Dell inspiron 1501 + 22inch scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-07 14:31
Hallo allemaal,

Ik heb een Dell Inspiron 1501 notebook, met 2gb geheugen en grafisch gezien de ATI X1150 kaart met shared 256mb. Daar heb ik mn Samsung 226BW op aangesloten, via VGA want de laptop heeft geen DVI, maar ik krijg een ernstig trillend beeld. Ik kan hem alleen op 60Hz zetten, zet ik hem hoger dan gaat de resolutie automatisch omlaag, ik wil uiteraard gewoon op 1680x1050 draaien.

Het ligt niet aan het scherm, getest, en heb uiteraard de nieuwste drivers..

Weet iemand wat ik hieraan kan doen, of ligt het aan het grafisch (on)vermogen van deze kaart?
Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Staatslot op 26-12-2007 14:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zal niet aan het grafisch vermogen liggen van deze kaart. Je hebt namelijk maar 8MB nodig voor 1680*1050 op 32b. Waarschijnlijk ligt het gewoon aan de vga connector op de notebook of het scherm, of de kabel die er tussen zit.
Vervang de kabel eens door een hoge kwaliteitskabel (die goedkope VGA kabeltjes geven vaak slecht beeld) en kijk of het dan beter is.
Hogere refreshrates zullen weinig uithalen op een TFT scherm

• Staatslot
Terw_Dan schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:34:
Het zal niet aan het grafisch vermogen liggen van deze kaart. Je hebt namelijk maar 8MB nodig voor 1680*1050 op 32b. Waarschijnlijk ligt het gewoon aan de vga connector op de notebook of het scherm, of de kabel die er tussen zit.
Vervang de kabel eens door een hoge kwaliteitskabel (die goedkope VGA kabeltjes geven vaak slecht beeld) en kijk of het dan beter is.
Hogere refreshrates zullen weinig uithalen op een TFT scherm
thanks voor je reactie..
Kabel is standaard, heb zo snel nergens een luxere uitvoering denk ik allemaal standaard VGA kabels.. Is een slechte kabel dan ook het antwoord waarom hij het op lagere resoluties wel goed doet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een minder goede kabel is zeker op hogere resoluties duidelijk slechter. Dus op lagere resoluties zul je minder goed zien dat de kwaliteit minder is dan op hogere resos.

• Staatslot
Helaas..
Heb het met een andere kabel geprobeerd, kabel exact zo laten zitten..
Daar zag ik geen trilling..

Iemand een ander idee?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mvergroesen schreef op woensdag 26 december 2007 @ 19:58:
Helaas..
Heb het met een andere kabel geprobeerd, kabel exact zo laten zitten..
Daar zag ik geen trilling..

Iemand een ander idee?
Dus met een andere kabel heb je het probleem niet? Dan lijkt me dat je nu gewoon een brakke kabel hebt.

• Staatslot
Sorry bedoel andere pc.. Andere pc heeft het probleem niet, met dezelfde kabel

• Staatslot
Heb van alles geprobeer vandaag..
nieuwe drivers, instellingen, resoluties alles..

Met andere (lagere) resoluties het probleem niet, alleen in de resolutie 1680x1050 (heb ik nodig voor mn 22 inch).. Kabel is goed, andere pc eraan hangen leverde perfect beeld op. Laatse drivers..

Merk dat mensen vaker met dit probleem zitten de laatste tijd, wie weet een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Staatslot op 27-12-2007 14:49 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mvergroesen schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:49:
Heb van alles geprobeer vandaag..
nieuwe drivers, instellingen, resoluties alles..

Met andere (lagere) resoluties het probleem niet, alleen in de resolutie 1680x1050 (heb ik nodig voor mn 22 inch).. Kabel is goed, andere pc eraan hangen leverde perfect beeld op. Laatse drivers..

