Toon posts:

[Beamer] Beamer gekregen, moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dit jaar erg verwend met kerst, ik heb namelijk een Hitachi CPX1 gekregen :) Heel erg dankbaar natuurlijk maar ik ben een persoon die eerst gaat kijken of hij voor hetzelfde geld niet iets beters/anders kan krijgen wat voor mijn doel meer geschikt zal zijn...

Ik heb dus, zoals eerder vermeld, een Hitachi CPX1 gekregen. Deze beamer heeft de volgende specificaties:
LCD Panel 0.63"P-Si TFT x 3
Resolution XGA: 1024 dots x 768 lines
Number of Colour 8bit/colour, 16.7Mcolours
Brightness 2000lm Normal Mode
1600lm Whisper Mode
Contrast Ratio 500:1
Lamp UHB 160W
Lamp Life @ whisper 3000hrs
Lens F1.8~1.9 x1.2 Optical Zoom (f=16.4~19.7 mm), Manual Focus
Keystone 6:1upward shift, fixed
Digital Keystone Auto V keystone
Diagonal Display Size 30~300 inches
Computer Compatibility IBM Compatible VGA, SVGA XGA, SXGA/SXGA+,UXGA Compressed, MAC 16"
Video Compatibility NTSC/PAL/SECAM/PAL-M,N/NTSC4.43
SDTV: 525i(480i), 525p(480p), 625i(576i)
HDTV: 750p (720p@60Hz), 1125i(1080i@50/60Hz)
Audio Speakers 1.0 W x 1
Voor overige specificaties zie: http://www.hitachidigital...c.do?pt=6&pg=17&proid=551

Nu heb ik zelf erg weinig verstand van beamers dus vraag ik jullie raad.
De beamer is gekocht bij mediamarkt en na wat zoektochten op het internet kwam ik erachter dat deze "toevallig" vanaf deze maand niet meer worden gemaakt, ik weet hoe de mediamarkt is (heb er zelf gewerkt) en zullen dus zo snel mogelijk af willen van hun "oude" spullen, misschien is dat hier ook wel het geval geweest...

Mijn doel is voornamelijk het kijken van films, TV en het spelen van spelletjes via mijn console (Wii).

Ik ga er vanuit dat de beamer rond de 800/900 euro gekost heeft (al mag ik kieskeurig geloven).

Is dit (graag ook persoonlijke ervaringen of verhalen) een goede keuze en kan ik deze beamer behouden of zeggen jullie dat er voor dit geld echt betere beamers zijn? Dan ruil ik de beamer namelijk om... dat heb ik liever dan dat ik over 6 maanden met iets zit wat eigenlijk al verouderd is...

Een andere vraag is het volgende: Op de website van hitachi zie ik staan dat het apparaat 1080p HDTV ondersteund... nu heb ik 2 VGA poorten, een S-Video en een composite poort... hoe sluit ik hier een HDTV apparaat op aan? Dit gaat toch doormiddel van DVI of HDMI wat ik niet heb?

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen, in ieder geval bedankt!!

• AxelF
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-03-2023
Volgens de specificaties die je gegeven hebt ondersteund de hitachi maximaal 1080i, en niet 1080p.
Daarom waarschijnlijk dat er geen dvi of hdmi op zit, want met composiet haal je dit ook, analoog weliswaar.

wat de kwaliteit van de beamer betreft kan ik je niks zeggen, ik heb wel een beamer maar dat is een full hd beamer die redelijk wat meer kost. (maar waar ik super tevreden van ben :) )

http://specs.tweak.to/15628 Area-51 ALX (evga 680i, qx6700 @3.2, 4 gb 1066 Mhz Patriot, geforce 8800 Ultra SLI, 2*1Tb Hitachi, 30" dell, 7.1 gigaworks s750, g15 logitech, mx revolution, X-fi Xtreme Gamer)

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry, 1080i... (is het verschil te zien tussen 1080i en 1080p bij dezelfde beamer?)

Dat ik de beamer gekregen heb is natuurlijk harstikke gaaf en ben ik ook heel blij mee maar om er nou nog zelf een paar honderd euro bij te leggen voor een nog specialere en betere beamer, nee... als hij maar goed beeld geeft en mij voldoende apparaten (nu en voor in de toekomst) kan laten aansluiten...

