Airflow Vraagje

Pagina: 1
Acties:

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 15:33
Hey mensen,

Ik heb al wat gesearched maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb nu een magere airflow in mijn kast, namenlijk een kleine 80x80 fan die achterop de kast zit gemonteerd en die richting het koelblok van de processor blaast. Waar deze fan zit past een 120x120 mm fan die ik morgen ga halen.
Onderin mijn kast heb ik in het zijpaneel een rooster waar 2 80x80 fans naast mekaar passen.
Nu wilde ik onderin dus 2 fans monteren die de lucht naar binnen blazen, en bovenin een 120x120 fan die de warme lucht naar buiten blaast.

Maar nu het probleem, de fan die achterop zit blaast nu koele lucht richting de processor waardoor deze gekoelt word (scheelt 5-10 graden als ik die fan eraf haal). Maar als ik die fan nu verander dat hij juist de andere kant op blaast dan zuig ik wel de warme lucht weg, maar dan krijgt mijn processor wel geen extra koeling meer.

Wat is nu beter te doen, 2 kleine fans onder die lucht aanzuigen en 1 grote bovenin achterop die lucht wegzuigt.

Of alleen 1 grote achterop die lucht van buiten tegen de processor blaast.

Alvast Bedankt,

Martijn :)

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
De algemene regel is van voor naar achter laten blazen ;) dus die grote 120 zet je naar buiten. dus lucht naar buiten blazen. de andere naar binnen :) De lucht komt toch wel naar binnen, daarom kun je het beter weg laten zuigen..

Dus: 2 kleine fans onder die lucht aanzuigen en 1 grote bovenin achterop die lucht wegzuigt.

Dat is beter ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Cardo op 26-12-2007 13:42 ]

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
De situatie zoals hij nu is is toch al niet slim.

Inderdaad achterop omdraaien zodat lucht afgezogen wordt, nu creeer je namelijk een warmte spot in je kast omdat je met overdruk werkt. (lucht moet nu naar buiten geperst worden) beter kun je met onderdruk werken zodat warme lucht afgevoerd wordt, en koele lucht door fanopeningen / andere openingen in je kast aangezogenwordt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Dit heeft niets met het modden van cases te maken, maar met cooling dus je had hem beter in TCOA kunnen zetten ;)

Daar staat tevens een hele uitgebreide FAQ over airflow, die je hier kunt vinden.

En om antwoord op je vraag te geven; gewoon 2 fannetjes voorin en 1 outtake van achterin. Je moet niet vanaf de achterkant lucht je kast in gaan blazen, dan blaas je de warme lucht van je voeding weer naar binnen.

• Gniels
  • Laatst online: 26-01 22:49
In dit plaatje staat hoe je de airflow wilt hebben. De pijlen geven de luchtstroom aan. In elke case is het weer net anders, maar zoiets moet je creëren. Een goede airflow is heel belangrijk voor de warmteverplaatsing. Ophoping van warmte moet je voorkomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/faqs/nh_u12_case_airflow_1.jpg

PHILIPS Motional Feedback 544

• VulcanRaven
Bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan :)

Idd verkeerd gepost, sorry had ik niet gezien.

Het enigste probleem is dat ik voorin geen ruimte heb voor een fan :(.
Owja, een hele kleine. Maar of dat veel zal helpen.
Maar dan ga ik morgen 1 120 mm fan en een 80 mm fan halen en dan maar
eens kijken hoe warm het nog word.

Temperaturen nu zijn:
Idle: 37 graden
Stressed: 51 :/
Heb wel de stock koeler erop.

