Toon posts:

AMD Ahtlon 64 X2 6400+ instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een AMD Ahtlon 64 X2 6400+ Black Edition zitten, maar het is allemaal er instabiel. Windows crasht vaak en Orthos geeft na enkele uren een error (2 pogingen, eerste na 9:30 uur , tweede na 2:30 uur).

Verder is er niets aan het systeem veranderd, er zat een AMD Athlon 64 X2 4200+ in. Alles op een Asus M2N-E moederbord (met laatste 1202 bios) en Corsair TWIN2X2048-6400PRO op standaard 5-5-5-12 2T 1.9v. Geen overclock.

Full specs: gallery: Essau

Afbeeldingslocatie: http://essau.net/wawfiles/cpuz2.jpg

De temperatures zijn volgens mij wel goed. Er zit een Arctic Freezer 64 Pro op met Arctic Silver 5 pasta.

IDLE:
Afbeeldingslocatie: http://essau.net/wawfiles/idle2.jpg

STRESSED:
Afbeeldingslocatie: http://essau.net/wawfiles/stressed2.jpg

Ik heb er net een verse installatie van WinXP x64 opgezet (na de installatie van de cpu alles geformateerd).

Wat kan ik het beste doen? Of is de conclusie dat de CPU brak is?

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Het kan zijn dat je voeding niet genoeg power kan leveren, of dat je een extra stekkertje op je moederbord aan moet sluiten. Kijk ook even of je cpu compatible is met je moederbord

Goed koper is duurder dan slecht koper

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Al een geheugentest gedaan? Memtest86+ bijvoorbeeld.

[ Voor 87% gewijzigd door PD2JK op 25-12-2007 13:14 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Geheugen voltage verhogen naar 2.1V en CPU voltage verhogen naar 1.35V?

Verwijderd

Topicstarter
schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:12:
Het kan zijn dat je voeding niet genoeg power kan leveren, of dat je een extra stekkertje op je moederbord aan moet sluiten. Kijk ook even of je cpu compatible is met je moederbord
Het is een Cooler Master RS-500-ASAA iGreen Power, 500W. Dit zou het wel makkelijk moeten trekken.

IDLE:
Afbeeldingslocatie: http://essau.net/wawfiles/psu_idle2.jpg

STRESSED:
Afbeeldingslocatie: http://essau.net/wawfiles/psu_stressed2.jpg
PD2JK schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:13:
Zijn er verder nog programma's die crashen? Of is het alleen prime/orthos?
WinXP crasht ook, maar hier is verder geen pijl op te trekken. Er staan geen errors in de Event Log, hij reset gewoon af en toe.
leonpwner1 schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:15:
Geheugen voltage verhogen naar 2.1V en CPU voltage verhogen naar 1.35V?
Geheugen kan maar maximaal naar 1.95V, CPU ga ik straks even naar kijken.

Is het noodzakelijk om de AMD drivers te hebben? IK heb Cool&Quiet en Q-Fan uitstaan in de bios, zijn deze drivers dan noodzakelijk?

EDIT:
PD2JK schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:13:
Al een geheugentest gedaan? Memtest86+ bijvoorbeeld.
Ja, Memtest86+ na de 2e pass zonder errors gecancelled. Aangezien het geheugen met de 4200+ wel stabiel (en echt Orthos/Memtest86+ 24 uur stabiel) was, durf ik te stellen dat daar niets mis mee is.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:58 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:26:

Is het noodzakelijk om de AMD drivers te hebben? IK heb Cool&Quiet en Q-Fan uitstaan in de bios, zijn deze drivers dan noodzakelijk?
Nope die zijn niet noodzakelijk. De Dual-Core optimizer is alleen om wat bugs in enkele applicaties te verhelpen, maar gaat de stabiliteit niet verbeteren.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens of je met een Windows Live CD (BartPE bijvoorbeeld) ook crashes krijgt. Er staan nog meer tips in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:26:
\Ja, Memtest86+ had 1 pass en kreeg een error bij de 2e pass. Die keer erop heb ik het na de 2e pass zonder errors gecancelled. Maar aangezien het geheugen met de 4200+ wel stabiel (en echt Orthos/Memtest86+ 24 uur stabiel) was, durf ik te stellen dat daar niets mis mee is.
Het geheugen in je proccesor, de cache, kan wel defect zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Glashelder schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:36:
[...]

Het geheugen in je proccesor, de cache, kan wel defect zijn.
Vanaf de Ahtlon64 zit de memorycontroller toch op de CPU. Weet dat men destijds (tweakers) zaten te zoeken naar goede uitvoeringen (winchester/manchester/venice etc) Maar op standaard instellingen zou dat goed moeten zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu het voltage op 1.35V staan, eens kijken hoelang die het volhoudt met Orthos.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Precies 10 minuten en 35 seconden met Orthos "Blend - stress CPU and RAM", Priority "10". Dat is een laagte record.

Ik ga Memtest86+ nog eens runnen.

EDIT:
Memtest86+ had na 2 uur 4 passes zonder errors.

Nu draait Prime95 (ipv Orthos). 2 instacies op beide cores met Small FFT's.

EDIT:
Na 20 minuten Small FFT's op beide cores (2 instancies) Prime95 te hebben gedraaid ging het mis, er trad een error op bij een van de twee.

Wat nu?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het blijft vreemd, gisterenavond Memtest86+ gedraaid voor 4 uur met 7 passes zonder errors. Vervolgens Orthos "Small FFT's" "Priority: 10" voor 11 uur zonder errors en nu draait Orthos "Blend" "Priority: 10" al weer 2 uur zonder errors. Dit laatste laat ik ook 10+ uur lopen, maar als dit geen errors oplevert, wat moet ik er dan mee?

Kan het dan zijn dat de CPU eerst een burn-in nodig had of dat de koelpasta een paar dagen nodig had om goed te functioneren?

Of is er uit deze tests (er vanuit gaan dat deze laatste Blend 10+ uur volhoudt) niets te concluderen?

EDIT:
Orthos Blend is na 3 uur toch gefaald.
3d Mark 2006 ging wel goed.

Er is dus toch iets niet goed lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu alles getest wat ik kon bedenken.

Andere geheugenslots, andere timings en voltages.

Uiteindelijk 5-5-5-18 2T 1.95v (maximum) voor geheugen Memtest86+ na 11+ uur (11 passes) zonder errors gestopt en nu net Orthos Blend na 4 uur gefaald.

Ik ga de garantie maar eens raadplegen.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:33
Wat ik zo lees is je processor gewoon niet goed. Hier moet je mee terug gaan.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Pagina: 1