Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Harde schijf activiteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP PRO NL.

Regelmatig als ik de PC aan heb staan, geen programma's draaien, alleen bureaublad zeg maar Hoor ik de harde schijf enorm ratelen.( ik zit dan niet achter de pc)
Ik vind dit verdacht en vrees spyware.
Al gedaan:
- Hitmanpro gedraaid.
- In windows schijfbeheer: bij alle NTFS staions: optie Indexeren en optie Comprimeren uitgeschakeld.
- In MCafee security center: Geplande scans, alles uitgevinkt
toch blijft mijn harde schijf enorm bezig bij afwezigheid
Ik had hiervoor andere virusscanner, antivir, zelfde probleem.

Hoe/waar achterhaal ik wat hier nu draait?
MEt CTR/ALT Del heb ik geprobeerd en Tab Processen, maar het ratelen stop meestal als ik de muis weer bewogen heb.

Ik hoor dat windows ook kan gaan defragmenteren in rust stand, volgens mij klopt dat niet?
Als dat wel zo is, waar bind ik die settings?

• bramvandensteen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 15:15
Waarschijnlijk is het gewoon na een periode van lange inactiviteit dat XP volgens mij begint te defragmenteren ben dit niet zeker maar meen dit ergens gelezen te hebben. Daarmee dat het ratelen ook stopt als je de muis beweegt dan denkt hij dat er weer op gewerkt wordt en stopt gij met defraggen.

Grtz,
en een zalige kerst

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39

Dark

who tweaked the light?

probeer eens of je het kan vinden met sysinternals processmonitor of filemonitor... ff googlen dan vind je wel de ms-technet page waar je dat kan downloaden...

Verwijderd

Topicstarter
Dus klopt het dat windows Xp ( pro) gaat defragmenteren bij inactiviteit? Ik ken windows XP behoorlijk goed, maar dit is me niet bekend, ook de settings niet, vandaar de vraag waar ik die dan vind?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is het de virusscanner niet die bij inactiviteit de boel gaat nalopen? Kijk daar eens naar de instellingen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 22:07
Het kan volgens mij ook de Windows Indexing Service zijn die de files op je HDD aan het indexeren is.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Heb je systeemherstel aanstaan? Dan is windows wijzigingen/updates aan het wegschrijven voor je partities...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39

Dark

who tweaked the light?

met processmonitor/filemonitor kan je dus gewoon zien welke programmas het filesystem(=harddisk) gebruiken... ging dat niet, of kwam je er niet uit?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:38
Windows Desktop Search mischien :? (of iets van google) die indexeren gewoon je harddisk als je system idle is

denk dat het daar moet gaan zoeken

A wise man's life is based around fuck you

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het automatisch defraggen van je schijf is de meest logische optie die het is. Deze optie kan je alleen via het register uitschakelen. Zoek op 'disable optimize disk idle' en je zou de juiste sleutel kunnen vinden op internet die je moet aanmaken. Dit wordt ergens in een policy gezet. Bij nLite heb je bijvoorbeeld onder tweaks deze mogelijkheid om het uit te schakelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Zwelgje
Hero Of Time schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 20:37:
Het automatisch defraggen van je schijf is de meest logische optie die het is. Deze optie kan je alleen via het register uitschakelen. Zoek op 'disable optimize disk idle' en je zou de juiste sleutel kunnen vinden op internet die je moet aanmaken. Dit wordt ergens in een policy gezet. Bij nLite heb je bijvoorbeeld onder tweaks deze mogelijkheid om het uit te schakelen.
goede theorie, alleen jammer dat hij XP pro gebruikt en dat dit daar niet inzit... defrag on idle is een vista feature.

en daar komt bij dat moet je niet eens uit willlen zetten, als je pc idle is is het juist prima dat hij gaat defraggen

[ Voor 9% gewijzigd door Zwelgje op 25-12-2007 20:42 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Powershell schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 20:41:
[...]

goede theorie, alleen jammer dat hij XP pro gebruikt en dat dit daar niet inzit... defrag on idle is een vista feature.

en daar komt bij dat moet je niet eens uit willlen zetten, als je pc idle is is het juist prima dat hij gaat defraggen
Pardon? Vista only? 2000 deed het al hoor (of bij XP gekomen, maar XP heeft het zeker weten al). Zie http://www.aeroxp.org/board/lofiversion/index.php?t6340.html voor bewijs dat XP het al heeft. Google maar eens dan vind je zeker meer zaken dat XP het al doet.

De TS kan trouwens deze optie uitschakelen via PowerToys for Windows, TweakUI.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Zwelgje
Hero Of Time schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:50:
[...]

Pardon? Vista only? 2000 deed het al hoor (of bij XP gekomen, maar XP heeft het zeker weten al). Zie http://www.aeroxp.org/board/lofiversion/index.php?t6340.html voor bewijs dat XP het al heeft. Google maar eens dan vind je zeker meer zaken dat XP het al doet.

