[XP64] BIOS DRAM Configuration settings

Pagina: 1
Acties:
  • 427 views sinds 30-01-2008

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Hallo, ik heb nieuw geheugen gekocht (HP 379300-B21) maar ik mis belangrijke gegevens om de BIOS DRAM configuration in te stellen.
Ik zoek al dagen met Google op internet maar ik kan belangrijke gegevens niet vinden.
Het gaat dus om Advanced Registered ECC PC3200 DDR interleaved geheugen.
Het is niet zo dat de SPD alles voor je insteld en ik begrijp niet alles wat er ingesteld moet worden.
Het geheugen zit nu op een MSI K8N-Master2-FAR moederbord met 2x dual-core opteron 275.
Je moet echt een expert danwel professional zijn wil je de volgende vragen juist te beantwoorden:

Node Interleaving Interlock: [At least not] of [All Present are]
H/W Memory Hole Remapping: [Disabled] of [Enabled]
H/W Memory Hole Interlock: [At least not] of [All Present are]
MTRR Mapping Mode: [Continuous] of [Discrete]
DRAM ECC Feature Control: [Disabled] of [Enabled]
ECC Memory Interlock: [At least not] of [All present are]
ECC MCE enable: [Enabled] of [Disabled]
Chip-Kill mode enable [Enabled] of [Disabled]
ECC Redirection: [Enabled] of [Disabled]
DRAM background scrubber: [Enabled] of [Disabled]
L2 background scrubber: [Disabled], [40ns], [80ns], enzovoort
DCache background scrubber: [Disabled], [40ns], [80ns], enzovoort
Agressive timing: [Enabled] of [Disabled]
CPU FSB frequency: [200] - [400]
HT Frequency: [1x], [1.5x], [2x], [2,5x], [3x], [4x], [5x]
HT Width: [8_8], [16_8], [8_16], [16_16]
CPU Spread Spectrum: [Disabled] of [Center Spread]
PCIE Spread Spectrum: [Disabled] of [Down Spread]
SSE/SSE2 instructions: [Enabled] of [Disabled]

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!
De onderdelen, met name het geheugen en de processoren zijn te duur om de BIOS instellingen uit te proberen.
ZEKERHEID VOOR ALLES! O+

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Staan de antwoorden niet hier in de RAM-FAQ of in het manual van je moederbord??

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 25-12-2007 08:42 ]

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
Wat werkt er nu niet goed dan ? En als je niet weet wat een optie doet kun je 'm het beste gewoon default laten staan.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Aangooien, aangezien het een 4GB setje is.
De timings kunnen volgens mij wel op 3-3-3-9 gezet worden, mocht je dit ook nog moeten doen.

Voor de rest mis ik de hoofdvraag van dit topic?

• olie
Hey jongens,
Ik heb echt wel de FAQ's goed doorgelezen en kon daar de antwoorden niet vinden.
Ik moet zeggen dat de FAQ's topic wel heel uitgebreid is en goed uitgelegd > klasse!
Maar de FAQ's zijn dan ook Frequently Asked en wat ik hier vraag is dan ook niet zo "frequent"!
Alles op default laten staan is geen optie daar dit meestal fail-safe instellingen zijn voor het BIOS.
Het geheugen doet het dan wel maar werkt niet optimaal.
Mijn vraag in dit topic lijkt me duidelijk; hoe stel ik de BIOS in, speciaal voor dit geheugen.
Ik heb al de HP site al geraadpleegd, echter krijg ik vaak server-configuratie details waar dit geheugen wordt gebruikt maar geen info over de specifieke DRAM configuratie in het BIOS.

Ik ben er van bewust dat dit geen doorsnee geheugen-kwestie is maar eentje van het serverwereldje.
Je moet dan ook van goede huize komen deze instellingen te begrijpen.

Bijvoorbeeld de instellingen: "At least not" en "All present are" ben ik nog nooit eerder tegen gekomen. Wat betekent dit?

Wat betekent "ECC Kill-chip" en "ECC MCE enable"?

Kortom dit is een leuke topic waar we nog een hoop van kunnen leren denk ik. B)

• olie
Bitage schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:18:

Aangooien, aangezien het een 4GB setje is.
Geldt dit ook voor 8GB (4x2GB)?

Wat doet "Memory Hole Remapping" precies?

[ Voor 11% gewijzigd door olie op 25-12-2007 13:37 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
een groot deel van de termen kan je gewoon opzoeken in google.

Verder is het nogal een flinke (en onjuiste) aanname is dat deze vraag niet "frequent" is (het vragen van de individuele dingen komen toch nog wel eens langs hier), en dat deze opties met default niet optimaal zijn (of in ieder geval significant onderdoen voor de optimale settings). Ik weet dat je zekerheid wilt, maar als je zelf niet eens weet wat het inhoudt, lijkt het mij sterk of je er iets van zou merken als het op default staat.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• olie
Het is jammer dat ik met mijn vragen wordt doorverwezen naar Google.
Geloof me ik zit al een geruime tijd (dagen) te spitten op internet maar hier geen concrete antwoorden.

