[XP32 Pro] Welke optie kiezen bij F6 install

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 14:27
Na net het probleem met FDD drive gefixed te hebben nu dit....

Wat ik nu wou doen is een schone XP pro 32bit installeren. Cd'tje had ik al en net een F6 disk gemaakt van de VIA Sata drivers.
Mobo is Asus K8V SE Deluxe met een Maxtor Sata-150 80GB HD erop.

De HD zat eerst op de Promise Sata controller en deed het gewoon. De mobo was echter traag bij het opstarten (tijdje in POST leek het wel met mobo scherm, en zoeken bij promise controller duurde 10-15 sec).
Wat ik wou doen is dus gewoon via de VIA controller en het Promise ding disablen in BIOS.
HDD dus op Sata1 van de VIA controller. Bij de test van de Promise ding zegt ie HDD not installed, en BIOS not installed maar gaat gewoon verder.

Vraagje bij de F6 optie, welke moet ik kiezen? Of allebei?
"VIA Serial ATA RAID controller (XP)"
"VIA ATA/ATAPI Host Controller (XP)"

Dit is mijn main vraag... Voor een Side quest en een wat ander probleempje/ verdere uitleg lees verder:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb eerst de eerste optie alleen gekozen, install enz lukt. Dan als ie weer reboot en echt windows probeert te installen kreeg ik een foutmelding.
Daarna beide geinstalled met F6 (opnieuw dus) en kreeg ik weer die foutmelding.
Nu ben ik erachter wat die foutmelding is en dat het niet met het bovenste te maken heeft.

Foutmelding: Error: Installation Failed: E:\I386\asms. Error Message: Incorrect Function.

Ik heb online gelezen dat dit te maken heeft met een slechte CD (bekrast ofzo) echter had ik een XPSP1a en XPSP2 CD en beide gaven dezelfde fout. Ik kan deze map echter op een andere comp gewoon lezen en kopieren dus aan de cd's moet het niet liggen. Daarna gelezen dat het bij een enkeling gelukt is om door de DVD/CD Drive te wisselen hij het wel deed.
Nou weet ik dat de CD drive die erin zit bestwel oud is (52x speed ding), dus misschien een andere DVD/CD drive erin proberen?
Kent iemand dit probleem? Zou het aan de CD's liggen of misschien dat ik de HDD op de VIA controller heb gedaan (lijkt me sterk).
Of moet ik gewoon een nieuw DVD-RW drive halen en kijken of het dan werkt?
Het zou in ieder geval niet aan die F6 drivers moeten liggen want ik heb ze beide geprobeerd.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maak gewoon met NLite een aangepaste XP installatie CD, en includeer beide drivers. Dan kiest Windows bij de installatie wel de juiste.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Het kan geen kwaad bij F6 beide drivers te kiezen. Windows kiest zelf die hij nodig heeft. Met F6 een niet herkende harddisk controller installeren werkt niet met een USB floppy drive, alleen met een ingebouwde floppy drive. Dat slipstreamen van een driver werkt wel altijd, maar dan moet je wel je installatie-cd naar de harddisk van een werkende pc copieren, driver slipstreamen en opnieuw branden. Een goed werkende cd-drive is ook een must. Wellicht kun je er even eentje lenen uit een andere pc, en na het installeren weer terugruilen.

[ Voor 9% gewijzigd door cjdijk op 26-12-2007 05:10 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Saiya
Ok, dus gewoon beide drivers doen als het geen kwaad kan.
Ik ga proberen nog een DVD/CD drive te vinden en met die proberen, ik post nog als het daaraan lag :)

• Saiya
Nu heb ik dus een Lite-on CDRW erin gedaan en bij die krijg ik weer op dezelfde plek (als ik nog 39 min heb om XP te installeren) waarbij de CDrom gewoon stopt met draaien en ik de error krijg.

Dit keer wel een andere error:

Error Message: Data Error (Cyclic redundancy check).

