4GB op 32bit kwestie

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views sinds 30-01-2008

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 19:23

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Beste mensen,

Wat ik zoal gelezen heb over 4GB op 32bit vind ik nogal verwarrend.
Omdat huidige applicaties en games zoals Crysis verschil krijgen bij 4GB, is mijn interesse daarop gevallen i.v.m. een upgrade van m'n PC.

Alleen heb ik gelezen dat op 32bit OS'en maar ~3,2 GB herkend kan worden, in tegenstelling tot de gewone volle 4GB bij een 64bit OS. Alleen hoe zit dat nou echt? Herkent het OS ze niet softwarematig, maar gebruikt hij ze feitelijk wel hardwarematig? Of ook niet?

Anders ga ik gewoon voor 3GB...

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Dit is echt puur hardwarematig ;).

Een 32 bits CPU kan maar voor 32 bits aan (geheugen) locaties adresseren, en dit is dus een fysieke limiet.

Met elke bit kan je nl. 2 locaties benoemen (0 en 1), heb je dan 2 bits dan worden dit 4 locaties (00, 01, 10, 11), en met een 32 bits systeem kom je dan uit op 2^32 locaties, en dat is exact 4 GB.

Nu heeft de CPU meer te adresseren dan alleen geheugen (elke insteekkaart heeft ook adressen beschikbaar), dus voor puur RAM kom je dan op ~3.2GB uit.

Maar dit staat ook allemaal in de FAQ ;).

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 00:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een 32b systeem kan gewoon niet meer dan 4GB adresseren, omdat er nog een aantal MBs afgaan voor andere locaties kun je op een 32b systeem gewoon niet meer gebruiken.

Abbadon heeft dat hier heel duidelijk uitgelegd: Abbadon in "RAM FAQ"

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
32-bit processoren kunnen niet omgaan met geheugen adressen groter dan 4GB (2^32 bytes).
Vanwege de architectuur van het OS en wat andere dingen valt er nog een klein gedeelte weg waar je OS niet mee om kan gaan, en daarom houdt je eigenlijk maar 3.x GB over om echt te gebruiken.
Als je meer dan dit nodig hebt, dan zul je moeten upgraden naar een 64-bit OS: die hebben namelijk support voor grofweg 2^64 bytes geheugen ;)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

ga voor 3gig en een 32bit OS of >4gig en een 64bit OS

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 19:23

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Aha, had het stukje in de FAQ ook al gelezen, maar begreep het niet echt.

Dan maar 3GB, 2GB dual channel + 1GB van hetzelfde type :P

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

denivan

de enige

Hier heeft iemand voor jou alles mooit neergeschreven, je moet het alleen nog opzoeken en doorlezen ;-)

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/27898408

Moet in 't vervolg toch sneller een reply typen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door denivan op 26-12-2007 00:13 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon in "RAM FAQ"

Als je het niet begrijpt, zoek dan verder door op de delen die je niet snapt. Zoeken is niet iets dat je eenmalig doet en dan klaar bent. Zoeken is een recursief proces.

En los daarvan, je topicstart schiet fors tekort als je wel de FAQ gelezen hebt maar het niet begreep. Dat is een heel andere vraag dan die je er stelt :o

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 26-12-2007 00:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.