blijft ontzettend dom om te doen.

Kan testdisk hem benaderen, of een ander partitietable progje?

• LiquidT_NL
SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:56:
Is het mogelijk om handmatig een partitie toe te wijzen aan een schijf .. Als ik nou weet welke cilinder etc.... of is dat onbegonnen werk ?
uitgaande van de symptonen is er wel wat meer aan de hand dan enkel een partitie die niet goed is gespecificeerd. Het kan een filetable zijn, maar het kan ook dat er echt iets flink mis is gegaan.
SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:56:
Is het een idee om de schijf te formateren en dan een data/foto recovery te doen ? De data op de schijf is niet belangrijk op zowat al mijn fotos na ...
[...]
Ik denk dat, als er geen andere oplossing komt, dat een idee is. Doe dan een full format (geen quick format, voor de zekerheid) en doe daarna meteen een data-recovery attempt. Als dit niet helpt, zou een low-level het misschien ook wel doen.

Overigens: gebruik een draagbaar medium als een externe schijf, USB stick of memcard NOOIT als enige back-up medium, omdat de kans op defecten door schokken, vallen of extreme omstandigheden veel te groot is. Zorg er dan voor dat het zowel op de PC staat als op de externe schijf (kans dat beiden tegelijk uit zouden vallen is zeer klein)

• SamuraiP1zzaCat
Geen idee hoe ik het gedaan heb maar hij doet het weer. Heb denk ik wel 10 data recovery tools geprobeerd. Niets deed het. Ik wilde een Low Level Format doen, maar die liep vast na 2 seconde. Dus ik sluit alles af, en ontkoppel en sluit mijn hdd weer aan (Sata) en hij staat weer netjes in het rijtje. Volgens mij was hij gewoon flink in de war en heeft hij nu dankzij een opdonder weer het leven gevonden ... thnx voor de tips in ieder geval
Pagina: 1