De TS kan trouwens deze optie uitschakelen via PowerToys for Windows, TweakUI.
volgens mij loop je je ernstig te vergissen in 'windows prefetching' ipv defragging (wat wel in XP zat)

idle defrag zit standaard niet in Windows XP... dat je met een tweak het eea kan aanslingeren geldt bij mij *niet* als default

zo kan ik ook wel diskeeper installeren of o-o defrag, tja dan kan XP het idd ook

en as for windows2000, die had niet eens een commandline defrag tool, alles moest via de gui, windows 2000 stamt nog uit de tijd dat MS beweerde dat ntfs niet eens zou fragmenteren O-)

Verwijderd

Leuke discussie, waarvan het antwoord gewoon op internet is te vinden, google maar eens naar vista / xp features oid..

on-topic:
Schakel de service "background intelligent transfer / intelligente achtergronds overdracht" eens uit. Engels/Ned.

case u didnt know

start > run > "services.msc"
start > uitvoeren > "services.msc"

zonder aanhalingstekens uiteraard..
en kijk ook een of het misschien windows update is.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties!

even wat meer info, wat ik inmiddels gedaan heb:
- Diskeeper stond nog geinstalleerd, echter niet bij startup via msconfig was dat al tijden uitgeschakeld. Heb nu programma geheel verwijderd.
- De service 'Intelligente achtergrondsoverdrachtservice' stond op handmatig, uitgezet

En zoals eerder gemeld:
- Bij Windows schijfbeheer: bij alle NTFS stations: optie Indexeren en optie Comprimeren uitgeschakeld.
- In MCafee security center: Geplande scans, alles uitgevinkt

Probleem van enorme harde schijfactiviteit in rust , na zopn 10 minuten,blijft echter
Wat kan het nu zijn?
Als ik taakbeheer oproep en tab Processen orden op geheugengebruik staat wel elke keer Firefox hier bovenaan( Ratelen is dan echter vaak al wel voorbij zoals gezegd)

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

De tip van TweakUI is wel een goeie, onder General staat de optie 'Optimize hard disk when idle'. Die staat standaard aan, dus probeer hem eens uit te zetten zou ik zeggen :)

Mocht het niet helpen, probeer dan eens met de process viewer van windows de I/O kolommen toe te voegen (in het menu View, Select Columns), en kijk of je daaraan kunt zien welk proces er met de HD bezig is.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zonder 'Intelligente achtergrondsoverdrachtservice' werkt automatische updates ook niet meer. Lijkt me dus slecht plan om die uit te schakelen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:45:
Zonder 'Intelligente achtergrondsoverdrachtservice' werkt automatische updates ook niet meer. Lijkt me dus slecht plan om die uit te schakelen :)
Klopt, was ook alleen om te testen of dat de oorzaak was. niet dus,. staat nu ook weer aan.

Over TweakUI, ik heb deze gedownload:
http://download.microsoft...kUIPowertoySetup_ia64.exe

Als ik het bestand wil installeren krijg ik na dubbelklik 'Dit is geen geldige win32 toepassing'
?
Ik had nog een oude versie op de PC staan, is nu verwijderd, nog steeds zelfdef outmelding

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 19:56 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:22
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:55:
[...]

Klopt, was ook alleen om te testen of dat de oorzaak was. niet dus,. staat nu ook weer aan.

Over TweakUI, ik heb deze gedownload:
http://download.microsoft...kUIPowertoySetup_ia64.exe

Als ik het bestand wil installeren krijg ik na dubbelklik 'Dit is geen geldige win32 toepassing'
?
Ik had nog een oude versie op de PC staan, is nu verwijderd, nog steeds zelfdef outmelding
das ook de versie voor win 64 XP 64 bit, je moet de gewone versie hebben.
Deze dus
http://download.microsoft.../TweakUiPowertoySetup.exe

[ Voor 8% gewijzigd door Pittie op 30-12-2007 20:04 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het kan ook Windows Defender zijn.

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
sanfranjake schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:45:
Offtopic misschien, maar wat is het probleem daarmee? Sinds automatische update een XP-install heeft weten te vernielen doordat auto-update 100% cpu-power opat, heb ik op iedere pc de updates uitstaan. Dan maar eens in de maand zelf windows update doen.

Ontopic. Hoeveel programma's heb je eigenlijk draaien. Taakbeheer of HijackThis draaien. Als je meer dan 30 programma's hebt draaien, zullen er vast wel programma's draaien die helemaal niet hoeven te draaien. Zelf merkte ik dat google desktop altijd gaat indexeren als je systeem idle is. Misschien een idee om te checken welke opstartprogramma's je hebt.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waster schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:08:
Offtopic misschien, maar wat is het probleem daarmee? Sinds automatische update een XP-install heeft weten te vernielen doordat auto-update 100% cpu-power opat, heb ik op iedere pc de updates uitstaan. Dan maar eens in de maand zelf windows update doen.
Dat is idd off topic, en behoorlijk achterhaald. Dat was namelijk een bekend probleem, en is inmiddels verholpen dus je kan automatisch updates weer gerust aanzetten :)

@TS
Misschien heel voor de hand liggend, maar heb je in taak beheer al extra kolommen gekozen voor I/O? Er van uit gaande dat het proces niet afgesloten wordt nadat je je muis weer beweegt zou een ratelende HD toch behoorlijk wat I/O moeten genereren. Processen even sorteren op I/O en met een beetje mazzel kan je de dader achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,wat is I/O? Is dat de kolom 'CPU' ?
Dank!

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 22:31 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Input/Output, maar dat is meer een aanduiding voor de read/write naar en van je schijf.
Maar dat kan je ook wel vinden met Google of de Hardware FAQs hier :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 16:47
Heeeele late reactie: ik heb dit probleem ook op mijn XP laptop.
Uiteraard heb ik indexering en antivirus programma en diskeeper al uit staan.
Als ik naar de actieve processen kijk valt op dat er veel schrijfactiveit is van
NTFS $Logfile Volumelogboek.
Hoe valt dat nu te verklaren?

Rene aka mdamstel aka flopdoc

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Hoeveel geheugen heb je in je laptop en hoe groot is je pagefile ingesteld?
Pagina: 1