Wat is nou eigenlijk 'Longplay'???

Pagina: 1
Acties:
  • 722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik heb in de winkel een videorecorder van Sony gezien en die had longplay.
Maar wat kan je daar mee?
Langer opnemen of zo? Gaat dat niet te kosten van de kwaliteit?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Langer opnemen omdat de band dan langzamer draait. Het gaat inderdaad nogal ten koste van de kwaliteit! Maar als je nu echt geen tijd hebt om een band te wisselen en je wilt toch 3 films opnemen, dan is het wel een uitkomst :)

• GoEV6
Wie heeft er zelg een videorecorder met 'longplay' er op en wat zijn de ervaringen er mee?
Ik wil er iets meer over weten.

Thanxs

Verwijderd

M'n pa heeft er 1, gaat inderdaad erg ten koste van de kwaliteit van beeld en geluid

Verwijderd

Longplay is overigens tegenwoordig standaard ingebouwd in een videorecorder, 't zal wel weer zo'n lekkermakertje zijn van een k*t zaak als Megapool of Expert

Verwijderd

Ik heb een SVHS recorder (Philips VR1000)
Longplay werkt fantastisch, zelfs nog HiFi geluid ! Je moet alleen wel goede banden hebben... Dan is zelfs de kwaliteit op normale VHS banden nog goed !

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 20:42

Yucko

One clown to rule them all !

Ik heb hier zo'n video8 recordertje staan die het heeft... is een leuke optie voor als het voor eigen gebruik is.

Maar stel, jij hebt een gewone VHS recorder en je gebruikt LongPlay om iets op een band op te nemen, en je neemt die band mee naar een vriend of vriendin, en je probeert dan die band op een videorecorder af te spelen die geen LongPlay ondersteund ... krijg je high-speed-dubbing effect zoals op je stereo :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Je kunt misschien beter zeggen wie heeft er eentje die het niet heeft.
Video's zijn de laatste jaren flink in prijs gedaald.
Nu kun je dus al een video kopen voor ongeveer Fl.350 en voor iets meer heb je al een longplay MET hifi stereo.
Nog leuker is een super vhs recorder(JVC) die heb je al voor een kleine Fl.700.
Hierbij is het horizontaal oplossend vermogen dus beeldlijnen(resolutie) maar lieftst 60% hoger.
Normale vhs geeft ongeveer 240 lijnen weer(van links naar rechts geteld) en de svhs 400 lijnen.
Let wel, dit zie je niet zo goed op een kleine televisie.(vooral breedbeeld valt op)
Dus dit is wel leuk voor iemand die graag wat meer wil van zijn video recorder.
Ook leuk is de digitale vhs, kun op dvd kwaliteit opnemen. Maximaal 23 uur :9~

Verwijderd

wij hebben een video met longplay,
voor een goede film zou ik het niet gebruiken.
Maar voor een gemiste voetbalwedstrijd oid is het prima !
(8 uur op 1 band !!!)

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 21:14 schreef oppertweaker het volgende:
M'n pa heeft er 1, gaat inderdaad erg ten koste van de kwaliteit van beeld en geluid
:?

Dit klopt niet wat je zegt.
Een video met longplay koppen heeft meestal ook hifi koppen.
Hifi FM gemoduleerd signaal wordt eerst(120 graden voorijlend op het video signaal) diep op de band geschreven daarna dus het video signaal.
Houdt in dat op welke bandloop snelheid ook dezelfde koppen(hifi koppen) het audio lezen/schrijven, hierbij blijft het audio van dezelfde kwaliteit!

Bij een video recorder met longplay maar zonder hifi koppen(komt bijna niet meer voor) wordt net als een video met hifi koppen altijd het lineaire geluid opgenomen.
Dus het audio(mono) dat lineair is met de bandloop snelheid.
Of je nu op LP of SP opneemt, ook nu zal het normale geluid niet veranderd zijn.