Kortom, welke beamer zouden jullie mij aanraden voor maximaal 1000 euro kijkend naar mijn doelstellingen (Film, TV (via mediacenter waarschijnlijk, en gaming (Wii)).

Ik denk dat het (vrij) belangrijk is om een HDMI aansluiting te hebben (die ik dus nu niet heb) in verband met eventuele modernere apparaten. Of heb ik dit mis?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

hdmi heb je niet perse nodig, dvi is genoeg.
hdmi is dvi plus audio. Aangezien je toch geen geluid uit een beamer kan/wil hebben is dat niet zo interessant.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 11:38
Ik zou voor een beamer gaan met een goede contrastratio, kleurweergave en responstijd. Eventueel een widescreen beamer met 1280x720 resolutie (720p), wat zich prima leent voor films en tv bekijken.

De wijzen komen uit het Oosten!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Ik lees iets heel anders:
Resolution XGA: 1024 dots x 768 lines
Kortom: Hij kan HDTV beelden afspelen, maar niet in HD resolutie.

Zoals gezegd, voor HD beamers ben je een stuk meer kwijt en het is dan ook maar de vraag of je "exotische" ingangen kan krijgen voor dat budget. Iig zal de resolutie nooit hoog genoeg zijn met dit budget.

[ Voor 46% gewijzigd door GENETX op 26-12-2007 18:16 ]

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 26 december 2007 @ 18:14:

[...]

Zoals gezegd, voor HD beamers ben je een stuk meer kwijt en het is dan ook maar de vraag of je "exotische" ingangen kan krijgen voor dat budget. Iig zal de resolutie nooit hoog genoeg zijn met dit budget.
Wat een prima tussenweg is om zowel DVD's (upscale) als HD (720p, downscale) te kijken :).

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 26 december 2007 @ 18:14:

[...]

Hm, op de website staat het volgende:
Video Compatibility NTSC/PAL/SECAM/PAL-M,N/NTSC4.43
SDTV: 525i(480i), 525p(480p), 625i(576i)
HDTV: 750p (720p@60Hz), 1125i(1080i@50/60Hz)
HDTV staat er gewoon tussen?

Bedankt voor jullie reacties maar nog steeds niet echt een antwoord op mijn vraag ;) ;p

Is deze beamer goed genoeg voor mijn doeleinden? Zijn er betere voor deze prijs voor mijn doeleinden en zo ja, welke zijn dit?

Thx O-)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 00:15 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26
Voor films is het contrast wat aan de lage kant (vooral merkbaar bij donkere scenes), en dan wil je misschien ook liever een 16:9 formaat. Wii heb ik zelf niet, maar ik denk dat dat geen probleem zal zijn (of zijn die spellen ook allemaal 16:9?).

Als ie rond de 900 gekost heeft, dan zou ik iets bijleggen en de panasonic ax200 kopen. Die is 1050 euro, maar heeft beter contrast, zelfde helderheid, native 720p resolutie (16:9), en meer ingangen. Op papier lijkt die voor films beter geschikt.

Maar om je vraag te beantwoorden of die van jou goed genoeg is voor jouw doeleinden, dat moet je zelf uitproberen. De specs zien er imho niet slecht uit.

edit:
Ow had over je post heengelezen van max 1000 euro, goede alternatieven voor de ax200 zijn de panasonic ax100 (970 euro) en de sanyo plv-z5 (930 euro)

[ Voor 11% gewijzigd door sewer op 27-12-2007 00:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf even gezocht naar een alternatief en nou vond ik de Epson EMP-TW680 wel aardig lijken...

Helaas geen reviews, tests of dat soort dingen te vinden dus ik hoop dat jullie iets weten over dit apparaat qua kwaliteit...

Als ik het goed begrijp heb ik dus een zo hoog mogelijke contrastverhouding nodig en een zo laag mogelijk aantal lumen (voor DVD/Thuis gebruik)? Juist hoger voor presentaties? Correct me if im wrong...

