Geheugensnelheid in relatie tot processorsnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een nieuw systeem en ben me daarvoor aan het inlezen.
Nu heb ik zo'n beetje alle componenten gekozen behalve het geheugen(met daaraanvast de vraag of ik een p5e of p5e3 mobo moet hebben). Daar kom ik nog niet uit.

Nu is mijn vraag: Als ik een processor heb die op 1333 MHz draait. (Core 2 duo E6750)..
Moet ik dan geheugen kopen dat dat aankan (maw, zit ik dan aan duur ddr3 geheugen vast om die snelheid te halen)?
Of werkt de bus van het RAM geheugen onafhankelijk van de bus van de processor, en kan je in principe geheugen van een willekeurige snelheid gebruiken?

Verwijderd

Waarom geen bord dat DDR2 ondersteund? Dat is ook snel en het is zo goedkoop als modder.

DDR2 667MHz is al voldoende om de FSB 1:1 te laten draaien met het geheugen. Neem DDR800 als je nog wat ruimte wilt hebben om de bussnelheid op te schroeven.

DDR is Double Pumped en die C2D's zijn Quad Pumped.
667 / 2 = 333. 1333 / 4 = 333. Sluit mooi aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 10:09 ]

• Bert

Bert

Topicstarter
Dat bedoel ik ook. De p5e ondersteund ddr2, de p5e3 ddr3.

Maar misschien mis ik een vrij simpel en elementair detail. Als ik zie 'kingston hyperx nogwat 1200 mhz' als snelste ddr2 geheugen. Is dat dan 1x of moet je dat dan ook weer vermenigvuldigen?

Je geeft aan 667 mhz geheugen zou snel genoeg zijn maar 800 mhz is sneller.
Werkt je geheugen dan op een onafhankelijke snelheid van je processor? Wat is je winst met sneller geheugen, alleen als je gaat overklokken?

[ Voor 3% gewijzigd door Bert op 26-12-2007 10:15 ]

Verwijderd

Zoek eens op waar DDR voor staat ;)

Vaak is er amper winst om het geheugen sneller dan de FSB te draaien. Ik doe het iig niet. Ik draai het synchroon. Maar de grap is dat als je sneller geheugen koopt je dus nog steeds 1:1 kunt draaien terwijl je de FSB opschroeft. Dan loopt je CPU dus ook sneller. Dat is overklokken.

• Bert

Bert

Topicstarter
Thanks, nu is het duidelijk.
Het was een simpele vraag maar toch lastig als je ruime tijd de hardware niet echt hebt bijgehouden..
Toen ik mijn vorige pc in elkaar stak waren er frontpage berichten over een nieuw soort geheugen.. ddr...
;)

[ Voor 28% gewijzigd door Bert op 26-12-2007 10:22 ]

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04 11:51
Hij bedoelt dat DDR2 667 geheugen snel genoeg is voor 1333 Mhz FSB (loopt dan precies gelijk met de FSB van je processor 1:1. Wil je nog gaan oveklokken dan koop je DDR2 800, dat loopt dan 1:1 met je FSB van je cpu onder de snelheid die het eigenlijk aan kan. En dan heb je dus nog ruimte over om over te klokken. Bijvoorbeeld door je FSB op 400 te zetten (1600 Mhz, je moet het namelijk x4 doen) dan loopt het geheugen op precies de snelheid waar het voor verkocht wordt (400 x2 = 800 Mhz). Of je cpu dat aan kan is natuurlijk een andere vraag, maar dat lukt meestal makkelijk met de Core 2 duo's.

edit: iets met spuit 11 enzo :P

Hallo

Verwijderd

Ik zal een voorbeeld geven: mijn eigen PC heeft DDR667 geheugen. Dat is PC5300. Maar het is gemeen goed geheugen en het draait moeiteloos DDR800 snelheden. Mijn CPU heeft een bussnelheid van 1066. Dat is dus 266 MHz quadpumped. DDR667 is 333 MHz. Daar heb ik dus al ruimte.

De grap: De CPU is een E6600. Stock is dat 9 x 266 = 2400 MHz. Ik heb 'm op 9 x 365 draaien. 3280 MHz in mijn geval. Simpelweg door die bus op te schroeven. Mijn geheugen draait nu dus ook op 365 MHz. Net wat meer dan de 333 waarop het is rated. Maar zoals gezegd is het erg goed geheugen. Alles draait nog steeds synchroon met elkaar dus de CPU en het geheugen kunnen optimaal data uitwisselen.