Merk dat mensen vaker met dit probleem zitten de laatste tijd, wie weet een oplossing?
Dan zijn waarschijnlijk de filters die gebruikt worden voor de vga output op je notebook van niet zo'n geweldige kwaliteit. Hierdoor kan het zijn dat de monitor prima in orde is, de grafische chip het ook allemaal prima aankan (maar goed, 1680*1050 is niet zo spannend wat dat betreft) maar dat de filters die door de fabrikant zijn gebruikt gewoon niet goed zijn wat resulteert in minder goed beeld.

Als oplossing zou je kunnen kijken naar USB->DVI oplossingen of iets dergelijks, maar die staan dan volledig los van je kaart die er nu inzit (en de performance is stukken minder).

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:14
Probeer het op een andere scherm met dezelfde resolutie. Als het nog steeds niet lukt, kun proberen RMA te vragen bij Dell

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 20:20

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Bij mijn fx5200 merk ik het ook. Via VGA is het beeld gewoon minder scherp als bij DVI, ook met een betere kabel. Ik merk bijvoorbeeld dat er een heel lichte ruis door het beeld heenzit en de kleuren kloppen ook niet. Met DVI heb ik dat niet, maar die hoge resolutie wordt niet door die kaart ondersteund, dus bij mijn volgende computer zorg ik er in ieder geval voor dat er een DVI of een HDMI aansluiting opzit die wel hogere resoluties ondersteund. Als het beeld echt trilt en als je zeker weet dat het door de refreshrate komt dan kun je misschien nog kijken wat er bij je videokaartdrivers is ingesteld, want hier kunnen soms wel rare en halve waardes staan.

Join het DPC Whatpulse team

• Staatslot
Uiteraard bedankt voor de reacties allemaal..

tja, RMA aanvragen bij Dell..
Heb de notebook nu een jaar, dik.. Perfect ding, tot ik dat 22inch scherm kocht.
Had nooit verwacht dat (zoals ik vermoed) de drivers van ATI zo crappy waren.
Onder vista, werkte het namelijk ook niet geweldig maar net iets beter. De trillingen waren duidelijk niet weg, maar wel minder. Ik geloof niet in een kapotte kaart, maar in een verkeerde (slechte) aansturing van ATI.. Heb nergens een ander 22inch scherm om te testen, maar omdat het met andere pcs wel perfect gaat kan het niet aan het scherm liggen..

Iemand een alternatief voor de ATI drivers, bestaat er iets als universele drivers voor een videokaart?

[ Voor 3% gewijzigd door Staatslot op 27-12-2007 17:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit heeft niets te maken met de drivers, maar met de filters die Dell op die vga output heeft geprut. Er bestaan universele vga drivers (de MS UGA drivers) alleen daar kun je waarschijnlijk geen 1680*1050 opdraaien.

• Staatslot
Kan niet echt iets bruikbaars vinden op UGA drivers helaas.
Ik ben bang dat het gewoon niet gaat werken, zou niet weten wat ik hier nog aan kan doen op het kopen van een andere pc na dan.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
Laptop outputs zijn volgens mij allemaal wel bagger, Mijn Asus heeft ook nog nooit mooi beeld uitgezonden. Net of ze er wat meuk opzetten dat genoeg is om geen verschil op een beamer te merken...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mvergroesen schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:20:
Kan niet echt iets bruikbaars vinden op UGA drivers helaas.
Ik ben bang dat het gewoon niet gaat werken, zou niet weten wat ik hier nog aan kan doen op het kopen van een andere pc na dan.
Of een externe videokaar (zoals die USB -> DVI dingen die laatst op de markt zijn gezet). STukken goedkoper dan een nieuwe notebook

• Staatslot
Terw_Dan schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:43:
[...]

Of een externe videokaar (zoals die USB -> DVI dingen die laatst op de markt zijn gezet). STukken goedkoper dan een nieuwe notebook
Die gaan maar tot 20inch lees ik overal..
lastig probleem helaas |:(
Pagina: 1