Wat stuur je voor signaal over je HDMI? Waarschijnlijk geen uncompressed, full HD video en geluid. Dat levert namelijk een bandbreedte op van ruim 5Gb/s, wat voor veruit de meeste kabels niet haalbaar is, terwijl dat wel gezegd wordt. Maarce, een zeer goede vriend van mij, heeft onlangs een demonstratie bij mogen wonen van Monster, waar zij hun top HDMI kabel demonstreerde, die daadwerkelijk full-HD content over 10 meter wist te krijgen, zonder artifacten. Maar dat was dus wel een kabel van meer dan €300. Andere, concurrerende merken moesten het toch afleggen door duidelijk aanwezige artifacten in zowel beeld als geluid.
Ik vind dat onacceptabel voor een techniek die op het moment op de markt wordt gezet als het beste van het beste wat beschikbaar is. Sorry, maar als op de hoogste kwaliteit 10 meter maar met moeite haalbaar is, dan is het niet het beste wat beschikbaar is. Component haalt ook full-HD (en hoger) over 10 meter, met hooguit iets verlies in contrast en iets meer ruis. Maar dat is minder storend en zichtbaar, dan artifacten.
Daarnaast is component tot op zekere hoogte onbeperkt schaalbaar. Met component is het geen probleem om de hoogst mogelijke resoluties van een video-kaart door te geven, welke in ieder geval een factor 2 hoger liggen dan van HD-tv. Ik zit hier tegen een scherm aan te kijken met een resolutie van 1600x1200 via een analoge aansluiting vergelijkbaar met component (namelijk dsub-RGB). Dat is een resolutie waar HDMI op het moment toch serieuze problemen mee zou hebben. Voor digitale doorgifte moet je op dat moment terug vallen op DVI-D (helaas zijn daar ook plannen voor om HDCP op te implementeren), en dan ben je je voordeel van dat mooie, kleine, maar zeer fragiele stekkertje ook al weer kwijt...
[...]
Ik bedoel dat er voor het eerst in lange tijd een wereldwijde standaard is gekomen voor de overdracht van beeld en geluid. Component en SCART zijn jarenlang de standaard geweest, maar ook niet wereldwijd. HDMI is de eerste standaard die je in alle regio's aantreft en dat is wat mij betreft een enorme overwinning.
Standaarden die gebruikt worden op het moment, worden wereldwijd gebruikt, ook (euro-)scart. Component is gewoon een industriestandaard, hoger dan dat kan je niet, net als SPDIF. Het enige waar ik je gelijk in moet geven is, dat HDMI een alles-in-één oplossing is voor digitale overdracht. Maar zeker geen heilige graal. Persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan losse kabels. Voor geluid optisch, en voor video het best mogelijk dat ik tot mijn beschikking heb, waarbij HDMI niet echt een prio heeft voor mij.
[...]
Had je dan geen problemen met de Macrovision beveiliging die al sinds de tijd van de VHS band roet in het eten gooit? Ik ben van mening dat alle vormen van beveiliging beperkend zijn, maar dat staat volledig los van HDMI.
Toen ik überhaupt iets begon te begrijpen van die grote zwarte cassettes met video, was Macrovision helaas al standaard. Ook daar heb ik problemen mee, al was het alleen al omdat Macrovision op een DVD er voor zorgt dat je niet een DVD-speler achter een VHS kan knopen... Daarnaast zorgt Macrovision op een goede VHS+TV voor een duidelijke storing in het beeld...
Maar wat Macrovision nog niet had, en HDCP wel, is regio-codering. En dat is iets waar ik mij groen en blauw aan kan ergeren. Bij aanschaf van m'n dvd-speler was het een vereiste dat hij regiovrij was of te maken was. Tot mijn verbazing en plezier bleek de Cambridge Azur 540d af-fabriek regiovrij te zijn. Bij HDCP kom je alleen in de situatie dat als je speler regiovrij is, maar je tv/beamer niet, hij alsnog dienst weigert. Dan kan je wel zeggen dat ik dan maar dvd's uit m'n eigen regio had moeten kopen en niet als een gieraard ze uit het buitenland had moeten halen, maar de belangrijkste dvd's die ik heb, zijn alleen buiten regio 2 te koop. Daarnaast heb ik tijdens m'n 3 maanden verblijf in Singapore ook dvd's gekocht die in regio 3 vallen (z-o Azië). Die zijn gewoon geheel legaal en ik zou het zelfs bijna on-ethisch vinden als een film maatschappij mij oplegt dat ik die niet zou mogen afspelen buiten z-o Azië.
mac1987 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:17:
Volgens mij kan een scart of component kabel naar je lcd-scherm niet beter zijn dan HDMI aangezien de tv intern met een digitaal signaal werkt (correct me if i'm wrong). Hij wil digitaal weten wat hij met de pixels moet en dat werkt niet als hij een rood-groen-blauw signaal binnenkrijgt. Met HDMI of DVI blijft het signaal dus digitaal en bij component wordt eerst het digitale signaal omgezet door de speler in analoog en dan weer door de televisie omgezet in een digitaal signaal. Je hebt dus zowel een overbodige DA als AD conversie die nooit goed kunnen zijn voor het beeld
p.s. Als ik de techniek verkeerd begrijp moet je het maar even zeggen

Klopt deels. Als je component gebruikt, wordt het beeld inderdaad eerst analoog gemaakt, en daarna in de tv weer gedigitaliseerd. Wellicht dat je op goedkopere toestellen daardoor ook een mindere kwaliteit krijgt, maar dat ligt eerder aan de tv dan de bron. Component werkt in zoverre analoog dat het praktisch gelijk is aan de manier waarop dsub-vga werkt. Er wordt over 3 aders informatie verstuurd over wat welke pixel weer moet geven. Een weergave apparaat moet daar vervolgens een conversie in maken zodat het aangeboden signaal ook past op z'n scherm. Die zelfde conversie moet echter ook plaats vinden voor een digitaal aangeboden signaal, want dat zal zelden op de native-resolutie van het scherm aangeboden worden. Zeker bij de huidige HD-ready tv's. Die hebben geen 720 of 1080 beeldlijnen, dus moet er altijd herberekend worden. In die herberekening valt praktisch elk kwaliteitsverschil weg, en daarmee het zogenaamde voordeel van HDMI.
Ik kan alleen maar de ervaringen benadrukken die Maarce vanuit z'n professionele ervaring heeft (zowel levering van professionele apparatuur als consumenten apparatuur), en dat is dat HDMI het op praktisch elk vlak aflegt tegen component/optisch. Het enige waar het in wint, is gebruiksgemak, want je hebt bij HDMI maar 1 kabel met 1 stekker nodig, maar dat weegt voor mij niet op tegen de rest.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier