Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX voeding doet raar

Pagina: 1
Acties:

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Hoi mensen, ik heb een oude Dell voeding die was stuk. Nu werkt hij terug.

Maar hij doet dus het volgende: Als ik hem aanzet (de bruine draad tegen een zwarte steek) dan springt hij aan (de fan gaat draaien). Maan da enkele seconden springt hij terug uit.

Als ik dan de stekker er uit trek, dan loopt de spanning (ik meet met mijn multimeter op een 5V lijn) traag naar 0V.

Als hij bijna aan 0V zit, springt mijn multimeter opeens weer naar +5V en draait de fan weer even, waarna hij weer traag naar 0V zakt en daar dus ook blijft.

Ik heb al gebruik gemaakt van Google en de search van GoT maar ik kan dus geen oplossing voor mijn probleem vinden.

Edit: de voeding wordt dus niet meer gebruikt om aan een PC te hangen, maar ik gebruik hem als voeding voor elektronica projectjes

Edit 2: Ik gebruik dus de bruine kabel om de PSU aan te zetten, omdat op de print 'ON' staat naast de kabel. In vele pinouts word beweerd dat je de grijze kabel moet gebruiken, maar hiernaast staat dus 'PG' wat volgens mij Power Good of PWR_OK moet zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door T1psY op 26-12-2007 23:59 ]

http://www.dumo-technics.com

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Wellicht de een of andere beveiliging die de voeding uitschakelt, en na het uittrekken van de stekker weer gereset wordt. Belast je de voeding wel voldoende op al zijn lijnen?
En hoe komt het dat ie oorspronkelijk stuk was, is dat goed opgelost geweest?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
de stekker achteraan was stuk, maar er zat een klein stukje tussen. Ik weet niet precies wat het was. Kan ik even naar kijken. Ik heb gewoon de draden van de stekker afgeknipt en er een stekker aangemaakt, zonder dat 'stukje' ertussen. Dit stukje zat iig gwn parallel over de L en N kabel aan de stekker. Ik weet de juiste benaming er niet van. Ik weet ook niet of dit echt kwaad kan. De voeding is wel voldoende belast (ik las hier op GoT ergens dat je voor zo'n 1A moet belasten).

[ Voor 13% gewijzigd door T1psY op 27-12-2007 00:18 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Edit: de voeding wordt dus niet meer gebruikt om aan een PC te hangen, maar ik gebruik hem als voeding voor elektronica projectjes
Een ATX voeding is ook niet geschikt als 'labvoeding'... Bouw liever een simpele voeding met wat 78xx'en of een LM317 (voor een regelbare spanning). Schema's staan op circuitsonline.net. Heb je meteen weer een leuk projectje erbij ;)

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Ik weet dat je een ATX voeding niet als 'labvoeding' moet gebruiken, maar ze heeft al een tijd dienst gedaan voor projectjes en ik wil ze liever wel blijven gebruiken.

Als ik de stekker er uit trek, dan maakt hij na enkele seconden enkele tikjes en draait men fan weer enkele seconden en geeft me multimeter weer even 5V en 12V aan op de lijnen, waarna de voeding weer helemaal uitvalt. De tikjes komen (denk ik, voor zover ik kan horen) uit de grote transfo die op de print zit...

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Njah heb dat stukje er weer tussen gezet, gaf nog altijd niets. De weerstanden die ik had aangesloten (zie ATX labvoeding topic bij ATX dummyload) waren dus blijkbaar niet genoeg om de voeding voldoende te belasten. Heb nu wat grotere weerstanden en werkt perfect.

Pagina: 1