Je kunt ook nog winst halen door geheugen te kopen dat het bij late timings doet. Ik heb het geheugen op 3-3-3-12 lopen. Wat dat inhoudt kun je in de geheugenfaq terugvinden.

• Bert

Bert

Topicstarter
Cas latencies waren er ook al de laatste keer... dus ik weet lager = beter :)

Maar dat er zoveel ruimte voor OC was wist ik niet.. heb ik meteen een leuk projectje ;)

Verwijderd

De C2D's zijn erg smakelijk. Relatief veel ruimte over. Ik draai notabene alles met standaard voltages. Enkel het ram loopt op 2.2v en zelfs dat is gewoon binnen specs.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 10:08:
Waarom geen bord dat DDR2 ondersteund? Dat is ook snel en het is zo goedkoop als modder.

DDR2 667MHz is al voldoende om de FSB 1:1 te laten draaien met het geheugen. Neem DDR800 als je nog wat ruimte wilt hebben om de bussnelheid op te schroeven.

DDR is Double Pumped en die C2D's zijn Quad Pumped.
667 / 2 = 333. 1333 / 4 = 333. Sluit mooi aan.
Wat je daar zegt klopt alleen niet.
De effectieve brandbreedte van de cpu is 1333MHz, die van een DDR2 dimmetje is 667MHz (uitgaande van PC5300 spul). Dat betekent dus dat je met het geheugen op de halve snelheid zit.
Echter, iedere moderne chipset/cpu kan overweg met dualchannel voor het geheugen. Dit betekent dus dat je met het geheugen de dubbele bandbreedte kunt halen, omdat je 2 dimmen hebt. 2x 667 is 1333. Dus op die manier kun je netjes sync draaien met cpu en geheugen. Pak je maar 1 dimm (zoals in jouw voorbeeld) dan gaat dit echter niet op.

Verwijderd

Bandbreedte druk je niet uit in Megahertz.
Bandbreedte is niet hetzelfde als frequentie.
Verder zeg ik nergens dat er maar 1 dimm gebruikt moet worden.

Ik geef aan wat de frequentie is. En die sluit mooi aan in mijn voorbeeld. De frequentie is gelijk, 333 MHz in beide gevallen. Voor elke keer dat de CPU kan communiceren met het geheugen is het geheugen ook direct toegankelijk. Mits het een dual-channel opstelling is ja. Het enige dat hier imo niet klopt is dat jij ten onrechte aanneemt dat ik in mijn voorbeeld over een single channel setup praat. :)

En ten overvloede aan de TS: koop een setje van 2 reepjes dus. Dat is zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk ongenoemd kan blijven. Imo.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 22:36 ]

• Bert

Bert

Topicstarter
zo besteld het volgende systeem met dus 2 repen van 2 gb geheugen op 800 Mhz :)

Behuizing Antec Sonata III Piano Black Quiet Midi Tower,500W
Moederboard Asus P5E, S775, X38, 4xDDR2, GLAN, FW, ATX
Processor Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz, 1333MHz, S775, Box
CPU Cooler Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939
Geheugen 2xDane-Elec 2GB Dimm PC2-6400, 800MHz
Harddisk Samsung SpinPoint F1 750GB, 7200rpm, 32MB, SATAII
Harddisk 2 Samsung SpinPoint F1 750GB, 7200rpm, 32MB, SATAII
Diskdrive Informatique 12 in 1 Cardreader, 3.5", Zwart
Grafische kaart Asus EN8800 GT 512MB, 2xDVI, HDTVo, PCIe
Muis Logitech Pilot Optical Mouse, Zwart info
DVD Writer Pioneer DVR-212D DVDRW writer, SATA, zwart, bulk info

Bedankt voor alle imput :)

Verwijderd

Leuk systeem! Mooie harddisks ook!
Was alleen voor de gigabyte p35 serie gegaan, deze zijn iets zuiniger... en waarom niet 4x1Ghz geheugen? Niet dat dit slecht is...
Heb zelf ook pc6400, 800Mhz geheugen en m'n E6750 loopt op 3.52Ghz. Dat is dus 8(multiplyer)x440(fsb) (=3520) waarbij het geheugen 1:1 loopt, dus op 880Mhz. Zo zie je dat je je 800Mhz geheugen ook nog iets kunt overclocken.
Maar lees je goed in voordat je gaat overclocken!!!! Veel plezier van je systeem!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2007 00:22 ]

Verwijderd

2 x 2GB. Ga je wel een 64-bits OS draaien? Anders heeft dit niet zoveel zin.

