[Access]Afhankelijke afbeeldingen en comboboxen

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 20:58
Omdat ik het nu echt wel een beetje zat ben na zoveel dagen zoeken en vragen, ga ik het toch maar gewoon even hier proberen. Heb de afgelopen dagen zoveel geprobeerd, gelezen, nog meer geprobeerd en nog steeds wil het maar niet lukken.

Dit is nu mijn situatie: Moet voor informatica op school een kleine Access database met UI maken. Ik heb gekozen mijn iTunes library te gebruiken. Heb mijn database (moest minstens 3 tabellen bevatten ivm verplichte JOINS in query's) nu als volgt in elkaar gezet:

Tabel 1 = GeneralInformation = Naam, Artiest, Album, Grootte, Tijdsduur, SongID en AlbumID
Tabel 2 = ArtistInformation = SongID,AlbumID, Artiest, WikiLink (van artiest)
Tabel 3 = AlbumInformation = SongID,AlbumID, AlbumArt (koppeling/link naar afbeelding in aparte map) en albumreview (internetlink)

Nu werkt alles in principe prima, maar ik wil die problemen uit de titel toch gewoon opgelost hebben omdat ik er nu al zolang mee bezig ben.

Dus, mijn eerste probleem: Het invoegen van afhankelijke afbeeldingen in een resultaatformulier.
De gebruiker kiest een nummer uit --> resultaatformulier laat op basis van een query die naam, artiest, album en albumart alle informatie zien. Nu heb ik het albumart vakje vervangen door een 'afhankelijke afbeelding' kader (Deze heb ik cover genoemd). Als het formulier zich nu opent zal het eerst deze code uitvoeren:

Me!Cover.Picture = Me.AlbumArt Alleen als het formulier nu opent krijg ik de foutmelding dat 'deze eigenschap of methode niet wordt ondersteund door dit object = fout 438. Ga ik daarna in de foutmelding kijken, dan zie ik wel de goede bestandslocatie staan als ik met mijn muis over Me.AlbumArt ga. Dit veranderd ook gewoon mee met de artiest.
Ik krijg overigens dezelfde melding als ik een kader voor onafhankelijke afbeelding in het formulier stop. Verder krijg ik een syntaxfout als ik Me!Cover.Picture = 'bestandslocatie' invul

Wat doe ik hier fout? Want volgens mij zit ik er vrij dicht bij --> http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=249843 zie ook die link
Ik wil btw. als het even kan met koppelingen werken, anders moet ik nl heel mijn tabel opnieuw gaan maken in access met OLE-zooi. heb ik nou niet bepaald zin in eigenlijk :P

Mijn tweede probleem is het combineren van textschermen en comboboxen. Ik wil nl ook een soort van playlistfunctie maken waarbij je eerst 5 nr's kiest uit een combobox, waarna je op een knop drukt waardoor de totale tijdsduur en bestandsgrootte worden gegeven in twee textschermen. (laten we dan maar is beginnen met alleen de tijdsduur)

Wat ik nu heb als code van de knop(en dan om alleen nog maar de tijdsduur van de eerste combobox weer te geven): Me.Tijdsduur1 = Me![Playlist1].Column(6)
waarbij Tijdsduur1 het textschermpje is en playlist1 de eerste combobox. en in Column(6) (van de GeneralInformation tabel) staat de tijdsduur (numeriek, in seconden)
Als ik nu op de knop druk gebeurt er helemaal niets :? Terwijl ik ook dit ergens van een forum had geplukt waar het zou moeten werken. En er lijkt me ook niet veel niet aan te kloppen. Dit zeg ik dan wel met een heel beperkte VB kennis.

Ik hoop dat, ondanks dit behoorlijke verhaal toch iemand mij kan helpen. En inderdaad, het kunnen misschien nogal n00bvragen zijn aangezien ik nog nooit met access heb gewerkt. O-)

Macbook Pro, 640 WD extern

• Clox
Niemand die mij misschien kan helpen met dit probleem?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Ik zou dit nooit zo doen. Als je een paar 1000 albums hebt, wordt je database wel erg zwaar.

Ik zou in je album-tabel een tekstvak opnemen waarin de filename (+ pad) staat, en op het moment dat je dat album opent, het plaatje laten laden in een kader.

Zo houdt je je database compact.

Wat fraai is, is een tabel met afbeeldingen (de filenames) opnemen, die je linkt op AlbumID. Dan kan je meerdere afbeeldingen per album in je database opnemen. (front, back, inlay etc.)

Houdoe

• Clox
Dat met die filenames is ook precies wat ik gedaan heb om dezelfde redenen als jij noemt. Ik heb nu ook een aparte map met albumart, en in mijn tabel een aparte kolom met filenames/koppelingen naar de bepaalde bestanden in die map.

Alleen nou zit ik met het probleem hoe ik, zoals je zelf ook noemt, die afbeeldingen in mijn formulier geladen krijg mbv. zo'n koppeling naar een bepaalde albumcover. Ik heb dit nu dus geprobeerd met zowel een kader voor onafhankelijk als voor een afhankelijke afbeelding, alleen is het me nog steeds niet gelukt.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
maak een afbeeldingskader, en dan met volgende code kan je er een plaatje in plempen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Plaatje()
Dim tmpfilename As String
tmpfilename = Nz(Me!path) & Nz(Me!filename)

Me.kader.Picture = ""
If Dir(tmpfilename) = Nz(Me!filename) Then Me.kader.Picture = tmpfilename

End Sub

Houdoe

• Clox
Dit laatste stukje code heb ik nu geprobeerd in een afhankelijk afbeeldingkader. Alleen ik krijg nog steeds geen afbeelding te zien. En als ik dubbelklik op het lege kader dan krijg ik weer gezeur over dat er geen OLE objecten in mijn database zitten.

Ik heb de code overigens gebruikt bij gebeurtenis: Voor bijwerken van het afbeeldingskader.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 14:14

Dido

heforshe

offtopic:
Geen antwoord op je vraag, maar dit datamodel is wel eigenaardig:

Tabel 1 = GeneralInformation = Naam, Artiest, Album, Grootte, Tijdsduur, SongID en AlbumID
Tabel 2 = ArtistInformation = SongID,AlbumID, Artiest, WikiLink (van artiest)
Tabel 3 = AlbumInformation = SongID,AlbumID, AlbumArt

Wat heeft een songID met een artiest of album te maken? Hoe zet jij een artiest met twee albums in je database? Of een Album met twee songs?

Wat betekent mijn avatar?

• Clox
bijv.:
ACDC greatest hits Naam nr.
ACDC ' ' ' '
ACDC ' ' enz.
ACDC ' '
ACDC Back In Black

Gewoon de hele tijd met herhaling. De ID's heb ik eigenlijk alleen gebruikt zodat ik de tabellen kan joinen. In eerste instantie dacht ik dat ik aan een AlbumID genoeg had, maar later bleek dat ik eigenlijk ook een SongID nodig had. Nu heb ik ze er maar gewoon allebei in laten staan. Het zal misschien niet de beste oplossing zijn, maar tot nu toe werkt het wel. En daar ben ik allang blij mee als database noob :+

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 14:14

Dido

heforshe

Je hebt absoluut geen songID nodig in je album en artiest-tabellen.

Wat je hebt werkt niet, want je bouwt een monsterlijke database die totaal geen gebruik maakt van wat je nou net wilt: relaties tussen je entiteiten.

Heel simpel lijkt me het volgende gelden:

1 artiest heeft 0 of meer albums
1 album heeft 0 of meer songs

Dan heeft ieder album een artiestID, en iedere song een albumID. En dan kun je, ook in access, gewoon je relaties definieren en gebruiken, hoor. :)

Wat betekent mijn avatar?

• Clox
Klopt, daar zat/zit ik dan ook fout. Maar ik heb geen zin om nu nog heel mn database overhoop te gooien. Ik heb nu gewoon alles werkend behalve nog steeds die afbeeldingen. Denk dat ik het er daar maar bij laat zitten, heb er nu echt genoeg van nl.

Pagina: 1