Anyway... hier wat specs over die epson:
Lamp
Vermogen 170 watt
Type UHE
Lampduur 3000 uur
Lichtopbrengst 1600 Lumen
Dual lamp

Lens
Zoomverhouding 1,5
Zoom handmatig
Scherpstellen handmatig

Beeld
Beeldverhouding 16:9 (breedbeeld)
Contrast ratio 10000 :1
Standaardresolutie WXGA (1280 x 720)
HD ready
Projectieformaat 0,88 - 9,16 m
Projectieafstand 1,33 - 13,66 m
Keystone correctie horizontaal
Keystone correctie verticaal

Overig
Projectietechniek LCD
Geluidsniveau 26 dB
Afstandsbediening
Interne luidspreker

Aansluitingen
Ingangssignaal video PAL-M, PAL-N, PAL60, SECAM, NTSC, NTSC 4.43
Ingangen Component (YPbPr), RCA, S-Video, HDMI
http://www.kieskeurig.nl/...6DC75C125735500317160.htm

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Zo laag mogelijk lumen voor DVD/thuis gebruik?
Nee hoor... Zolang het contrast maar voldoende hoog is. Je kunt namelijk altijd de iris regelen, en het beeld donkerder maken. De genoemde Panasonic AX-200 en de door jou voorgestelde Epson zijn kwalitatief beter (kleuren/contrast), qua features uitgebreider en speciaal geschikt voor multimedia. De beamer die je hebt gekregen is voornamelijk bedoeld voor presentaties :)

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 27-12-2007 00:49 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reactie :)

En als je een prijsklasse hoger ga kijken... denk dan aan ongeveer 1300/1400 euro...
Welke zou je me dan aanraden?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26
Klopt, hoog lumen is best fijn als je de beamer in een ruimte zet die standaard niet donker is. Mijne staat bijv. in de woonkamer bij een raam, en dan is mijn 1100 lumen soms wat weinig als ik overdag een filmpje wil kijken. Nu heb ik er geen moeite mee om dan de rolluiken omlaag te doen, maar daar zou niet iedereen blij van worden ;)

Als je een hoog lumen-tal hebt en je kijkt bij volledige duisternis een film, dan zou het wat te fel kunnen zijn. Maar daarvoor heb je weer verschillende presets (zoals een cinema preset), zodat je dan toch maar kijkt bij 400-500 lumen.

Als je nog geinteresseerd bent in de genoemde panasonic of sanyo, bij projectorcentral zijn ze vaak gereviewd, en hier is een shoot-out. Die epson zie ik er zo 1-2-3 niet staan.

Edit: prijsklasse van 1300-1400 heeft niet zoveel zin, tussen 1000-1200 zijn gewoon prima 720p beamers te vinden. Wat ik vergeten was te noemen zijn de DLP-beamers (als je niet weet wat het is moet je maar even op wikipedia kijken wat het verschil is met LCD), vooral optoma heeft wel wat betaalbare modellen, daar zijn ook reviews van op projectorcentral.
Als je echt een stap hoger wilt dan kom je bij de 1080p modellen (panasonic ae2000 bijvoorbeeld), maar dan praat je al over 2500+ euro.

[ Voor 23% gewijzigd door sewer op 27-12-2007 01:07 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Uit de test blijkt dus dat je voor de Sanyo Z-5 moet gaan als je het écht pikdonker kan krijgen; anders zou ik voor de Panasonic AX-200 gaan (of evt. de Epson maar die heb ik nog nooit in werking gezien). Een veel uitgebreider antwoord kan ik je niet geven, want dit zijn gewoon de beamers in jouw prijsklasse en voor jouw doel! :)

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de 3 modellen die mij het meest aanspreken:

- Epson EMP-TW680 (10.000:1 - 720P - 1.600 Lumen)
- Panasonic PT-AX200U (6.000:1 - 720P - 2.000 Lumen)
- Sony Bravia VPL-AW15 (12.000:1 - 1080P - 1.200 Lumen)

Nu spreekt de sony mij denk het meest aan vanwege de 1080P ondersteuning en het hoge contrast. Zou het aantal lumen (1200) genoeg zijn om in een kamer met wat daglicht te kunnen draaien?

