[WLAN Router] D-Link vs NetGear vs Linksys

Pagina: 1
Acties:
  • 3.319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb een nieuw huis gekocht en omdat ik geen zin heb om overal kabels te moeten trekken ben ik op zoek naar een betrouwbare WLAN router. Uiteindelijk zal deze router het 20Mbit internet van een Alice lijn moeten gaan regelen.
Bij mij staat een betrouwbare draadloze verbindingen boven aan de lijst met wensen. Ik heb wat rond gekeken en heb ik de volgende routers op mijn shortlist staan:
- D-Link DIR-655
- Linksys WRT350N
- NetGear RangeMax NEXT Wireless-N

Van alle drie lees ik wisselende berichten. Volgens CNET is de D-Link het snelst. Topsnelheid is voor mij echter niet het belangrijkst, maar hij moet wel de top internet snelheid kunnen halen op een afstand van 15 meter door een betonnen vloer heen.

Linksys is het merk waar ik de meeste ervaring mee heb en die ervaring is op zich goed. Al lees hier ik hier ook regelmatig andere berichten over.

NetGear zegt me vrij weinig maar hier is het voordeel dat ik die gewoon bij een MyCom kan kopen en als het dus niet bevalt ik makkelijk ermee terug kan. Daarnaast heeft deze ook het prettigste prijskaartje.

Gbit LAN poorten zijn niet nodig maar zijn op zich wel welkom. WLAN heeft dus de prioriteit. Om de WLAN verbinding zo betrouwbaar mogelijk te maken wil ik er ook een PCI WLAN kaartje bij kopen van hetzelfde merk. Deze kaart moet dan wel onder Vista x64 werken (in dit opzich lijkt de D-Link de beste keuze). Ook wil ik in de toekomst ook voor zover mogelijk zeker weten dat ik naar de volledige n-spec kan opwaarderen.

Waar ik dus op zoek naar ben is naar ervaringen met een van de bovenstaande producten en dan met name het WLAN deel. Van NetGear weet ik het minst.

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
wrt350n werkt gewoon goed, het enige probleem waar je dan tegenaanloopt is dat linksys geen vista 64 bits drivers heeft, echter is dit wel aan de gang te krijgen als je de chipset van de kaart weet te achterhalen.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Hmmm, dat is dan meteen wel een stevige domper.
Ik wilde namelijk voor de Linksys gaan omdat ik die ook bij een MyCom kan aanschaffen.

• Hardcore-Maniac
een collega heeft hem aan de praat(wpc300n) op zn vista64 bits kan wel vragen welke driver hij gebruikt?

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Cool!
Ik heb namelijk ook even bij D-Link gezocht maar heb daar geen teken gezien van x64 drivers. Hoewel ze wel overal schreeuwen met Vista compatible te zijn.

Bij Linksys op de site staat tenminste nog dat er 64-bits drivers aan komen...

Edit: Hmmm, D-Link heeft blijkbaar toch wat meer info: http://www.dlink.se/archi...iver_Support_Sheet_64.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Deddiekoel op 27-12-2007 01:41 ]

• Hardcore-Maniac
vista compatible wil niet zeggen x64 compatible;)

maar het is mogelijk je moet alleen wat zoekwerk verrichten, de drivers bestaan al

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Uitgaande van deze review op T.net ga ik ook maar eens de NetGear bekijken. Wat mij een beetje afschrikt zijn het ontbreken van de externe antenne, maar dat "SteadyStream" spreekt me dan weer wel aan.
Heb alleen geen ervaring met NetGear als merk...

Daarnaast denk ik ook dat ik aan een Linksys WRT150N genoeg heb. Het gaat met name om het wireless gedeelte en de 150N heeft een stuk prettigere prijs!

Ook D-Link heeft een Wireless-N router zonder gigabit wired. Scheelt ook aanzienlijk in de kosten...

[ Voor 19% gewijzigd door Deddiekoel op 27-12-2007 12:13 ]

• Hardcore-Maniac
zonder gigabit is wel een beetje vreemd, de wireless connectie is 300 mbps max, ik zeg max want de helft gaat zoiezo verloren.....

maar dan nog komt de wireless connectie bij een 100 mbps router niet boven de 100 mbps uit wired en wireless ook niet... dus het heeft wel not om voor een gigabit te gaan

wrt350n haalt lan to lan iig rond de 580mbps echte snelheid.... kan ook aan de gigabit kaarten liggen dat die niet hoger ging;)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Deddiekoel schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:22:
Uitgaande van deze review op T.net ga ik ook maar eens de NetGear bekijken.
Review is wel een erg groot woord voor deze reclameboodschap. ;)

• Hardcore-Maniac
inderdaad... er word werkelijk niks gesproken.....

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
True, maar ik moet toch iets. Momenteel is de D-Link combi voor mij de meest aantrekkelijke. DIR-635 is voor mij voldoende en voor 99 euro heb je die icm USB stick. Nu hou ik niet van een USB stick maar voor 15 euro wil ik het risico wel lopen. Daarnaast zijn de geluiden op internet omtrent de D-Link goed.

Maar die 64-bits drivers zullen de doorslag gaan geven!