Echter het beeld zal wel van kwaliteit verschillen omdat de bandloop snelheid bij LP gehalveerd is.
Om beeldinformatie te schrijven/lezen bij deze snelheid worden dus andere koppen gebruikt zogenaamd longplay koppen.
Deze zijn kleiner omdat als dit niet zo was de koppen meerdere sporen tegelijk zouden aftasten.
De te verwerken frequenties in een video recorder zijn ongeveer 200 keer groter dan in een audio bandrecorder.
Bij kleinere koppen is de video begrenst aan een bepaald frequentiebereik wat een kop kan schrijven.
Daarom zal sp altijd mooier zijn dan lp. :)

Leuk is dan svhs, dat is een truckje om het maximale uit een vhs systeem(met pal ontvangst) te krijgen.

• GoEV6
Ik vind dat deze videorecorder er niet slecht uit ziet.
Een SVHS! Kost ongeveer FL650.-
Maar is het beeld op een SVHS recorder opgenomen beeld met de LP functie nou mooier dan dat van een VHS recorder??

Verwijderd

Voor relatief weinig geld een zeer complete video, lijkt me.
Trouwens dat ET is erug handig, kun je op normale(high grade) banden toch svhs opnames maken!
Dus geen dure svhs banden kopen *D

Ja de lp functie zal op een svhs recorder aanzienlijk beter zijn dan op een vhs recorder.
Ga maar eens naar een winkel en vraag om demontratie, je zult het verschil wel zien.

Nog een tip, ga eens op www.kieskeurig.nl kijken. Kun je video's naast elkaar vergelijken en de ervaringen van anderen lezen.

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 07:07
Vriend van mij heeft een Sharp met Longplay en 8 koppen ofzo en idd als je goeie banden koopt dan blijft de kwaliteit erg goed en kan je dus vrolijk 8 uur op een bandje zetten :)

Verwijderd

Als je echt iets belangerijks wilt opnemen is longplay geen uitkomst wegens de mindere kwaliteit.

Wel handig voor op vakantie om al je favo series op te nemen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik gebruik long play echt nooit! Ik heb een behoorlijk dure videorecorder die deze functie ook heeft, en ook stereo is (wie heeft die term HiFi in het leven geroepen? Hij betekent echt HELEMAAl niets, ooit wel eens een niet-HiFi stereo videorecorder gezien:?).
Ik heb het wel gebruikt toen VARA die marathon-cabaret uitzending had, 8 uur cabaret opnemen zonder verwisselen van band. En bij cabaret is het verschil wel acceptabel. Het is trouwens vooral irritant om ff met beeld te spoelen (stom woord) met een lonplay opname-> je ziet geen flikker meer.
Op woensdag 14 februari 2001 21:45 schreef sv650s het volgende:

[..]

:?

Dit klopt niet wat je zegt........enz
Ik snap er echt geen hout van.

Jag

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik gebruik op mijn SVHS videorecorder erg vaak de longplay functie en ik moet zeggen dat ik geen enkel verschil zie tussen LP en SP. Ik gebruik wel SVHS banden en beschrijf ze ook met SVHS. Misschien dat het daar aan ligt. Tijdens het spoelen met LP is ook alles in orde maar dat kan aan de video liggen.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

Bij mij werk LP echt geweldig... quali is zo slecht nog niet.... (een sony VHS, niet de allernieuwste)

Verwijderd

Vroeger op een 2000 systeem video van mijn ouders gebruikten we ook die functie, de achteruitgang van de kwaliteit was acceptabel.

Op mijn B&O VX5000 gaat de video alleen naar halve snelheid als ik alleen in HiFi stereo geluid ga opnemen (geen beeld), dan gebruikt ie de videokop om dmv FM modulatie geluid op de band te zetten. Das pas een kwaliteit cassettedeck :)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Longplay is op mijn Philips duidelijk minder dan SP. Maar ik gebruik het met regelmaat. Het gaat meestal om: een week op vakantie en dan toch die 5 dingen willen zien. De keuze is dan: Niet kijken of iets verlies nemen. Ik merk wel dat het met een 4 (8) uursband veel scheelt en met een 3 (6) uurs band veel minder

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

ik weet niet welke videorecorder je van sony wil gaan kopen zelf heb ik de SLV-SE700, zelf ben ik erg tevreden ove die vcr, wel merk je dat de kwaliteit bij LP ietsjes achteruitgaat, maar met LP kan je erg handig gebruiken bij het opnemen van series, doe ik zelf ook erg vaak. De kwaliteit van LP verschilt erg per merk vindt ik.