Deze opgezocht en weer hetzelfde liedje... nu nog extraatje dat het aan HDD kan liggen. De XP cd's moeten gewoon werken want ik kon op deze comp gewoon die map overkopieren...
Ik geef de CD/DVD drives nog een kans door mijn NEC DVD brander in die comp te doen en hem met die te testen. Ik sluit de DVD-RW drive zelfs nog aan met een nieuwe ongebogen HDD kabel.
Als dat niet werkt weet ik het ook niet meer :(

Opties dan zijn: nieuwe XP CD's vinden... of de Sata HD op de promise chip doen...

• Saiya
Omg met de DVD drive krijg ik weer een andere error op dezelfde plek.. bij 39 min.
Dit keer is de error:
Error Message: Manifest Parse Error: Invalid at the top level of the document.
En er is iets met de CONTROLS.MAN bestand...

Google brengt mij hier:
http://www.richardsrambli.../09/manifest-parse-error/

Topic van 2003 lol.... Blijkt dat dat bestand corrupt is op de CD...
Nu ga ik zijn manier testen om het probleem te fixen... bah.... hopen dat dat werkt..

Btw, het lijkt er nu een beetje op dat ik tegen mezelf praat :P maar als iemand iets meer hierover weet of een andere oplossing is die welkom. Het is natuurlijk ook handig voor iemand die ooit zo'n soort probleem tegenkomt (schijnt heel vaak voor te komen) en op dit topic stuit.

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 16:52

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

brand gewoon is die cd opnieuw.
Als je zo veel verschillende errors krijgt lijkt het alsof die cd niet helemaal meer 100% is.
Probeer eens een vers gebrande cd, heeft mij vaak uit de brand geholpen:)

[ Voor 11% gewijzigd door crzyhiphopazn op 27-12-2007 00:58 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Verwijderd

Klinkt eigenlijk naar geheugen fouten, misschien eens een keertje memtest draaien ?

• Saiya
Denk niet dat het een mem probleem is.
In de posts en topics dat ik op inet over het probleem hebkunnen vinden dat zich voordoet sinds 2002 lol, lijkt het op een copy protection iets. Die CONTROLS.MAN schijnt corrupt te zijn op de CD.

Ze hebben hier ook nieuwe files voor enz. Deze ga ik proberen volgens die guide. Echter staat die file er dus 2 keer op, tijdens het installeren vraagt ie de file in de map 60100 terwijl in forums staat dat je de file in de map 6000 moet vervangen (waar ze beide instaan)... Nou weet ik niet welke ik nodig heb... ach ik vervang ze allebei wel.... Kwestie van proberen.. Thnx microsoft... bleh..

Ik denk ook niet dat het nog n keer branden van die cd zou helpen, als ze nu corrupt zijn worden ze de volgende keer toch ook weer corrupt gebrand :/

• cjdijk

cjdijk

Alles wijst inderdaad naar een rot cd-schijfje. Vooral deze melding: Error Message: Data Error (Cyclic redundancy check). Heb je die cd al eens goed bekeken, wellicht is ie gewoon een beetje vuil. Misschien woon je in de buurt van een collega-tweaker, en wil hij zijn xp-cd voor jou copieren. :)

Feitelijk zijn al die cd's hetzelfde, de product-key staat in principe op je pc-kast, niet op de cd. Wel moet je letten op de versie: XP-Home, XP-Media Center, XP-Pro (Standaard of Volume Editie). Waarbij ik moet opmerken dat die XP-Pro Volume Editie niet geactiveerd hoeft te worden, en dus vaak als niet-legale versie aangetroffen wordt. ;) Als je zo'n XP-Pro cd gebruikt, en je voert jouw wel legale XP-Pro product key in, zal hij zeggen dat die niet klopt.

• Saiya
Via mijn studie kan ik licenties krijgen voor windows software MSDN academic blabla.

