Toon posts:

niet werken van BFG 8800 Ultra als het te koud is buiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie vast en zeker wel gelezen hebben in de titel van dit bericht heb ik problemen met mijn BFG 8800 Ultra OC (voor de zoveelste keer mag ik hier wel aan toevoegen!!! :( )

Ten eerste was er het probleem van angstaanjagende piepjes wanneer het systeem afsloot en nog wat probleempjes met tegenvallende 3Dmark06 scores maar dat was gelukkig allemaal van korte duur.

Nu heeft zich een nieuw probleem voortgedaan en ik kan er maar niet achterkomen wat het is. Het zit namelijk zo:

Het is december dus het is koud buiten, ben een paar dagen niet thuis geweest en daarom heeft op mijn kamer de verwarming niet aangestaan (ben nog wel een beetje zuinig op het milieu O-) ), daarom was het ook echt koud op mn kamer vandaag.

Wilde alleen ff snel mail checken enzo omdat het veel te koud was maar tot mijn verbazing startte mn pc niet volledig op. De fans gingen wel draaien, zo ook de harde schijven maar het beeld bleef zwart.

Heb nagekeken of alle kabels goed vastzaten enzo (eerste wat je doet) maar daar lag het niet aan. Moest toch wel ff slikken want dat ding heeft me flink wat geld gekost en als iets niet werkt zoals het hoort maak je je snel zorgen (wat nou als ie kapot is :'( ). Heb 'm meerdere keren gereboot maar het scherm bleef zwart.

Nu komt het...

...wilde de videokaart even omwisselen met eentje uit een andere pc om te kijken of het ook daadwerkelijk aan m'n videokaart lag. Had even de verwarming aangezet toen ik bij een andere pc de videokaart eruit ging halen en ook even op die pc wat forums door zat te lezen. Bij terugkomst was het ondertussen aangenaam warm geworden op mn kamer zodat ik geen kou hoefde te lijden tijdens het vervangen.

Om het toch nog maar een keer te proberen startte ik mn pc op met de 8800 ultra erin en opeens deed ie het! 8)7 8)7 Snapte er helemaal niets van!

Nu dus mijn vraag: Kan het zo zijn dat de buitentemperatuur er wat mee te maken heeft gehad? Dat er een beveiliging in de kaart zit die ervoor zorgt dat ie niet start wanneer ie TE koud is?

Kan dit natuurlijk makkelijk zelf testen door het weer koud te laten worden op mn kamer en dan kijken of ie opstart. Maar neem dit risico liever niet (stel dat ik 'm dadelijk helemaal sloop :X ).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nee, vaak is het juist bevordelijk. Wellicht dat je kaart sporadisch te weinig power krijgt bij het aanzetten van je PC --> geen beeld.

Verwijderd

Exorcist schreef op donderdag 27 december 2007 @ 02:43:
Nee, vaak is het juist bevordelijk. Wellicht dat je kaart sporadisch te weinig power krijgt bij het aanzetten van je PC --> geen beeld.
Misschien levert de te koude PSU niet genoeg stroom?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 02:46:
[...]

Misschien levert de te koude PSU niet genoeg stroom?
Denk dan eerder dan de PSU überhaupt te weinig stroom levert, maar niet door de evt. kou.

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Te veel vocht in de koude lucht?

Verwijderd

Topicstarter
Heb een 650 watt voeding dus het kan niet liggen aan te weinig stroom. Omdat het schijnbaar geen kwaad kon heb ik het vanochtend nog een keer geprobeerd door een tijdje de ramen open te zetten op mn kamer en het flink koud te laten worden. En je raadt het al, hij startte gewoon op zonder problemen.

Hopelijk blijft het dus bij deze ene keer en was het gewoon toeval ofzo.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:59

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:45:
Heb een 650 watt voeding dus het kan niet liggen aan te weinig stroom. Omdat het schijnbaar geen kwaad kon heb ik het vanochtend nog een keer geprobeerd door een tijdje de ramen open te zetten op mn kamer en het flink koud te laten worden. En je raadt het al, hij startte gewoon op zonder problemen.

Hopelijk blijft het dus bij deze ene keer en was het gewoon toeval ofzo.
Dat 650 Watt voldoende is zal best wel, maar dat wil niet zeggen dat ie altijd zo stabiel is. Meerdere factoren spelen er bij een voeding, niet alleen maar 'voldoende' vermogen.

Wauw, een sig!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Welke voeding heb je dan precies? 650watt zegt zo weinig over de kwaliteit en stabiliteit.

Zitten alle kabels wel goed aangesloten, met name powercables? Misschien maakt een kaart bij kou iets minder contact.
Exorcist schreef op donderdag 27 december 2007 @ 02:43:
Nee, vaak is het juist bevordelijk.
Koude lucht is bevorderlijk voor de koeling, maar of kou echt bevorderlijk is voor electronica waag ik te betwijfelen.

Ik zou mijn pc toch ook niet een nachtje in de auto laten staan eerlijk gezegd. Nu ik erover nadenk staat mij bij dat je dan altijd een electronisch apparaat moet laten acclimatiseren aan kamertemperatuur, voor dat je deze aanzet?

[ Voor 54% gewijzigd door Kurios op 27-12-2007 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is trouwens 620 watt voeding van Corsair, niet 650 watt. Heb vandaag even de kast open gehad en de kabels gecontroleerd of dat ze goed vast zaten en overal ook goed contact maakten. Kon nergens wat vinden.
Pagina: 1