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-03 23:12
Als je niet van plan bent over te klokken, en je fsb van je processor is 1333mhz, kan je met 800mhz ddr2 geheugen je processor en ram ook gelijk laten lopen (dmv je ram lager te clocken?) of is dit niet aan te raden en toch 667mhz ram geheugen te gebruiken?

Verwijderd

Dat kan prima. En inderdaad draait je geheugen dan wat langzamer dan wat het aankan.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:33:

En ten overvloede aan de TS: koop een setje van 2 reepjes dus. Dat is zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk ongenoemd kan blijven. Imo.
Misschien een domme vraag, maar hoezo eigenlijk?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 19:28
2 reepjes zijn beter overklokbaar dan 4 reepjes.
Reepjes uit een setje werken altijd samen omdat er hetzelfde type chips opzitten, verschillende types mengen kan wel eens problemen opleveren.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
stin schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:30:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hoezo eigenlijk?
Beter overklokbaar, beter upgradebaar, meer compatible, meer waardevast (als je eenzelfde totaalhoeveelheid geheugen neemt), etc.

Als je doelt op 'waarom niet 2x een los dimmetje?' is dat vooral omdat die twee die je samen koopt, als set dus, een matched pair zijn. In serienummer volgendie twee elkaar vrijwel altijd op, ze zijn samen getest, en hebben dezelfde chipjes erop zitten. Op die manier weet je dat ze goed compatible zijn, niet gaan bokken, en bij eventueel overklokken ook waarschijnlijk beide even hoog gaan.

• stin
  • Niet online
Ok, bedankt. En als je nu 3 GB wilt hebben, kun je dan beter 3 x 1 GB kopen of 1 x 2 + 1 x 1 GB?

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:02
dan kan je beter 2GB of 4GB hebben want in 3GB kan je geen dual channel draaien.

Verwijderd

Of je neemt 2 keer 1GB en 2 keer 512MB

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Phyth0n schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:51:
dan kan je beter 2GB of 4GB hebben want in 3GB kan je geen dual channel draaien.
Dat is ook weer afhankelijk van de controller.
Beetje recente pc pakt bijvoorbeeld ook de volgende configuratie: 2 * 1GB + 2 * 512MB.
Zorg er dan voor dat je per channel zowel een 1GB als een 512MB module erin hebt zitten.

• stin
  • Niet online
Ok, ik ga toch voor 2 x 2 GB en dan gooi ik windows XP 64bit erop.

Dit icm:

Asus M2N-SLI deluxe Nforce 570 SLI MCP
Socket AM2 Boxed 64 X2 5200+
Ati HD3870

Ik was alleen net op de webpagina van de pczaak aan het kijken. Via pricewatch zag ik dat hier in de buurt een webshop ligt die vrij goedkope prijzen heeft. Ik wilde dus voor 667Mhz gaan. Alleen staan er zoveel verschillende varianten en het prijs verschil is ook soms groot.

Ik wil dus 4 GB, dus ik dacht neem dit:
DDR2 GEIL 4GB DDR2-667 2x2GB KIT Black Dragon 5-5-5-12

Dit kost bij de webshop 160 euro.

Bij de paradigit kan ik dit kopen:
2048 MB Apacer DDR2/667 Dimm

Deze kost 40 euro, dus als ik daar twee reepjes haal ben ik 80 euro kwijt.

Er zal vast wel verschil tussen zitten, maar hoezo is er zo een groot prijsverschil en wat raden jullie me aan?

Verwijderd

Als het een kit is dan kun je er vanuit gaan dat het netjes samenwerkt. Maar 2 losse reepjes van hetzelfde type kunnen dat net zo goed. Alleen moet je er dan ook zeker van zijn dat ze hetzelfde zijn.

