Op vrijdag 16 februari 2001 02:41 schreef Jag het volgende:
FM draaggolf:?
Wat ik bedoelde met dat HiFi niks betekent is dat het suggereert dat het een kwaliteitsstandaard is, een soort keurmerk, maar dat is absoluut niet het geval. Maar misschien weet jij me te vertellen wat het dan inhoudt.
En kan iemand mij -zonder allemaal ingewikkelde termen in de strijd te gooien die jezelf niet eens snapt- uitleggen hoe audio opgeslagen wordt op een videotape?
Jag
Huidige video's hebben allemaal wel HIFI stereo zoals je zelf ook al schreef.
Vroeger waren er dus wel stereo videorecorders die 2 lineaire sporen gebruikte.
Hifi is WEL een kwaliteits standaard, hierin is vastgelegd dat HIFI geluid aan bepaalde eisen moet voldoen...zoals frequentie's 20Hz~20KHz en de signaal/ruis verhouding enz.
Ok je vond mijn vorige uitleg nogal wazig vanwege de termen.
Een mono video recorder neemt het audio op een apart spoor op, dit spoor zit aan de bovenzijde van de band.
Dit noemen we het lineaire geluid(lineair aan de bandloop snelheid en het audio wordt niet bewerkt).
Dit wordt door een stilstaande kop op de band gezet, ookwel de stationaire kop genoemd.
Onder mono verstaan we dus het linker + rechter audio kanaal bij elkaar.
Deze vorm van audio is trouwens gevoelige voor slijtage van bijvoorbeeld de drukrol die de bandloop kan beinvloeden of een vieze audio kop.
Lijkt dus het meeste op een normale band recorder.
Dan hebben we nog een stereo(hifi dus) dit is een audio vorm die vergelijkbaar is met cd kwaliteit.
Deze video neemt dus zowel mono geluid met de stationaire kop op en stereo geluid met de HIFI koppen.
Nu even die vage term FM(frequentie gemoduleerd) verduidelijken.
Omdat het rechter en linker kanaal nu gescheiden zijn hebben we met meer geluids informatie te maken.
Deze informatie kan niet zomaar even kwijt op de banden en moet dus frequentie gemoduleerd worden.
Een FM signaal neemt in frequentie toe( dus een sinaal zoals dit ~) als het normale audio ook in frequentie toeneemt.
Nu wordt dus het audio eerst op de band geschreven door de HIFI koppen.
Even daarna (120 graden) wordt er het video sinaal overheen geschreven.
Deze vorm van audio is het mooiste om naar te luisteren en minder gevoelig voor algemene slijtage van onderdelen.
Een verkeerde bandloop afregeling of versleten koppen kunnen veel irritant geratel veroorzaken.
Het is zo dat eerst de HIFI koppen verslijten, dan de LP en dan pas de SP koppen.
Hoop dat je hier wat meer aan hebt.
Natuurlijk kan deze uitleg nog veel uitgebreider....maar daar heb je dus boeken voor