Daar had ik die XP cd's gedownload. CD is absoluut kras en stofvrij. Ik heb die ISO nog een keer gedownload via microsoft zonder enige pause. Daarna weer die CONTROLS.MAN files vergeleken en ze zijn beide nog steeds hetzelfde als op de CD. Vaag dus. Dan is die ISO van microsoft gewoon fout.....
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om met die CONTROLS.MAN files te rotzooien en opnieuw branden, want beide files hebben een andere grootte en ik weet niet welke ik moet wisselen. Online wordt er naar de map .....\6000\... gewezen. Hier staat CONTROLS.MAN in, terwijl hij bij mij vastloopt in de map ....\60100\.... waarin ook de CONTROLS.MAN staat.
(Beide file sizes zijn anders).
De correct CONTROLS.MAN file door die gasten gemaakt heeft weer een andere file size....
Zeer leuk dus..

Waar ik aan dacht is dit:
Kan ik niet gewoon een Windows XP Pro ergens anders downloaden en dan de keys gebruiken die ik via MSDN alliance heb??
Ik zie wel allemaal WinXP Pro SP2 downloads, terwijl mijn keys voor XP Pro SP1a en XP Pro zijn. Kan dit gewoon?

@Edit: Het zijn dus allemaal XP Pro keys, echter de CD is SP2, en de keys zijn voor SP1a en gewoon XP pro.

[ Voor 4% gewijzigd door Saiya op 27-12-2007 15:48 ]

• cjdijk

cjdijk

Saiya schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:47:
Waar ik aan dacht is dit:
Kan ik niet gewoon een Windows XP Pro ergens anders downloaden en dan de keys gebruiken die ik via MSDN alliance heb??
Ik zie wel allemaal WinXP Pro SP2 downloads, terwijl mijn keys voor XP Pro SP1a en XP Pro zijn. Kan dit gewoon?

@Edit: Het zijn dus allemaal XP Pro keys, echter de CD is SP2, en de keys zijn voor SP1a en gewoon XP pro.
Servicepack is niet van belang. Een key die je ooit gekocht hebt met SP1a, kun je ook gebruiken bij een verse install van SP2. Wel van belang is de exacte editie van XP, zie mijn vorige antwoord.

Ik heb hier ooit wel eens een computer met geheugenfouten gehad, die gaf ook foutmeldingen bij het opnieuw installeren, dat bepaalde bestanden corrupt waren. Dat bleek dus niet aan de cd te liggen, maar aan het interne geheugen. Je zou memtest even kunnen laten draaien. Just to be sure.

• Saiya
Ik heb hem nu dus eindelijk aan de praat gekregen. Gewoon die stappen gevolgd van de guide, net iets anders omdat ik een andere versie had, daarna pc opgestart en waar hij eerst niet verder wou deed ie het nu wel :)
Blijf het maar vaag vinden met die CONTROLS.MAN maarjah zo zie ik weer dat ik niet gelijk aan hardware moet denken maar aan microsoftware lol :P

Thnx iedereen, weer probleempje opgelost!

@edit: Ik ga ook memtest draaien ja, voor de zekerheid. Ook een HDD tes proggie proberen te vinden om te kijken hoe het met de HD staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Saiya op 27-12-2007 20:13 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Saiya schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:12:
Ik heb hem nu dus eindelijk aan de praat gekregen. Gewoon die stappen gevolgd van de guide, net iets anders omdat ik een andere versie had, daarna pc opgestart en waar hij eerst niet verder wou deed ie het nu wel :)
Blijf het maar vaag vinden met die CONTROLS.MAN maarjah zo zie ik weer dat ik niet gelijk aan hardware moet denken maar aan microsoftware lol :P

Thnx iedereen, weer probleempje opgelost!

@edit: Ik ga ook memtest draaien ja, voor de zekerheid. Ook een HDD tes proggie proberen te vinden om te kijken hoe het met de HD staat.
voor pc testen is dit wel een leuk isootje
http://www.ultimatebootcd.com

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1