Het prijsverschil hier zit 'm waarschijnlijk in de kwaliteit. GEIL is wat meer upmarket dan Apacer. Dat is waarschijnlijk valueram. Wat ook prima werkt, maar vaak alleen op en vlak bij de opgegeven timings. Dat GEIL geheugen is mss strakker getimed.Alhoewel ik 5-5-5-12 nou niet bepaald strak vind. Ik draai zelf dus 3-3-3-12 maar goed. Voor een deel betaal je ook de merknaam en/of voor tierelantijnen zoals koelblokken en zo.

Zoek de specs van het Apacer geheugen eens op en leg de 2 eens goed langs elkaar. Voor stock snelheden zal het Apacer ws. prima werken. Ook in dual-channel.

Persoonlijk zou ik wel voor A-merk geheugen gaan. Crucial/Corsair/enz. Maarja ik draai vaak ook niet stock :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 17:52 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je niet wilt overclocken gewoon voor standaard Apacer geheugen gaan. Het is geen denderend goed geheugen, maar het doet waar het voor gemaakt is op standaard kloksnelheid. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• stin
  • Niet online
Bedankt, ik heb niet de intentie om te gaan overclocken. Bij de webshop (PCdrome) kan ik ook deze kopen:

DDR2 Kingston 2GB PC5300 667MHz CL5

Deze kost 45 euro, dus dat is 5 euro per reepje dan Apacer. Nu zegt me Kingston meer dan Apacer, is dat een beter merk of merk je daar niet zoveel van?

Verwijderd

Voor die prijs is het sowieso valueram. Of je dan Kingston of Apacer pakt maakt verder ook niks uit. Ik zou me in dat segment meer bezighouden met garantie / service / enz. dan de performance. Het werkt of het werkt niet. Doe je geen gekke dingen dan is Kingston prima. Apacer ook. Wil je meer .. sja .. dan wordt het een compleet ander verhaal. Dan ga je ook geen valueram kopen.

• stin
  • Niet online
Ik heb even de garantie bekeken en Kingston geeft levenslange garantie. Apacer niet. Aangezien ik die Kingston in dezelfde zaak kan kopen waar ik de rest ga kopen, is dat ook handiger.

Bedankt voor de hulp.

• Nasadus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 22:40
Ik zat zojuist naar mijn actuele snelheden te kijken (met CPU-Z) en ik zag iest heel vreemds. Mijn processor loopt op de standaard fabrieksinstelling van 2400Mhz en de rest van mijn systeem ook waaronder het geheugen. Maar, nou zag ik dit onder "Memory' staan van CPU-Z (Everest geeft exact dezelfde waarde aan dus waarschijnlijk klopt het wel):

Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w241/Nasadus/DDR2800.jpg

Daar zie je dat de timings 33-6-2-15 zijn. Nou is mijn vraag, hoe kan dat? Het hoor 5-5-5-15 te zijn. Ik heb ook in de BIOS gekeken waar het op "Auto" stond en het daar handmatig op 5-5-5-15 ingesteld maar het veranderd niet. SpeedStep staat uit dus dat kan het niet zijn.

Hier mijn overige relevante specificaties:

ASUS P5K Deluxe P35
Intel Core 2 Quad Q6600
G.Skill F2-6400CL5D - 4GBPQ
BFG GeForce 8800 Ultra OC

Heeft er iemand enige idee wat de oorzaak kan zijn? Ik stel alle hulp zeer op prijs.

Alvast bedankt.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Een CAS-latency van 33 cycles is absurd hoog en gewoonweg onmogelijk. Ook gezien de andere timings gaat er denk ik wat fout bij het uitlezen. Wat geeft bijvoorbeeld memtest aan?

offtopic:
Daarnaast is topickapen niet helemaal aardig/netjes. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _the_crow_ op 31-12-2007 15:18 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Misschien een oude versie van CPU-Z of zo? Het is wel DDR3 dus mss dat daar heel andere timings voor gelden.

• Bert

Bert

Topicstarter
Ik ga en vista 64bits proberen en win xp 64 bit gebruiken. ;)

en de reden dat ik 2x 2GB heb genomen ipv 4x 1GB is dat dat het makkelijker maakt om in de toekomst weer nieuw bij te prikken.. mocht dat nodig zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Bert op 31-12-2007 19:09 ]

Pagina: 1