Verwijderd

Ik heb hiero een Philps Matchline svhs en longplay werkt goed hoor(mits je natuurlijk niet 6 keer per week overheen spoelt)

Audio is dan nog steeds goed(vergeleken bij een goed tape deck)

Maar voor de echte freak is deze optie taboe

Als je echt veel wil opnemen dan is de tivo echt kewl>:)

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 03:03 schreef Jag het volgende:
Ik gebruik long play echt nooit! Ik heb een behoorlijk dure videorecorder die deze functie ook heeft, en ook stereo is (wie heeft die term HiFi in het leven geroepen? Hij betekent echt HELEMAAl niets, ooit wel eens een niet-HiFi stereo videorecorder gezien:?).
euh ja, die zijn er :)

Grundig had in de 80-er jaren budget stereo vcr's met een stereo lineair audiotrack
en das dus niet HiFi :)

EN V2000 had ook lineair stereo.. ook niet HiFi

Met HiFi stereo wordt meestal het volgende bedoeld: het tussen de beeldsporen zetten van de geluidsinformatie (dus ook helical scan, net als het beeld) op een FM draaggolf

• Jag

Jag

FM draaggolf:?

Wat ik bedoelde met dat HiFi niks betekent is dat het suggereert dat het een kwaliteitsstandaard is, een soort keurmerk, maar dat is absoluut niet het geval. Maar misschien weet jij me te vertellen wat het dan inhoudt.

En kan iemand mij -zonder allemaal ingewikkelde termen in de strijd te gooien die jezelf niet eens snapt- uitleggen hoe audio opgeslagen wordt op een videotape?

Jag

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Persoonlijk merk ik niet zo heel veel verschil tussen LP en SP.
Uiteraard merk je het wel.
Helemaal als het opgenomen signaal van zigzelf al iets zwak is, zul je dat duidelijk terug zien in je LP opname.

Inmiddels weet ik dat LP uitwisselbaar is, en dus vrij gestandardiseert is. Oftewel een tape met LP opgenomen is afspeelbaar in andere LP recorders.

Ik gebruik het idd vaak voor cabaret en ook voor conecrten die ik later naar CD ga kopieren.

Ben zelf naar de mediamarkt gegaan (jawel) en egen de eerste de beste verkoper gezegd dat ik een VCR zoekdie stereo is en LP ondersteund. De rest maakt me niets uit en het moet de goedkoopste zijn.
Heb nu dus een Deawo (:+) stereo met LP voor F350,-

Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64819

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 02:41 schreef Jag het volgende:
FM draaggolf:?

Wat ik bedoelde met dat HiFi niks betekent is dat het suggereert dat het een kwaliteitsstandaard is, een soort keurmerk, maar dat is absoluut niet het geval. Maar misschien weet jij me te vertellen wat het dan inhoudt.

En kan iemand mij -zonder allemaal ingewikkelde termen in de strijd te gooien die jezelf niet eens snapt- uitleggen hoe audio opgeslagen wordt op een videotape?

Jag
Huidige video's hebben allemaal wel HIFI stereo zoals je zelf ook al schreef.
Vroeger waren er dus wel stereo videorecorders die 2 lineaire sporen gebruikte.
Hifi is WEL een kwaliteits standaard, hierin is vastgelegd dat HIFI geluid aan bepaalde eisen moet voldoen...zoals frequentie's 20Hz~20KHz en de signaal/ruis verhouding enz.

Ok je vond mijn vorige uitleg nogal wazig vanwege de termen.
Een mono video recorder neemt het audio op een apart spoor op, dit spoor zit aan de bovenzijde van de band.
Dit noemen we het lineaire geluid(lineair aan de bandloop snelheid en het audio wordt niet bewerkt).
Dit wordt door een stilstaande kop op de band gezet, ookwel de stationaire kop genoemd.
Onder mono verstaan we dus het linker + rechter audio kanaal bij elkaar.
Deze vorm van audio is trouwens gevoelige voor slijtage van bijvoorbeeld de drukrol die de bandloop kan beinvloeden of een vieze audio kop.
Lijkt dus het meeste op een normale band recorder.

