Plug van Sennheiser HD270 geeft plots vreemde distortion

Pagina: 1
Acties:

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey,

Sinds vanmiddag hoor ik een vreemde distortion in mijn audio. Na tevergeefs updaten van drivers, system restore,... drong het door dat het aan mijn hoofdtelefoon ligt |:(

Het vreemde is dat de hoofdtelefoon (Sennheiser HD 270) niet kapot schijnt, maar er plots iets vreemds aan de hand lijkt met de minijack plug: als ik hem helemaal indruk klinkt er een vreemde galm op een behoorlijk grote range van het geluidsspectrum (ongeveer dat van de menselijke stem). De vervorming valt dus niet bij ieder nummer op, maar klinkt wel afschuwelijk als er audio in het relevante spectrum is.

Nu komt het vreemde: als ik de plug echter iets minder diep insteek hoor ik de audio perfect, net zoals vroeger. Het probleem hierbij is dat hij zo gemakkelijk beweegt en uitvalt.

Op zich is het niet zo'n probleem om de kabel of de mini-jack plug te vervangen, maar ik begrijp dit probleem gewoonweg niet. Ik ben vertrouwd met plugs die slecht contact maken, maar dit leidt normaal gezien toch eerder tot gekraak, en niet tot een soort equalizer gone bad?
Ik vind het ook vreemd dat de plug driekwart induwen perfect geluid geeft, terwijl bij volledig insteken de vervorming optreedt.

Het ligt niet aan de aansluiting kabel - plug, want ik kan daar zoveel ik wil mee bewegen. Ik heb de plug eens goed afgeveegd, maar zie geen roest of zoiets.

Is het mogelijk dat er iets misloopt met de isolatie tussen het rechter- en linkerkanaal van de plug en dat bvb die signalen zich mengen en zo de echo veroorzaken? De zwarte isolatiering van de minijack plug ziet er echter perfect normaal uit, en ik begrijp niet hoe dit dan plots op een middag kan gebeuren, zonder enige mishandeling van de plug...

Ik stel de vraag enerzijds uit nieuwsgierigheid (ik vind dit echt een bizar probleem) en anderzijds omdat ik zeker wil zijn dat het wel degelijk aan de plug en niet aan de hoofdtelefoon ligt... (zodat ik niet een v/d twee voor niets koop)

Hopelijk weten jullie hier iets meer van. Tnx alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door Joske Pauwels op 25-12-2007 23:53 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 18:12

BHQ

Heb je het ook met andere audio sources? Kan gewoon een brakke jackaansluiting zijn computer-side, dan krijg je idd. van die hele vage galm (hoeft idd. niet eens behoorlijk veel te zijn).

[ Voor 32% gewijzigd door BHQ op 26-12-2007 01:13 ]

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Yapser schreef op woensdag 26 december 2007 @ 01:12:
Heb je het ook met andere audio sources? Kan gewoon een brakke jackaansluiting zijn computer-side, dan krijg je idd. van die hele vage galm (hoeft idd. niet eens behoorlijk veel te zijn).
Dat dacht ik ook meteen: heb het probleem echter ook met mijn mp3-speler, stereoketen, andere computer,...

Heb het probleem voorlopig kunnen "oplossen" door isolatietape rond het achterste ronde gedeelte van de minijack pin te doen, maar ideaal is dit niet...

Verwijderd

Het geluid wat je hoort is de oorzaak van een sluiting tussen de "min" en de "plus" van links of rechts.
Je hoort dan het verschil tussen links en rechts over je koptelefoon doordat de beide signalen elkaar tegenwerken omdat de min weg is van beide kanalen.

Ik zou eigenlijk niet weten hoe dit fenomeen heet misschien iemand anders......misschien een verschil koptelefoon :o of karaoke

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 02:41 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ja lijkt me ook sluiting.

Ik meen me te herinneren dat ik vroeger als klein guppie precies hetzelfde effect (galm) kon genereren als ik een tulpstekkertje in de line-in van mijn ghettoblaster stopte en het andere uiteinde tegen de telescoopantenne van de radio hield. Hoe dit kon wist ik toen en nu nogsteeds niet te verklaren, maar bijzonder was (en is) het wel.

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Denken jullie dan dat ik door de kabel (die apart in de hoofdtelefoon klikt) te vervangen, dit probleem kan oplossen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik had hetzelfde met mijn hd465

het lag alleen niet aan de kabel maar de jack aan de hoofdtelefoon ... die is gewoon zwak
dus vereist wat soldeer werk. (jack weggebroken en draadje direct gesoldeerd)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 26-12-2007 16:52 ]

Iperf

Verwijderd

Je moet even uitsluiten waar het wel of niet aan ligt.
Houd de plug zelf goed vast zonder dat deze kan bewegen als hij in bv je mp3 speler zit.
Als je nu het draad beweegt en je krijgt de klacht dan is je kabel stuk.
Voor het controleren van het chassisdeel alleen de plug bewegen.

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 19:15:
Je moet even uitsluiten waar het wel of niet aan ligt.
Houd de plug zelf goed vast zonder dat deze kan bewegen als hij in bv je mp3 speler zit.
Als je nu het draad beweegt en je krijgt de klacht dan is je kabel stuk.
Voor het controleren van het chassisdeel alleen de plug bewegen.
Tnx voor de tip. Het ligt dus aan de plug.

Voorlopig werkt de oplossing met de isolatietape echter goed. Ik zal intussen eens rondkijken of ik nog een aparte kabel op de kop kan tikken.

bedankt voor de tips iedereen!
Pagina: 1