Toon posts:

PC blijft hangen in memtest/windows ander geheugen geen oplo

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey, kom weer eens een leuk probleempje tegen,

specs:
Amd sempron 2800+ 2.0 ghz
asrock k7s41gx mobo(onboard graka)
512mb PQI geheugen
350w voeding

windows opnieuw geinstalleerd omdat ik telkens blauwe schermen kreeg in windows... deed het paar dagen perfect, daarna weer blauwe schermen, dacht draai memtest eens, en ja hoor meteen in test 2 zo vast als iets:

fout:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/img/dcffc7ffc6915ffca4b41ef666bbfb80/P1010350.JPG

dus ik dacht ff geheugen uit andere pc erin... zelfde fout... bios reset... zelfde fout....

memtest in andere pc geprobeert met zelfde cd blijft draaien dus cd is goed...

in bios geheugen + cpu teruggeschroefd naar 133 mhz fsb... niks....

wat kan dit nog zijn? en wat kan ik nog testen?

enige wat ik denk dat het kan zijn is mobo/cpu is dit te testen met een bootable cd of iets dergelijks?

ben nu ultimate boot cd binnen aan het halen kijken of ik daar wat tests mee kan doen?

alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 20:48 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke memtest gebruik je?

Verder, weet je zeker dat je geheugen compatible is met je mobo? De Asrock dingen zijn namelijk vrij kieskeurig als het aankomt op geheugen, vaak vreet het niet zomaar alle geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
memtest86 v3.4

ja is compatible... heeft een jaar super gewerkt... en met ander dane elec geheugen(beide 512mb/pc3200) doet die precies hetzelfde

verder heb ik nog ff de voedingswaarden uitgelezen, deze zitten allen boven de waardes die gegeven moeten worden, voor de zekerheid heb ik er alles wat ik niet gebruik(harddisk en koelers)afgehaald zodat het dat zeker niet kan zijn....

lijkt me een geval cpu cache of mobo defect?

morgen even andere cpu testen als het goed is... dat zal uitsluitsel geven

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Ben je aan het overklokken gegaan? Zoja, zet de boel dan terug naar standaard waarden.

Verwijderd

Topicstarter
nope nix overclocked en ik heb de bios al gereset en zelfs de waardes lager gezet naar 133mhz fsb rest staat alles auto kwa voltage en kwa mem timings etc...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:02:
memtest86 v3.4

ja is compatible... heeft een jaar super gewerkt... en met ander dane elec geheugen(beide 512mb/pc3200) doet die precies hetzelfde

verder heb ik nog ff de voedingswaarden uitgelezen, deze zitten allen boven de waardes die gegeven moeten worden, voor de zekerheid heb ik er alles wat ik niet gebruik(harddisk en koelers)afgehaald zodat het dat zeker niet kan zijn....

lijkt me een geval cpu cache of mobo defect?

morgen even andere cpu testen als het goed is... dat zal uitsluitsel geven
CPUcache kun je uitzetten, dan kun je dus testen of het daar wel of niet aan ligt. Maar zeker in het geval van Asrock bordjes zou ik ervanuit gaan dat het bord gewoon stuk is (een k7s41gx die een jaar lang gewerkt heeft is al een behoorlijke prestatie).

Verwijderd

Topicstarter
hmm iemand andere aanrader voor dat mobo ? moet onboard graka hebben en iets wat nog te krijgen is voor socket a haha

• Blorgg
  • Niet online
deze zitten allen boven de waardes die gegeven moeten worden
Hoeveel zitten ze er boven? Meer van 5% afwijking is namelijk niet gezond voor je PC. Dus als je 12v lijn hoger dan 12.6v is is de kans reeel dat je mobo defect raakt op den duur.

Maar let wel, de waarden die je in een bios af kan lezen zijn zelden 100% nauwkeurig. Hang er even een andere voeding aan en kijk wat de voltages daar doen. Zijn ze van beide voedingen te hoog, maar wel gelijk, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand wat de voeding betreft maar worden de waardes verkeerd uitgelezen.

Verwijderd

Topicstarter
3,3v =3,323
5v=5,112
12v=12,451v

verder zijn er vrijwel geen socket a mobos te levren behalve weer de asrock k7s41gx

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Probeer eens memtest 1.70 te draaien vanaf floppy of usb stick.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
ff met multimeter nagekeken
5v =5.01v
12v=12,33v

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ligt hoogstwaarschijnlijk aan de zgn. "USB legacy support"-optie in het bios, zet die eens uit (Off/Disabled).

Verwijderd

Topicstarter
timbry schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:20:
Probeer eens memtest 1.70 te draaien vanaf floppy of usb stick.
wat zou dat voor nut kunnen hebben? werkt deze op een andere manier?

heb al andere cdromspeler geprobeert en in andere pc werkt de memtest wel goed

heb even alle tests apart gedaan met uitslag:
test0 ok
test1 ok
test2 crash
test3 crash
test4 crash weird signs
test5 ok
test6 crashes half the way
test7 ok
test8 ok
test9 ok

Verwijderd

Topicstarter
nou weer wat dingetjes geprobeerd:

bios upgrade>geen nut
alles wat er maar uit te zetten valt in de bios(usb controller usb legacy audio lan) geen nut

denk idd dat het mobo naar zn gootje is.... wat nu te doen? zoek een mobo socket a vind het zonde om een sempron 2800 weg te gooien terwijl die hardstikke goed draaide

