primaire monitor veranderen acer-5672 naar externe TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 1.419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• osado
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 17:47
Hoi,

Heb deze week een Apple Cinema Display aangeschaft. Deze wil ik gebruiken als externe monitor op mijn Acer 5672 laptop met een ATI X1400 videokaart. Aansluiting gaat via DVI.
Detecteren doet ie prima, alleen zoek ik me wezenloos naar een oplossing om de Apple monitor als primaire monitor te krijgen. De display properties hebben de optie "Use this device as the primary monitor", maar kan deze niet aan of uitzetten. Met andere woorden, het scherm van de laptop blijft hoe dan ook primair.

De logische opvolgende vraag is dus hoe ik in hemelsnaam (oeps het is Kerstmis :P) mijn apple scherm als primaire monitor kan krijgen? En zou mijn laptop dan nog als 2e scherm kunnen fungeren?

Wat is mijn configuratie?
  • Acer 5672
  • Win XP Pro (Engels) + SP2
  • ATI X1400 (mobility Radeon)
Wat heb ik al geprobeerd?
  • Fn + F5: dit levert totaal niets op
  • Heb UltraMon geprobeerd
  • Heb middels Catalyst Control Center gekeken, maar ook daar niet de mogelijkheid om de primaire monitor te veranderen
  • Het internet afgezocht naar oplossingen. Sommige hebben blijkbaar een oplossing gehad, maar specifiek voor de Acer 5672 waren er wel vragen, maar geen oplossingen gegeven
Als iemand een/dé oplossing weet dan hoor ik die natuurlijk zeer graag! ;)

Kerstgroeten!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Bij mijn Asus laptop schakelt de laptop bij het dichtklappen van het scherm direct na het aandoen ervan over op een Docked mode. Dan wordt een extern scherm als primair aangestuurd. Dat zou je kunnen proberen om na het starten het scherm weer open te zetten.

• osado
GENETX schreef op woensdag 26 december 2007 @ 18:07:
Bij mijn Asus laptop schakelt de laptop bij het dichtklappen van het scherm direct na het aandoen ervan over op een Docked mode. Dan wordt een extern scherm als primair aangestuurd. Dat zou je kunnen proberen om na het starten het scherm weer open te zetten.
Heb geen dock, dus als ik zonder dock het scherm dicht doe dan gaat ie op standby...of is er een trucje hiervoor?

• GENETX
Ik ook niet. Je kan in Windows Vista bij energiebeheer en dan ergens per schema geavanceerd kiezen wat het effect is van het dichtklappen van het scherm. Die zet je dus op "geen aktie". Verder is het zo dat ik dus de laptop aanzet met de powerknop en direct daarna de deksel dichtgooi.

• osado
Helaas...heb dit geprobeerd, maar mijn laptopscherm blijft primair.
Dit is toch vreemd dat je de keuze niet aan de gebruiker overlaat? Of is hier een goede reden voor dat ze dit zo hebben geconfigureerd?

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:50
Ik kan met mijn Acer 5024 via de fn toets en de juiste Fx toets kiezen welk beeldscherm ik gebruik.

• osado
glaerox schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:42:
Ik kan met mijn Acer 5024 via de fn toets en de juiste Fx toets kiezen welk beeldscherm ik gebruik.
Wat voor besturingssysteem draai je? Welk type Radeon kaartje, en misschien ook belangrijk, welke versie van de Catalyst drivers?

Maak je gebruik van de DVI poort of de VGA voor je externe monitor?

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Ik heb hier een Aspire 5100 en volgens mij kan je in de bios de d-sub (kheb geen dvi :'( ) als primaire beelduitvoer inschakelen, dus wellicht kan dit bij jouw laptop ook.

*brb ff checken :z

Edit: lama, het was alleen een optie om het bootscreen op beide schermen tegelijk te laten zien 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door PiweD op 27-12-2007 12:42 ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• osado
toch bedankt voor je moeite!

Ik lees dit probleem op diverse forums, maar niemand die een universele oplossing weet :(

• GENETX
osado schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:38:
Helaas...heb dit geprobeerd, maar mijn laptopscherm blijft primair.
Dit is toch vreemd dat je de keuze niet aan de gebruiker overlaat? Of is hier een goede reden voor dat ze dit zo hebben geconfigureerd?
En wat als je het scherm dicht laat met een extern toetsenbord en muis erbij en pas ergens als je helemala in Windows zit het scherm weer openklapt? Ik heb zo mijn laptop een aantal malen als mediacenter gebruikt. Pakte direct de resolutie van mijn scherm, helemaal perfect _/-\o_

• osado
GENETX schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:21:
[...]

En wat als je het scherm dicht laat met een extern toetsenbord en muis erbij en pas ergens als je helemala in Windows zit het scherm weer openklapt? Ik heb zo mijn laptop een aantal malen als mediacenter gebruikt. Pakte direct de resolutie van mijn scherm, helemaal perfect _/-\o_
Helaas...ook dat heeft niet geholpen :(. Wel jammer. Misschien maar overstappen op een MacBook...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:24
Waarom wil je hem als primaire ?
Je kunt hem toch gewoon op clone zetten dit heb ik ook op mn acer laptop.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Ik heb per ongeluk een vrij rigoreuze oplossing ontdekt.. :9 Ik heb zojuist Vista geïnstalleerd en sloot na de installatie m'n externe monitor aan, waarna vista een wizard weergaf met onder andere de optie om alleen het externe beeldscherm te gebruiken. Als je die optie kiest maakt vista je externe beeldscherm primair - je kan later je laptopscherm gewoon enablen zodat je wel fijn dual screen kunt werken - alleen valt het primair ingestelde beeldscherm niet meer te wijzigen, dus als je je laptopscherm dan weer primair wilt hebben zit je met een probleem 8)7

Uitgevonden op mn acer aspire 5102 wlmi, maar het is ongetwijfeld bij nog meer acer laptops van toepassing :+

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• osado
Jim423 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:16:
Waarom wil je hem als primaire ?
Je kunt hem toch gewoon op clone zetten dit heb ik ook op mn acer laptop.
Clonen kan inderdaad, maar ik wil geen resolutie van 1280x800 op een 23 inch scherm ;-)

• osado
PiweD schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:17:
Ik heb per ongeluk een vrij rigoreuze oplossing ontdekt.. :9 Ik heb zojuist Vista geïnstalleerd en sloot na de installatie m'n externe monitor aan, waarna vista een wizard weergaf met onder andere de optie om alleen het externe beeldscherm te gebruiken. Als je die optie kiest maakt vista je externe beeldscherm primair - je kan later je laptopscherm gewoon enablen zodat je wel fijn dual screen kunt werken - alleen valt het primair ingestelde beeldscherm niet meer te wijzigen, dus als je je laptopscherm dan weer primair wilt hebben zit je met een probleem 8)7

Uitgevonden op mn acer aspire 5102 wlmi, maar het is ongetwijfeld bij nog meer acer laptops van toepassing :+
Hm...interessant. 'Helaas' draai ik XP...misschien dat dat een gemis is voor bovenstaande?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08
Je zou ook nog een onofficiele driver kunnen proberen - ben even de naam kwijt, maar er zijn er verschillende. Je kunt daarnaast ook nog proberen een andere Catalyst te installeren, dit wil ook nog wel eens helpen.

Ik persoonlijk had hetzelfde probleem met mijn nVidia kaartje, maar heb dit opgelost door een andere versie van de Forcewar erop te zetten ;)
Pagina: 1