En dat is dus beide onvergelijkbaar met iets dat vrijwel iedereen vind. Tenminste, ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt dat het
Goed is dat door ons kapitalisme kinderen in Derde Wereldlanden worden uitgebuit.
Het was ook geen voorstel of wens, maar de illustratie van een mogelijkheid.
Ik ben het met dat punt eens. Ik heb ook nergens aangegeven het daarmee oneens te zijn. Ik begrijp niet hoe je er bij komt dat ik het daar niet mee eens zou zijn. Ik heb drie keer in andere woorden gezegd dat ik er hetzelfde over denk.
want nu valt het ineens wel mee wat voor opmerkingen je blijkbaar over de regeringsvorm hebt.
Ik erken dat de democratie het beste van het slechtste is, maar heb tegelijkertijd ongezouten kritiek op het systeem, voornamelijk omdat de combinatie van kapitalisme en democratie onrechtvaardigheid voortbrengt. Hoezo vallen mijn opmerkingen wel mee?
Lijkt niet erg lovend over multinationals right? Of heb ik een andere betekenis van parasiteren voor me?
Dus als ik me niet lovend over multinationals uitlaat, dan moet ik tegelijkertijd tegenstander van ze zijn? Ik (h)erken de waarde van kapitalisme en multinationals. Ik zie echter ook een paar grote gevaren en nadelen. Ik stel me maatregelen voor, zoals democratische regeringen die niet zouden kunnen treffen, die zelfs in strijd met de wet zouden zijn, maar die het beste van democratie, kapitalisme en de rechten van de mens zouden combineren.
Als jij stelt dat je je niet aan bepaalde wetgeving hoeft te houden, stel je gewoon dat je je niet aan wetgeving in haar algemeenheid hoeft te houden; Je beslist immers zelf wanneer dat wel en niet zou moeten
Nee, dat beslis ik absoluut niet
ad hoc, zoals het mij uitkomt. Bepaalde wetten mogen in bepaalde omstandigheden overtreden worden. Zie het als een uitbreiding van het recht op zelfverdediging. In welke gevallen dat mag, zou gedurende deze discussie enigszins duidelijk moeten zijn geworden.
speelt het wel of niet mee hoe gedragen jouw standpunt is?
Ik heb nooit beweerd dat dat meespeelt. Maar het is wel handig als dat zo is

Dat kan dus wel. Om maar het meest illustratieve voorbeeld te pakken: Moord mag niet, maar uit noodweer (excess) zou het weer wel mogen.
Dat is niet het overtreden van de wet: in noodweer(exces) is immers in de wet voorzien. Het staat er in. Daarmee is het per definitie geen overtreding van de wet. Maar in de wet staat niet dat ik kinderen uit China tegen Westerse kapitalisten mag verdedigen en er is zelfs geen manier waarop dat er in zou kunnen komen te staan. Dat is nou juist het punt: de nationale wet van een democratisch land kan onmogelijk opnemen: "wereldburger A heeft het recht wereldburger B te verdedigen tegen de gevolgen van het abstracte concept 'kapitalisme', de daaruit voortkomende organisatie C en de burgers CC t/m CZZZ die bij die organisatie betrokken zijn en allen onvoldoende verantwoordelijkheid dragen om ze ergens aansprakelijk te stellen".
Ben je bekend met de uitkomst van de processen rondom
de giframp in Bhopal. Dat illustreert precies wat ik bedoel.
Stop trouwens eens met dat kinderachtige 'je weet blijkbaar niets van de wet'? Elke middelbare scholier weet wat jij schreef. Ik dus ook. In plaats van de simpelste interpretatie te kiezen, zou je eens kunnen proberen mijn woorden te interpreteren met het idee in je achterhoofd dat ik wel degelijk weet waar ik over praat.
Het is kenmerkend dat je vaak vaagheid in je standpunten houdt [..]
Onvolledigheid is ongelijk aan vaagheid. De onvolledigheid heeft een simpele reden: het is een complex standpunt en verwoording ervan in 1 zin of 10 zinnen kan nooit alle nuances vatten en recht doen aan alle problemen die er bij betrokken zijn.
Ik reageerde op iemand die beweerde dat je bedrijven niet mocht schaden: ik vind dat een onzinnig standpunt en beweerde ruwweg het tegenovergestelde. Maar daarmee zei ik niet dat dat op iedere manier, op ieder moment, totaal willekeurig mag. Ik heb telkens geantwoord met dezelfde mate van complexiteit als de vraag had. Toch heeft niemand gevraagd: hoe bedoel je dat? Wanneer? Waarom? In plaats daarvan krijg ik een stroom belachelijke interpretaties over me heen; er wordt meteen gedaan alsof ik een anarchist, communist of fascist ben. En als ik dan stukje bij beetje, in reactie op de beschuldigingen, uitleg hoe ik het bedoel, welke nuances erin zitten, met welke problemen je inderdaad te maken hebt, dan wordt er beweerd dat ik van standpunt wissel? Dat ik intepretaties verander?
Ik heb al vanaf het begin precies hetzelfde standpunt. Als je alles wat ik heb geschreven nog eens leest, met dat standpunt in je achterhoofd, dan zal je zien dat het allemaal logisch bij elkaar past. Het zijn allemaal andere facetten van hetzelfde.
Waarom geef je ook geen antwoord op essentiele vragen omtrend je standpunt? Ik stelde duidelijk de volgende vraag en daar lees je dan blijkbaar overheen.
God, als je perse een letterlijk antwoord op die vraag wil hebben: ja. Ben je nu wijzer? Ik dacht dat de uitleg die ik als antwoord gaf zinniger zou zijn. Nu ik letterlijk "ja" op die vraag geantwoord heb, weet je nog niets. Ja, ik vind dat mensen raffinaderijen van alle oliemaatschappijen mogen saboteren om ze zo te chanteren tot het beter behandelen van pakweg Nigerianen. Sabotage die enkel leidt tot het stilvallen van de productie, in gelijke mate bij alle concurrende bedrijven in de bedrijfstak, etc., etc., bladiebla, voorwaarde zus-en-zo.
Dat is geen drogredenering: jij stelt dat de consument onwetend is en (onder andere) daardoor niet kan ingrijpen. Ik stel met twee voorbeelden dat dat niet zo is. Dat is falsificeren en geen drogredenatie.
Als je tegenvoorbeelden zou geven wel. Maar dat deed je niet: je gaf een voorbeeld waarin
ik weet dat
ik medeschuldig ben aan dit hele probleem. Je voorbeeld zegt niets over de mate van kennis van consumenten en niets over de redenen waarom ze ingrijpen.
maar ik stel dat jij dus energie gebruikt ondanks het feit dat je niet onwetend bent over de gevolgen.
Ja, maar wel
minder energie. Het is niet zwart-wit, wel of geen energie gebruiken, ja of nee. Ik koop ook meer producten waarvan de opbrengst goed terecht komt. Het heeft dus wel degelijk invloed.
Maar zelfs al had het geen invloed: je concludeert dat kennis geen invloed heeft op een consumptiepatroon, omdat
ik tengevolge van
bepaalde kennis mijn consumptiepatroon
niet aan heb gepast. Dat is om de drie schuingedrukte woorden een logisch ongeldige redenatie: twee ongeldige generalisaties en een ongeldige bifurcatie.
Kunnen we gaan discussieren zonder dat je telkens doet alsof ik dom ben?
[
Voor 33% gewijzigd door
Confusion op 02-01-2008 17:31
]