Verwijderd

Topicstarter
heb nog ff andere cpu getest.... zelfde probleem dus zit hem zeker in het mobo... welk mobo nu te nemen voor socket a? enige die te leveren valt is weer zon zelfde maar jullie zijn dr niet echt een fan van haha?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 09:56:
heb nog ff andere cpu getest.... zelfde probleem dus zit hem zeker in het mobo... welk mobo nu te nemen voor socket a? enige die te leveren valt is weer zon zelfde maar jullie zijn dr niet echt een fan van haha?
Voor socket A wordt het goed zoeken. Probeer ergens 2e hands een goed bordje te halen. Ze zijn er nog wel, maar vrij lastig te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
maar wat is een goed bordje met socket A en integrated videokaart...

kan natuurlijk weer een k7s41gx kopen voor 38 euro... is ook wel te doen

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 10:48 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:48:
maar wat is een goed bordje met socket A en integrated videokaart...

kan natuurlijk weer een k7s41gx kopen voor 38 euro... is ook wel te doen
Ik zou eerst eens kijken wat er nog te vinden is (integrated VGA gaat al lastig worden) en dan reviews zoeken.
Persoonlijk zou ik niet meer aan een Asrock beginnen, maar als jij die gok durft te waten voor 38 euro moet je dat doen.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Hoeveel geheugen zegt memtest dat er in de PC zit ? En het BIOS ?
Je geeft aan dat er 512MB in zit, maar in je screenshot heeft memtest ook 'errors' gevonden op 4096MB. Lijkt me logisch dat geheugen wat niet bestaat errors zal geven.

Ik heb zelf ook wel eens gehad dat bij testen op een bepaald bord memtest meer geheugen wilde testen als wat er in zat (maar dat was alleen bij 64MB modules in dat ene bord, gaf dan allemaal errors vanaf 65MB). Was met memtest86+ 1.7

Verwijderd

Topicstarter
er is maar weinig te vinden.... denk dat toch de enige optie is de asrock, meer is er niet leverbaar.... en dan heb je toch weer een jaar garantie.... met een 2e hands bord + videokaart niet...

bios ziet gewoon 512mb... memtest weet ik niet had je daar een oplossing voor?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

martinr schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:59:
Hoeveel geheugen zegt memtest dat er in de PC zit ? En het BIOS ?
Je geeft aan dat er 512MB in zit, maar in je screenshot heeft memtest ook 'errors' gevonden op 4096MB. Lijkt me logisch dat geheugen wat niet bestaat errors zal geven.
Die 4096MB slaat op het max geheugen dat geadresseerd kan worden. Dat is met een 32b systeem 4GB, dus dat klopt gewoon.

• Blorgg
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:59:
Persoonlijk zou ik niet meer aan een Asrock beginnen, maar als jij die gok durft te waten voor 38 euro moet je dat doen.
Gokken? :)
Als ik geld moest inzetten, dan zou ik mijn geld op een Asrock bord zetten en niet op zijn grotere broer Asus bijvoorbeeld. Asrock heeft bij ons in de winkel een veel lager uitval percentage dan Asus namelijk.

Het zijn goedkope bordjes, maar over het algemeen werken ze prima.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Test het geheugen in een andere computer, of ander geheugen in je huidige computer... Als het geheugen zelf goed is, kan het slot rot zijn, of een stofje voor een pinnetje of zo...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Blorgg schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:39:
[...]

Gokken? :)
Als ik geld moest inzetten, dan zou ik mijn geld op een Asrock bord zetten en niet op zijn grotere broer Asus bijvoorbeeld. Asrock heeft bij ons in de winkel een veel lager uitval percentage dan Asus namelijk.

Het zijn goedkope bordjes, maar over het algemeen werken ze prima.
Nouja, Asrock is een merk dat notabene zelf toegeeft goedkope onderdelen te gebruiken waardoor hun borden sneller defect gaan dan andere bordjes.

Ik ben het met je eens dat je weg moet blijven van Asus, maar Asrock is zeker wat duurzaamheid betreft geen geweldige keuze.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Terw_Dan schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:08:
[...]

CPUcache kun je uitzetten, dan kun je dus testen of het daar wel of niet aan ligt. Maar zeker in het geval van Asrock bordjes zou ik ervanuit gaan dat het bord gewoon stuk is (een k7s41gx die een jaar lang gewerkt heeft is al een behoorlijke prestatie).
Ik heb andere ervaring met Asrock. Ik heb een server in een colocatie hangen met een Asrock P4i45G bordje (moest allemaal goedkoop voor een MOHAA server) en die draait al een 3 jaren stabiel (langste on onderbroken up was 1.5 jaar en toen moest hij van rack verhuizen)

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
ja denk niet dat ik een andere keuze heb want dan moet er ook weer een videokaart bij enz enz.... dus beetje lastig + dat oudere bordjes vaak de sempron nog niet ondersteunen..

met asrock btw ook weinig negatieve ervaringen

Verwijderd

Heb je goed naar de aanbevolen voltages gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
aanbevolen voltages waarvan? mobo? heb voltages nagemeten zagen er netjes uit

Verwijderd

Topicstarter
hmm word een nieuw mobotje dan

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 12:04 ]

Pagina: 1