linksys WRT54G en Thompson Speedtouch 546 troubles

Pagina: 1
Acties:
  • 2.265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Humi1979
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem:

Onlangs heb ik een PS3 gekocht. Omdat ik met dat ding uiteraard online wil gamen heb ik er direct een draadloze router van Linksys bij gekocht, de WRT 54g. De Linksys heb ik aangesloten op de speedtouch 546 van Thompson. Deze kreeg ik bij het adsl-internetverbinding van HETNET.

In het begin vond ik netjes het ip-adres met de PS3 en kon ik ook de updates etc downloaden, echter vrijwel direct kwamen er problemen. Ik kreeg continu foutmeldingen zoals bijvoorbeeld 8013030F, 8002AE1D en vele anderen. Daarnaast vond de PS3 geen ip-adres meer, wel vond deze (meestal) het netwerk nog (tussen de 65 en 80% ontvangst).

Daarnaast zag ik op de 2 pc’s die ik aangesloten (via UTP) had op de linksys regelmatig de verbinding wegvallen (Meldingen als: geen lan-verbinding of netwerkkabel niet aangesloten). Na het updaten van de software (WRT54Gv7_V7.00.7.bin) was dit probleem verholpen. Wel was de internet verbinding heel erg traag.

Ik heb reeds jullie site uitgeplozen en het advies opgevolgd de DHCP in de linksys te disabelen, echter dit mocht ook niet baten.

Op dit moment is de status als volgt:

Inmiddels heb ik al zoveel variabelen ingesteld en gewijzigd dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dus ga ik volledig opnieuw beginnen.

Morgen ga ik met hetnet bellen voor mijn inlog gegevens, zodat ik in het modem kom (inlog: admin, ww: admin of administrator, werkt niet bij KPN). Dan wil ik m opnieuw installeren op mijn pc. Daarnaast zal ik de PS3 een harde reset geven en dus ook hier bij nul beginnen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook:

Welke stappen moet ik volgen om mijn probleem op te lossen. Met andere woorden op welke manier moet ik zowel het modem als ook de router en de PS3 instellen, zodat ik stabiel en veilig draadloos kan gamen.

Bedankt alvast!!

Groeten van een radeloze tweaker.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Met wireless zijn er tal van dingen waar je op moet letten, gezien de beveiliging ervan:

* SSID, deze zal je PlayStation3 nodig hebben
* Passphrase (wachtwoord)
* Encryptie (WPA-TKIP zal dit meestal worden). Deze vereist de PlayStation3 ook
* MAC filter, indien deze aanstaat heb je ook het MAC adres nodig van de PlayStation3. In jouw geval zou ik deze optie uit laten

Dit zijn de enige dingen die ik zo even uit mijn hoofd weet. Overigens lijkt het dat de router defect is als je op twee pc's die melding krijgt dat de LAN verbinding uitgetrokken is.

Wellicht kun je bij de PlayStation3 het IP handmatig invullen (bijv 192.168.1.10) met de DNS server het IP adres van je router (vaak 192.168.1.1), dan ben je niet afhankelijk van de DHCP server die je automatisch een IP toewijst.

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 06:55
De speedtouch is zelf ook een router. Je kunt 2 dingen doen:

De linksys gebruik je als router. Dan moet je dus aan de WAN kant een ip krijgen van de ST546. Stel daartoe de gegevens in voor het WAN poortje die je normaal gesproken op je pc zou moeten instellen.

De localnet kant (de 4 'switch' poortjes) stel je vervolgens in op een ander subnet. Van de ST546 krijg je als het goed is iets van 10.0.0.151 op je wanpoortje, aan de LAN kant kun je dan de range 192.168.1.2-254 laten uitgeven door de DHCP server van de linksys.

Om nu even te testen kun je je PS3 aansluiten en het IP wat deze heeft gekregen kun je vervolgens als DMZ host (default server) instellen op je linksys. Als het goed is moet het nu werken omdat voor de PS3 alle poorten open zijn gezet op de linksysrouter.

Een andere mogelijkheid is om de linksys in bridged mode te zetten. Dit is een nettere oplossing dan het koppelen van 2 routers. Dat doorkoppelen is altijd een lastig verhaal namelijk. Klik het ding gewoon op bridge en hij werkt verder als accesspoint en switch :-)

Eigenlijk had het handiger geweest een switch en een AP aan je ST546 te hangen maar da's achteraf makkelijk praten ;)

https://twitch.tv/magus77nl

• Humi1979
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Dank voor jullie reacties.

stel ik zet de router op bridged, kan ik hem dan wel nog wireless gebruiken?

thanks

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 06:55
Ja dat is dan nog mogelijk. De 'bridge' houdt in dat je verkeer van de WAN aansluiting zonder filtering en routering rechtstreeks op de LAN poortjes dumpt. 2 routers in serie is eigenlijk nooit een goed plan, vandaar ;)

https://twitch.tv/magus77nl