Welke versterker bij deze boxen

Pagina: 1
Acties:

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:10
Hallo medetweakertjes,

Even snel een korte uitleg. Vroeger had mijn vader een stereoinstallatie. De versterker van deze installatie heeft het helaas begeven dus ben ik op zoek naar een versterker om de boxen een nieuw leven in de blazen. Omdat mijn natuurkunde een beetje weg gezakt is en ik zelf niet al te veel verstand heb van wat je wel en niet mag vraag ik jullie om hulp. Dit om mij wat meer zekerheid te geven dat ik mijn boxjes of de versterker die ik wil gaan kopen niet om zeep help.

Eerst wat informatie over de boxjes en de oude versterker. De boxjes bestaan uit twee losse modules. Een foto hiervan kunnen jullie vinden op http://i21.ebayimg.com/01/i/000/c4/a1/f5d0_1.JPG

De boxjes dragen het serie nummer SS-H3600 en zijn van het merk sony. Deze boxen werden aangesloten op een versterker. Hiervoor werden 4 verschillende aansluitingen gebruikt (2 voor de bas en 2 voor de tweeters). Als ik de speficatie's van de boxen bekijk is dat ook niet vreemd. De 2 basmodules zijn 60 Watt en 6 Ohm. De 2 tweaters zijn 40 Watt en 8 Ohm. Nu de versterker het niet meer doet liep ik te denken aan deze receiver.

http://www.alternate.nl/h...html%3Fartno%3DEADJ10%26&

Een mooie prijs voor een receiver met veel mogelijkheden. Ik heb immers nu 2 boxen maar wil ze gaan uitbreiden naar een 5.1 set ter vervanging van de logitech z-5400 die ik nu heb staan. De receiver heeft net als de z-5400 een optische ingang die ik met veel plezier gebruik. Nu is mijn vraag, is het op de 1 of andere manier mogelijk om op deze verster de boxen in serie of parralel aan te sluiten op de versterker zonder kwaliteitsverlies, of ben ik min of meer verplicht om ook op deze versterker 4 kanalen te gaan gebruiken. Punt is namelijk dat ik de speakers wil gaan uitbreiden naar een 5.1 set en de boxjes van me inmiddels 4 jaar overleden vader echt graag wil blijven gebruiken. Zit een soort van emotionele waarde aan. Ik hoop dat jullie mij erbij willen helpen.

edit:

De makkelijkste methode is natuurlijk de 2 tweeters van deze boxen op kanaal links en rechts voor en de twee basmodules op links en rechts achter. Dit lijkt me alleen niet de ideale oplossing omdat ik de set later wil uitbreiden met extra boxen. In serie zetten hou je een totale weerstand van 14 ohm over wat weer aan de hoge kant is. Parralel hou je weer een extreem lage weerstand over wat menig versterker niet aan kan. Ik zou dus graag de beste manier willen weten hoe je van deze twee losse modules 1 grote box zou kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door tormentor1985 op 26-12-2007 17:09 ]