Toon posts:

Mag ik XP OEM en Vista OEM naast elkaar draaien? *

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden een nieuwe PC met Vista gekocht, maar mis toch een paar programma's en spellen die het niet goed meer doen. Daarom wil ik gaan dual booten met XP.
Een retail versie van XP is te duur, maar bij navraag kan ik nog een OEM versie kopen, alleen is het volgens de verkoper illegaal om Vista en XP op één pc te hebben staan. De reden is mij niet geheel duidelijk geworden, of in de Vista of Xp Eula staat dat ze het enige OS op de computer mogen zijn, of twee keer OEM mag gewoon niet, hij was daar niet geheel duidelijk in.

Ik heb de Eula's doorgelezen, maar kan zoiets niet vinden, lees ik erover heen en mag het niet, of mag het wel?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mag geen probleem zijn, het zou mogelijk een probleem kunnen zijn als je een upgrade-versie van Vista had gekocht. Maar als je het helemaal zeker wilt weten, dan Microsoft opbellen. Maar volgens mij l*lt die verkoper uit zijn nek, en zou ik het gewoon doen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-02 23:13
ik kan me voorstellen dat MS niet wil dat 2 OEM's op een pc wordt geinstalleerd.

een OEM word gekoppeld aan 1(!) pc, oftewel 1 OEM-kit per pc, dus als je 2x een OEM-kit installeerd op dezelfde pc is dat in principe illegaal

het is wel onzin dat je bijvoorbeeld niet 1 OEM en een Retail op je pc mag hebben, dit is perfect legaal :)

(hoewel 2 maal een OEM illegaal is op 1 pc, zou ik me er niet druk om maken en gewoon een OEM erbij kopen, geen haan die er naar kraait ;) )

EDIT typo's

[ Voor 9% gewijzigd door !GN!T!ON op 26-12-2007 02:52 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:52
!GN!T!ON schreef op woensdag 26 december 2007 @ 02:50:
(hoewel 2 maal een OEM illegaal is op 1 pc, zou ik me er niet druk om maken en gewoon een OEM erbij kopen, geen haan die er naar kraait ;) )
Ja en ook geen haan die er naar kraait als je je Windows versies 'ergens anders' voor nop haalt. Je bent dan volgens Microsoft net zo illegaal bezig, dus waarom zou je dan toch die OEM willen kopen?

Als je een Windows koopt, wil je natuurlijk ook legaal bezig zijn, anders had je het net zo goed niet kunnen kopen. Toch?

@TS: Ik weet verder niets van de licentieregels af, en ik weet dus ook niet of het inderdaad illegaal is om 2 OEM's erop te hebben. Wilde gewoon even reageren op die uitspraak.

[ Voor 13% gewijzigd door FreddyFish op 26-12-2007 03:20 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:45

Cyphax

Moderator LNX
!GN!T!ON schreef op woensdag 26 december 2007 @ 02:50:
ik kan me voorstellen dat MS niet wil dat 2 OEM's op een pc wordt geinstalleerd.

een OEM word gekoppeld aan 1(!) pc, oftewel 1 OEM-kit per pc, dus als je 2x een OEM-kit installeerd op dezelfde pc is dat in principe illegaal
Is dat niet een beetje afhankelijk van hoe je het leest/opvat? Als in: elke OEM-installatie van een OS staat op zichzelf en voor beide installaties geldt: deze installatie hoort bij deze PC, niet bij een andere PC. Met dat uitgangspunt zie ik wel ruimte voor 2 legale installaties van OEM-versies van 2 verschillende versies van Windows.

Als het niet klopt moet Microsoft maar niet zeuren hoor, ze verdienen op 1 PC dan 2 keer geld... mij zou je niet horen klagen. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken om de licentie. Of je ze simpel beide naast elkaar werkend krijg weet ik trouwens niet, maar dat is een manco in mijn kennis :+

offtopic:
Titel wat aangepast, alleen 'licenties' zegt zo weinig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Nog even het officiele antwoord van Microsoft. Ze zetten niet direct neer of het legaal of illegaal is, maar ik begrijp eruit dat de leverancier illegaal bezig is als ze losse OEM versies verkopen, zelfs als ze 2 OEM versies bij een nieuwe PC verkopen. Krijg je als gebruiker 2 OEM versies in handen, dan verlies je 'ondersteuning' (I don't mind) en verder staat er niet dat het illegaal is, dus ik ga een OEM van XP aanschaffen :).

Geachte heer/mevrouw [.....],

Wij bedanken ons voor uw e-mail aan Microsoft.

Het is inderdaad mogelijk om een dual boot te maken met 2 OEM-licenties. Echter is het wel zo dat een OEM-licentie niet los verkocht mag worden volgens de licentierechten. Dus 1 licentie van die dual boot zou volgens de licentierechten buiten de boot vallen.

Als u die OEM-licenties los aanschaft neemt u op dat moment zelf de volledige verantwoordelijkheid op en krijgt u bij ons niet in aanmerking voor kostenloze ondersteuning. Verder heeft u geen andere aanspreekpartner voor uw technische ondersteuning aangezien de fabrikant van de pc u de ondersteuning moet bieden. In het geval dat u een OEM-licentie los aanschaft heeft u geen fabrikant van de pc, alleen de leverancier van de licentie en die is niet verplicht u dan de technische ondersteuning te bieden.

Mocht u verdere vragen hebben neemt u dan contact op met onze helpdesk op onderstaand telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

[.....]
Microsoft B.V.

Microsoft Contact Center
e-mail: msnlinfo@microsoft.com
tel.: +31 (20) 500 1500
fax: +31 (20) 500 1970
http://www.microsoft.nl

@F_J_K: je kan ze naast elkaar werkend krijgen, zie de dual booten link in m'n eerste bericht.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 01:31
Volgens mij, als je een 'op maat gebouwde pc' koopt bij een computerzaak (dus geen HP/Acer/Asus/etc...) dan kun je daar gewoon 2 OEM licenties op krijgen. Dit is zelfs officieel mogelijk bij bijv. Maxdata/Belinea als je een BTO notebook besteld via een computerzaak.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is het niet zo dat je bij bepaalde pc onderdelen ook een OEM kan kopen? Onderdelen die in die mate een herinstallatie van windows vragen of zoiets? Onderdelen als een harde schijf? Als het zo is, zou het dan niet volledig legaal en ondersteund kunnen worden als je elke installatie op een apparte schijf zet als dual boot?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 01:31
kluyze schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:28:
Is het niet zo dat je bij bepaalde pc onderdelen ook een OEM kan kopen? Onderdelen die in die mate een herinstallatie van windows vragen of zoiets? Onderdelen als een harde schijf? Als het zo is, zou het dan niet volledig legaal en ondersteund kunnen worden als je elke installatie op een apparte schijf zet als dual boot?
Vroeger was dat inderdaad zo, later werden die regels strenger en moest je een combinatie van onderdelen hebben, bijv. mobo + cpu + ram + hdd. Nu is het zo dat je gewoon een OEM mag kopen, maar zodra je de verpakking opent ga je akkoord met de EULA waarin staat dat je hem alleen mag gebruiken op een zelfgebouwd systeem waarvan je de hardware allemaal binnen de afgelopen 90 dagen hebt gekocht, anders vervalt iedere mogelijkheid op ondersteuning.
Pagina: 1