[router] Welke router ondersteunt 100mbit NAT?

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 09:05
Sindskort zit ik op kamers, en heb ik via surfnet een sync. 100mbit internetverbinding. Het werkt perfect, maar het blijkt dat het kiezen van een router een erg ingewikkelde klus is. Op het eerste gezicht zou je denken dat een 100mbit router moet voldoen. Immers, afgezien van en kleine overhead zou ik toch wel zo'n 90mbit moeten halen. Niet dus. Die 100mbit gaat puur over de capaciteit van de ingebouwde switch (de LAN-kant), maar niet over de (reken/doorvoer)-capaciteit van de router als het gaat om NAT'en / routeren (van LAN naar WAN en vv).

Het is zo dat nogal wat routers niet eens 20mbit kunnen routen (Chello Extreme), laat staan 100mbit. Het volgende plaatje illustreert de situatie het beste, alleen is het in mijn situatie nog net een paar graadjes erger:

Afbeeldingslocatie: http://www.chelloo.com/images/temp/routerthroughput.gif

Het blijkt dat het NAT'en van verkeer te zwaar is voor een router, dus dat een groot deel van mijn verbinding onbenut zou blijven.

Zijn er (betaalbare) oplossingen die 100mbit kunnen routeren, of moet ik toch echt gaan denken aan een zelfbakken routertje (aka een Linux barebone)? In diverse winkels weten veel verkopers niet eens wat mijn probleem is (of ze geloven niet dat ik 100mbit heb en denken dat ik het puur over de LAN-kant heb). En als ze he wel snappen kunnen ze mij nooit vertellen wat nu de NAT-capaciteit van zo'n ding is. Hopelijk kan iemand me hier helpen!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:34

BHQ

Your best best is idd. een low-power machine (denk aan een AMD BE-procje) met bijv. pfsense. Deze zal bij bijv. veel p2p ook niet over de zeik raken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
De meeste consumenten-routertjes kunnen dat idd niet.

Blijven een 2tal opties open:
- Kijk voor een 2ehands professionele router
- Zelf linuxPCtje oid in elkaar klussen (of kant-en-klaar iets nemen, simpele Epia icm smoothwall oid)

Bij de meeste serieuzere routers staat de throughput wel aangegeven. Ik heb zelf een Hotbrick staan. Volgens specs doet ie 55Mbit. (staat gewoon bij de specs)

Wil je overigens 100Mbit of is bv 50Mbit ook voldoende (aka: ga je die 100mbit ook nodig hebben? Veel sites kunnen dat toch niet leveren. Tenzij je veel tegelijk doet (of oa van campusnet crap wilt halen) denk ik dat je met 50mbit ook al een heel eind komt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Computertje pakken idd. Al die kleine kastjes die hebben daar gewoon de cpu-power niet voor.
DJSmiley schreef op donderdag 27 december 2007 @ 02:19:
Wil je overigens 100Mbit of is bv 50Mbit ook voldoende (aka: ga je die 100mbit ook nodig hebben? Veel sites kunnen dat toch niet leveren. Tenzij je veel tegelijk doet (of oa van campusnet crap wilt halen) denk ik dat je met 50mbit ook al een heel eind komt.
Uh, ik heb op school gbit aan m'n laptop hangen en ik kom regelmatig boven de 10MB/sec uit. ('t roelt vrij hard als je een 10gig verbinding hebt voor pak 'm beet 20 mensen :+)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Afgezien van de snelheid zoals de TS vraagt, gaan deze opmerkingen ook op qua aantal connecties? Hoe sneller de verbinding (100mbit in dit geval), hoe meer connecties men tegelijkertijd kan maken. Hebben simpele routers meer problemen met veel connecties dan routers met meer cpu-power?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer het eens met een PC-Engines boardje of een Soekris. Zeker de wat nieuwere modellen kunnen het wel.
Ik heb het zelf met platte OpenBSD draaiend, met pfsense kan het ook wel... maar zal de performance minder zijn (gewoon meer services etc draaiend).

Verwijderd

Intel kwam binnenkort trouwens uit met een zeer kleine proc van 600-1800 mhz met een verbruik van 0,5 tot 2 watt. Moest ik zo'n verbinding hebben zou ik naar zoiets kijken :).
Helaas gaat mijn internet aan max. 440 kb/sec (en 12 gig, België ja, maar dat stoort mij eigenlijk niet).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01
Boudewijn schreef op donderdag 27 december 2007 @ 02:38:
probeer het eens met een PC-Engines boardje of een Soekris. Zeker de wat nieuwere modellen kunnen het wel.
Ik heb het zelf met platte OpenBSD draaiend, met pfsense kan het ook wel... maar zal de performance minder zijn (gewoon meer services etc draaiend).
De Alix is nog wel te betalen, als je voor een Soekris gaat en het formaat niet absoluut nodig hebt verklaar ik je voor gek :P Haal uit Vraag & aanbod voor _heel_ weinig geld een pentium3/800 en een extra 10/100 netwerkkaart, gooi er pfSense op en je bent klaar :)

Die Soekris bordjes zien er mooi uit, de 19" behuizingen die erbij leverbaar zijn zijn ook bijzonder geil, maar ze zijn veeel te duur voor de prestaties.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 17:23

GekkeR

key = key

Oude routers kunnen dat idd niet.
Maar net zoals andere hardware gaan deze routers ook gewoon netjes mee met de tijd.

D-Link DIR655 of een Linksys WRT350N/600N zijn beide prima 100mbit+ routers (de 350N v1 valt ook te DD-WRT'n).

[ Voor 7% gewijzigd door GekkeR op 27-12-2007 08:26 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 12-03 09:05
Bedankt voor de links en tips! Ik heb die 100mbit zeker nodig. Ik heb zo mijn (Tropische) bronnen voor p2p waar nog meer (bijna alleen maar) mensen zitten met 100mbit up.

Ik zit er inderdaad aan te denken om een PC erbij te nemen en die als router en fileserver in te zetten. Het nadeel is wel dat hij om mijn kamer komt te staan en hij dus fluisterstil moet zijn. En voor de prijs van zo'n barebone all-inc kun je ook wel een dure router kopen met USB aansluiting, zodat hij voldoet als router én fileserver (ik heb een aantal externe USB en RJ45 schijven liggen die eigenlijk wil gaan delen).

Het enige voordeel van een extra pc is de extra flexibiliteit (webserver, non-HD media center) die in de toekomst misschien van pas zou kunnen komen. Ik ben nog een beetje aan het bedenken of dat opweegt tegen de moeite voor de installatie & onderhoud (niet dat ik vies ben van Linux/BSD, maar toch; het kost tijd) en de hogere aanschafwaarde.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1