Dan hebben we nog een stereo(hifi dus) dit is een audio vorm die vergelijkbaar is met cd kwaliteit.
Deze video neemt dus zowel mono geluid met de stationaire kop op en stereo geluid met de HIFI koppen.
Nu even die vage term FM(frequentie gemoduleerd) verduidelijken.
Omdat het rechter en linker kanaal nu gescheiden zijn hebben we met meer geluids informatie te maken.
Deze informatie kan niet zomaar even kwijt op de banden en moet dus frequentie gemoduleerd worden.
Een FM signaal neemt in frequentie toe( dus een sinaal zoals dit ~) als het normale audio ook in frequentie toeneemt.
Nu wordt dus het audio eerst op de band geschreven door de HIFI koppen.
Even daarna (120 graden) wordt er het video sinaal overheen geschreven.
Deze vorm van audio is het mooiste om naar te luisteren en minder gevoelig voor algemene slijtage van onderdelen.
Een verkeerde bandloop afregeling of versleten koppen kunnen veel irritant geratel veroorzaken.
Het is zo dat eerst de HIFI koppen verslijten, dan de LP en dan pas de SP koppen.
Hoop dat je hier wat meer aan hebt.

Natuurlijk kan deze uitleg nog veel uitgebreider....maar daar heb je dus boeken voor :)

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Bij oudere stereo recorders zat het geluid ook langs de zijkant. Door longplay werd het geluid dus slechter (vergelijk dit met het geluid van een bandrecorder).
Het monosignaal is niet het linker + het rechterkanaal.
Een mono tv-signaal bestaat uit een video-draaggolf met op 5,5MHz afstand een geluidsdraaggolf. Deze bevat het linker kanaal. Later is hier een tweede draaggolf aan toegevoegd op 5.75MHz: het rechter kanaal. Bij mono apparatuur ontbreekt de demodulator voor de tweede draaggolf.
Als het monosignaal het linker en het rechterkanaal was, zou je bij tweetalige uitzendingen (bijv. van ARD en ZDF) geen goed geluid krijgen.

Huidige "HiFi" recorders (niet allenmaal) hebben de geluidskoppen in de trommel bij de videokoppen zitten.

Mij is echter niet duidelijk waarom geluidskoppen eerder zouden slijten dan de anderen. Sinds wanneer heb je aparte LP-koppen in de recorder :? ???

An 11 is a 10 that swallows

• Jag

Jag

Maar hij schrijft dus om de beurt video en audio?
En je zegt dat het frequentie gemoduleerd wordt, wat in feite gewoon inhoudt dat de frequentie wordt verhoogd, toch?

En HiFi was een standaard, dat is het al lang niet meer. Of op zijn minst wordt het niet meer gecontroleerd.

En dan nog even dit:
dus een sinaal zoals dit ~
Uh, misschien dat jij uit mijn post opmaakte dat ik een leek was. Dan moet ik toch even wat rechtzetten :), ik ben dan misschien een leek op het gebied van analoge opslag van audio op tapes, maar ik weet echt wel wat een wisselspanning is :P.

Jag

Verwijderd

Het probleem met longplay is dat het veel gevoeliger is voor storingen en afwijkingen dan SP. Ik heb zelf een Aristona HIFI Stereo video en ik heb voor m'n ouders een vergelijkbaar type gekocht zodat ze mijn LP-films konden zien.
Wanneer ik banden (met opnames op LP) uitwissel tussen de twee video's dan is de beeld en geluidskwaliteit zeer matig dit op SP geen probleem is en ook niet wanneer ik de band afspeel op de video waarop de opname is gemaakt.
Ik heb daarom besloten om over het algemeen alleen nog maar SP te gebruiken om risico's te vermijden. Verder ben ik over de video's zeer te vreden.
Pagina: 1