HP 6715S: 65nm of 90nm?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.045 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik overweeg de aanschaf van een HP 6715S notebook met een AMD Turion X2 TL-60 cpu. De naamgeving TL-60 wordt gebruikt voor zowel de 90nm architectuur (Trinidad) als de 65nm architectuur (Tyler).
Is er iemand die deze notebook in bezit heeft, en mij kan vertellen welke cpu er in zijn / haar apparaat steekt?

verdere info over flaptop:

- HP Compaq Business Notebook 6715s
- Turion 64 X2 TL-60 / 2 GHz
- RAM 1 GB
- vaste schijf 160 GB
- DVD±RW (+R dubbellaags) / DVD-RAM
- Radeon X1250
- WLAN : 802.11a/b/g, Bluetooth 2.0 EDR
- Win XP Pro / Windows Vista Home Basic
- 15.4" breedbeeld TFT 1280 x 800 ( WXGA )

bij voorbaat dank voor de hulp!
-marnix

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:39

Haan

dotnetter

marnix007 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 13:49:
Is er iemand die deze notebook in bezit heeft, en mij kan vertellen welke cpu er in zijn / haar apparaat steekt?
Dat kan :)

(ik heb zelf de 6715b variant, maar die is vrijwel hetzelfde)

het is een 90nm processor, codenaam Trinidad volgens cpu-z v 1.42

Kater? Eerst water, de rest komt later

• marnix007
ok hartstikke bedankt. vraag ik me nog af of je verder nog wat kan vertellen over de laptop. zoals warmteontwikkeling (2 GHz dualcore CPU zie je niet vaak in een laptop) en standby-tijd. En verder alles wat je kwijt kan en wil wat betreft tevredenheid e.d.

bij voorbaat dank :)

• apple1200
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 21:06
marnix007 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:33:
ok hartstikke bedankt. vraag ik me nog af of je verder nog wat kan vertellen over de laptop. zoals warmteontwikkeling (2 GHz dualcore CPU zie je niet vaak in een laptop) en standby-tijd. En verder alles wat je kwijt kan en wil wat betreft tevredenheid e.d.

bij voorbaat dank :)
Maar wat zegt het aantal mm dan over de laptop? Bedoel je energiezuiniger?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:39

Haan

dotnetter

Ik heb hem zelf nog maar een week, en nog niet veel gebruikt, dus echt gebruikservaring heb ik nog niet ;)
@hierboven: lager productieproces betekent in principe inderdaad zuiniger en/of koeler.

Deze cpu wordt wel vrij snel warm, ook als de laptop alleen maar aanstaat moet ie regelmatig even blazen (wat verder een vrij beschaafd geluid is, niet heel hinderlijk)
Ik ben wel van plan als ik tijd heb om te kijken hoever het voltage van de cpu nog naar beneden kan, dat scheelde bij m'n Pentium M 1,87 GHz ook enorm in warmte en verbruik.

Verder heeft het apparaat een touchpad in plaats van normale knoppen voor wifi/presentatiemodus mute en volume, wat heel leuk lijkt, maar in de praktijk nogal onhandig is, je kan namelijk per ongeluk bijvoorbeeld je wifi uitzetten door over de knop te vegen en het volume regelen is helemaal rampzalig.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
apple1200 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:14:
[...]

Maar wat zegt het aantal mm dan over de laptop? Bedoel je energiezuiniger?
hoe kleiner het core oppervlak, hoe minder energie hij verbruikt, dat weer inverband staat met de accuduur, en hoe warm het apparaatje word en hoeveel herrie hij maakt

Interpolis, glashelder!

• apple1200
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 21:06
Ok. Had ik zelf nog niet aan gedacht.

Verwijderd

Marnix,kijk ff verder voor een 2 GB RAM variant of steek er gelijk na aankoop nog 1GB bij,want om Vista prettig te draaien heb je 2gig gewoon nodig (je kunt de boel er natuurlijk afgooien en XP er op zetten).

Verder is de HP 6715 een prima laptop en doet volwassen aan ( wat ik van Acer en Fujitsu-Siemens niet kan zeggen,beide minder goed beeldscherm en toetsenbord in deze klasse).

Ik heb zelf de 6715s (TL-58,2GB,120GB) en werkt snel,is stil en accu gaat onder permanente belasting 2,5-3 uur mee.

Ik zou me er niet al te druk om maken of het een 90nm of 65nm versie is,als de prijs maar goed is.

N.B. Waneer je een nieuwe koopt is de kans groot dat je een 65nm koopt,2ehands is de kans redelijk groot dat je een 90 nm versie krijgt).En je kunt de verkoper nog altijd vragen welke versie er in zit :*)

Succes.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2007 02:07 ]

• marnix007
ok hartstikke bedankt voor jullie reacties. ik stelde de vraag inderdaad zoals Haan al opmerkte omdat een 65 nm in principe minder warm wordt, en aangezien het bij een laptop nogal eens een probleem is om warmte fatsoenlijk af te voeren... en bovendien is de TDP ook belangrijk voor de accuduur (in dit geval niet erg interessant omdat het verschil tussen beiden maar 4 watt is).

@Citrofiel: 2 gig bijprikken is wel overwegen waard met de huidige geheugenprijzen, maar aangezien Vista er toch meteen van af gaat wacht ik daar even mee.
Pagina: 1