• KrissCross
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 23:46
Deddiekoel schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:16:
Momenteel is de D-Link combi voor mij de meest aantrekkelijke. DIR-635 is voor mij voldoende en voor 99 euro heb je die icm USB stick. (...) Daarnaast zijn de geluiden op internet omtrent de D-Link goed.
Heb jij of iemand anders inmiddels ervaring met de DIR-635 van D-Link? Ben namelijk ook van plan deze te kopen na slechte ervaring met de Sitecom WL-183 Wireless Network 300N Router.

[ Voor 14% gewijzigd door KrissCross op 17-01-2008 14:36 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb nog geen ervaring. Heb nl. nog steeds nergens 64-bit drivers gevonden...

• KrissCross
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 23:46
Deddiekoel schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:53:
Ik heb nog geen ervaring. Heb nl. nog steeds nergens 64-bit drivers gevonden...
Ga alleen de router gebruiken icm andere (in notebooks ingebouwde) netwerkkaarten en heb geen 64-bit drivers nodig. Dat scheelt dus... Maar ben opzoek naar een alternatieve router voor de Sitecom WL-183 (lees hier) en kwam oa op deze uit.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik kwam er vandaag toevallig achter dat ASUS wel 64-bit drivers maakt. Over het algemeen ben ik altijd wel tevreden over de ASUS kwaliteit maar weet niet zo goed wat ik van hun routers moet vinden.
De specs van de ASUS WL-500W zien er wel goed uit. Heb alleen geen idee van de mogelijkheden en kwaliteit...

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Asus is toch behoorlijk, sommige versies kunnen ook custom firmwares aan, beste wat ik kan aanraden is om per model afzonderlijk reviews te zoeken en niet enkel te kijken naar de merknaam, kan een enorm vertekend beeld geven. Het zou niet de eerste keer zijn dat slecht ontwikkelde producten op de markt komen, zeker met een relatief nieuwe wifi standaard.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk toch voor de DLink gegaan (was beste betaalbaar).
Goede nieuws is dat de USB adapter probleemloos installeerde onder Vista x64 (Vista kon zelf de driver vinden!). Heb verder nog geen ervaring.

• Hardcore-Maniac
hmm nu moet ik je net zeggen dat linksys ook 64 bits vista drivers heeft >:) :o

wmp300n wusb300n wpc300n

[ Voor 20% gewijzigd door Hardcore-Maniac op 02-02-2008 09:44 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Heb je ook een link naar die drivers? Want de NL helpdesk zei van niet.
Daarnaast werken voor zover ik weet de VS drivers niet op de EU modellen omdat die met andere chipsets werken (Broadcom vs Atheros meen ik)

• Hardcore-Maniac
ik kwam hem toevallig tegen toen ik de wusb300n driver downloadde? x64 en staat in release notes dat die voor wmp300n en wusb300n en wpc300n werkt?

gewoon de driver downloaden staat nix bij van 64 bit maar ze staan wel in het mapje, voor de wusb300n werken ze iig:D

http://www.linksys.com/se...ge=download#versiondetail

wusb300nx64.cat

Verwijderd

Ik heb een notebook Asus A7d Vista x64 met een Broadcom 802.11g
netwerkadapter. Daarnaast een HTC TyTN II telefoon. Ik twijfel tussen een ook, mede doordat er nog weinig goed x64 drivers zijn.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49
Om eerlijk te zijn, zou ik uit de buurt blijven van die RangeMax serie van Netgear.
Ik heb het een tijd lang hier in huis gehad, maar van alle ellende alsnog maar UTP aangelegd. Wat een enorme **** router/netwerkkaarten zijn het. De software is bagger, de kaarten zijn bagger (mijn broertje's computer ging constant rebooten als hij een grote file wilde downloaden/kopieren etc.)

De verbinding viel ook constant weg, al met al echt een bagger ding. Als ik wireless zou gaan, zou ik fijn een Linksys of D-Link nemen, maar écht geen netgear meer.

Wij hebben overigens een WNR834B router in combinatie met WN311B en WN511B netwerkkaarten.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 05-02-2008 17:26 ]

• Hardcore-Maniac
ik had btw ook zulke problemen met netgear, dat was zon router die bij @ home geleverd word... om de 10 min eruit vlammen.... powercycle en klaar 10 min late bats weg....

heb ff met hun helpdesk gebeld en firmware gekregen...daar werd het toen wel iets beter van maar niet echt veel.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49
Ja ja ik heb toen ook allerlei nieuwe firmware's geïnstalleerd, maar dat had geen denderend effect.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Link graag... zomaar iets roepen is leuk aandacht trekken...
Hardcore-Maniac schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 09:43:
hmm nu moet ik je net zeggen dat linksys ook 64 bits vista drivers heeft >:) :o

wmp300n wusb300n wpc300n

• Hardcore-Maniac
Hardcore-Maniac schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:24:
ik kwam hem toevallig tegen toen ik de wusb300n driver downloadde? x64 en staat in release notes dat die voor wmp300n en wusb300n en wpc300n werkt?

gewoon de driver downloaden staat nix bij van 64 bit maar ze staan wel in het mapje, voor de wusb300n werken ze iig:D

http://www.linksys.com/se...ge=download#versiondetail

wusb300nx64.cat
Pagina: 1