Hoe is deze beamer verder? Hij is in vergelijking met andere 1080P beamers niet echt duur dus ik vraag me af of hij misschien wat van mindere kwaliteit is?

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:26:
Hoe is deze beamer verder? Hij is in vergelijking met andere 1080P beamers niet echt duur dus ik vraag me af of hij misschien wat van mindere kwaliteit is?
Hij is zo goedkoop omdat het niet een 1080p beamer is, maar 720p.

Verwijderd

Topicstarter
evEndzhar schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:33:
[...]

Hij is zo goedkoop omdat het niet een 1080p beamer is, maar 720p.
Hm op de site van sony staat hij wel aangegeven als een 1080p beamer? Bij maximum resolutie staat ook het volgende: Maximum: 1920x1080 Pixels

http://www.projectorcentral.com/Sony-BRAVIA_VPL-AW15.htm

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dat betekent dat de beamer 1080p beelden weer kan geven dmv downscaling. De resolutie van de lcd paneeltjes staat achter native, wat dus 720p is.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik gebruik zelf de Panasonic PT-AX200E (U = US versie, E = Europe versie, zoekt misschien wat gemakkelijker bij de winkels als je op type zoekt) voor precies hetzelfde als jij:
Vooral veel gamen (Wii), films kijken (720p films) en ook nog wel vaak gewoon met de computer eraan.. en hij is echt ideaal! Deze beamer komt ook bij veel vergelijkingssites er uit als de beste prijs/kwaliteit verhouding op 720p beamers van dit moment. Ik projecteer op een muur met een oppervlakte van iets van 3 bij 5 meter.. en dat is echt een goed beeld, ook als er wat indirect zonlicht is. Het is gewoon echt een goede beamer.
Ook Wii ik er vaak op met gewoon een aantal lampen in de ruimte aan, zodat je als je een feestje ofzo geeft, niet het pikkedonker hoeft te hebben en alle biertjes steeds omvallen. ;) Maar het is echt een supermooi en scherp beeld. Ik ben er erg tevreden over (300+ uur al gebruikt in de afgelopen 2 maanden ofzo dat ik hem nu heb). Deze zondag nog de 3 Lord of the Rings films bekeken. Prachtig!
M.a.w.: Ik weet zeker dat je met deze beamer tevreden bent. En als hij maar 150 euro duurder is, dan zou ik er geen seconde langer over nadenken. :)

Edit: Oh ja! Ook TV kijken doe ik er op, digitale TV van @home met een HD-ontvanger. Werkt allemaal super. Ook fijn is dat hij veel aansluiting heeft: 2x HDMI (HD-ontvanger en DVI naar HDMI-verloopje voor aan de Macbook Pro van m'n broertje), 1x component (Wii), Composite (oude DVD speler) en dan heeft hij nog s-video over en een VGA aansluiting. Meer dan genoeg dus!

Hier zie je wat foto's van ons aan het spelen met dit prachtige ding:
http://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=7908 (de laatste 5 foto's, de eerste 3 zijn gehuurd)

[ Voor 18% gewijzigd door ChrisM op 27-12-2007 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Ben en nu over uit :)

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
VOor 8-900euro heb je al een mooie 720p beamer . Epson TW620,sanyo PLV-Z5, panasonic PT-AX100E

allemaal goede projectoren, moet je enkel eens thuis kijken welke het beste past en wat jij het belangrijkste vind voor een keuze te maken. Denk dat deze allemaal beter zijn dan diegene die je hebt zeker omdat deze 720p aankunnen terwijl diegene die je nu hebt dat niet kan en dat geeft toch een aardig verschil.

ALs je natuurlijkd e eerst komende x jaar geen filmen gaat kopen op HD(overschakelen naar digitale TV met HD of blue ray en HD-DVD) dan zal je weinig verschil zien.

Full HD heb je ook nog maar vind ik persoonlijk complete verspilling , voor de meerprijs die je nu betaald heb je over een jaar a 2 (als full HD deftig zal beginnen) iets veel beter

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beamers zijn Consumentenvideo, geen V&B

Move VB -> VID

Verder is het een idee om dit niet in een "welke moet ik kopen?"-topic te laten verzanden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1