• Cardo
Zo verkeerd zijn die temps niet, maar dat ligt meer eraan welke proc je hebt als je een p4 3.2 ghz hebt zo en hij is stressed 51 graden, klap dan in je handjes ;)

• Avalaxy
Dat zijn inderdaad goede temperaturen, zeker als je de boxed koeler gebruikt. Misschien zou je beter je geld kunnen investeren in een goede aftermarket CPU koeler? Een Alpine 64 of Freezer 64 Pro in het geval dat je een AMD hebt. Die zijn niet duur (onder de 15 euro) en koelen een stuk beter, ik denk dat dat meer effect heeft dan een paar casefannetjes die waarschijnlijk toch amper lucht aan kunnen zuigen ;)

• VulcanRaven
Ik heb amd x2 5000+

Maarja me oude processor (amd sempron 3000+) die was stressed 36 graden. Werd nooit warmer.
Dus vandaar dat ik dit een beetje heet vind.

Maarja casefans kosten toch niks, dus als ik voor 10 euro de airflow kan verbeteren. Het is altijd beter als wat ik nu heb.

• Avalaxy
VulcanRaven schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:39:
Ik heb amd x2 5000+

Maarja me oude processor (amd sempron 3000+) die was stressed 36 graden. Werd nooit warmer.
Dus vandaar dat ik dit een beetje heet vind.
Een Sempron en een 5000+ zijn dan ook echt 0,0 te vergelijken :+ Die 5000+ is een enorm stuk sneller, en heeft dus ook een veel hoger TDP, misschien wel 3x zo hoog...
Maarja casefans kosten toch niks, dus als ik voor 10 euro de airflow kan verbeteren. Het is altijd beter als wat ik nu heb.
En Alpine 64 kost ook bijna niks, 10 euro. Even duur als een casefan dus. Maar dat zal veel meer inpact hebben...

Als je wilt kan ik de verschillen tussen AMD boxed cooler, Alpine 64 en Freezer 64 Pro wel voor je testen, ik heb ze hier allemaal liggen. Kost alleen wel wat tijd, dan heb je de resultaten waarschijnlijk vrijdag.

[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 26-12-2007 15:04 ]

• VulcanRaven
Nee is niet nodig, toch bedankt.

Morgen dan maar eens even een nieuwe cpu koeler halen :).

• Avalaxy
Onthoud wel dat deze temperaturen gewoon in orde zijn, het maakt voor de levensduur echt niet uit als hij wat koeler is of niet. Tenzij je van plan bent te gaan overklokken of een stillere CPU koeler wilt, dan is het best handig...

Verwijderd

De Alpine zou ik niet aanraden, volgens een paar reviews was hij (iig bij Intel) slechter dan de stock, alleen wel 5x zo stil.
De freezer daarentegen is king in de budget-segment en raad ik ten zeerste aan. Deze zal idd meer verschil maken dan een paar extra fans.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:18:
De Alpine zou ik niet aanraden, volgens een paar reviews was hij (iig bij Intel) slechter dan de stock, alleen wel 5x zo stil.
De freezer daarentegen is king in de budget-segment en raad ik ten zeerste aan. Deze zal idd meer verschil maken dan een paar extra fans.
Die Alpine heb ik hierzelf, koelt stukken beter dan de boxed cooler die bij m'n Opteron kwam (die met heatpipes), en hij koelt hier zelfs beter dan m'n Freezer 64 Pro :o

• VulcanRaven
Ik heb nu even 2 fans erin gedaan, temps zijn toch 10 graden gezakt op stressed.

Alleen die stock koeler maakt wel een kabaal, dus over weekje of 2 toch die artic freezer halen.
Heb em vandaag geinstalleerd bij een vriend met c2d, en dies toch heerlijk stil en koelt goedt, 20 graden idle.

En ben zowieso vanplan de cpu lichtjes te gaan clocken, maar met deze temps is dat niet zo verstandig :P.

[ Voor 16% gewijzigd door VulcanRaven op 27-12-2007 23:46 ]

• Cardo
Dan zit je op 41 graden stressed? dan kan je echt wel o/c hoor ;) Zolang je maar onder de 55 graden blijft(eigenlijk 60, maar hoe veiliger hoe beter :) ), en stel je overclockt hem 200 mhz fzo(want je hebt over lichtjes) stijgt de temp echt niet ineens 15 graden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cardo op 28-12-2007 11:33 ]

Pagina: 1