Als je de antwoorden niet weet, reageer dan niet op dit topic!
Misschien wel aardig bedoeld (bedankt) maar ik kom er niet verder mee.

Graag concrete antwoorden! :O

• LiquidT_NL
olie schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:01:
Het is jammer dat ik met mijn vragen wordt doorverwezen naar Google.
Geloof me ik zit al een geruime tijd (dagen) te spitten op internet maar hier geen concrete antwoorden.

Als je de antwoorden niet weet, reageer dan niet op dit topic!
Misschien wel aardig bedoeld (bedankt) maar ik kom er niet verder mee.

Graag concrete antwoorden! :O
Ik weet van een deel van de opties wel wat het betekent, maar ik ga je niet helpen: ik heb het destijds ook gewoon via google gevonden. En met default settings is niets mis hoor: ik weet vrijwel zeker dat jij er niets van merkt. Kan je wel zeggen dat je op google zoekt, maar dan niet goed genoeg. En kan je wel zeggen dat ik de antwoorden niet weet, maar ik weet er een paar wel. Je topic is doelloos, en jij hangt er het kaartje "leuk" aan, terwijl je anderen opzadelt met jouw onkunnen.

Je toont weinig initiatief wat dat betreft.

dingen als:
code:
1
2
3
4
5
CPU FSB frequency: [200] - [400]
HT Frequency: [1x], [1.5x], [2x], [2,5x], [3x], [4x], [5x]
CPU Spread Spectrum: [Disabled] of [Center Spread]
PCIE Spread Spectrum: [Disabled] of [Down Spread]
SSE/SSE2 instructions: [Enabled] of [Disabled]

Is gewoon te vinden. Geef dan gewoon de opties aan die je ECHT niet kon vinden. Als je CPU FSB frequency niet eens kon vinden dan hoor jij niet eens in het BIOS te komen!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• olie
LiquidT_NL schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:11:

Ik weet van een deel van de opties wel wat het betekent, maar ik ga je niet helpen: ik heb het destijds ook gewoon via google gevonden.

Je toont weinig initiatief wat dat betreft.
ALS JE NIET WIL HELPEN REAGEER DAN NIET !! :( :( :( :( :( :(

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

olie schreef op woensdag 26 december 2007 @ 01:19:
[...]

Er zijn zat sites die dit beschrijven en die zul je zelf op moeten zoeken, wij hebben het ook zo gevonden en geleerd dan kan jij dat ook wel. En zo niet dan hoor je op een andere site thuis, niet lullig bedoeld, maar dit is een site waar je wel minimaal iets moet kunnen vinden met google. (Want ik weet dat er zat sites en topic hier op het forum zijn die dit onderwerp beschrijven)

En zinnen in hoofdletters word niet gewaardeerd staat in de regels van got. ;)

En werkt er iets dan niet goed?

If It's Not Broken, Don't Fix It!

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2007 01:36 ]

• LiquidT_NL
mad_max234 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 01:33:
[...]

En werkt er iets dan niet goed?

If It's Not Broken, Don't Fix It!
Hij wilt de optimale instellingen, omdat zijn RAM in failsafe draait standaard (althans, dat denkt/verwacht hij). Dus er is niets kapot, hij wil het maximale uit zijn geheugen halen.

@TS: Kijk, ik probeer je alleen te behouden van een slotje. Het staat allemaal gewoon in de regels. Zoals ik al aangaf: een deel van de opties is algemeen bekend (frequencies, spread spectra, SSE instructies etc.), en het lijkt mij gewoon heel sterk dat je iig die voor de hand liggende opties niet op google hebt gevonden, deze opties zijn namelijk zo voor de hand liggend. Zoals ik al zei: toon wat initiatief, en die opties waar je ECHT niet uitkomt, helpen we je graag mee.

Overigens: ik behandel jou met respect, dat kan je terugtonen door niet tegen me te schreeuwen.

• olie
Het is niet mijn schuld dat dit topic ineens een l-llig karakter krijgt.
Het is echt zo dat ik niet meteen hier om antwoorden ga vragen.
Geloof me, ik heb heus wel de instellings-opties gegoogled maar ik kom er echt niet uit.
Ik had gehoopt hier op T.net professionals te vinden die de antwoorden kunnen beantwoorden.
Jammer dat er dan toch amateurs reageren die niets anders te doen hebben dan dit topic te verzieken.

Heel graag on-topic dus!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

H/W Memory Hole Remapping: On (Apparaten worden benaderd met adressen boven de 4GB.)
MTRR Mapping Mode: Discrete (Dat schijnt icm mapping beter te zijn om bijv. 4GB te zien :?)
Agressive timing: Disabled (Voor stabiliteit :?)
CPU FSB frequency: 200 (Standaard 200MHz: 200x11=2200MHz=CPU freq)
HT Frequency: 5x (Maximum is gewoon hoe het hoort)
HT Width: 16-16 (De breedte van de HT-bus van de CPU naar de chipset; resp up- en downstream)
CPU Spread Spectrum: Disabled (Voor stabiliteit uitlaten)
PCIE Spread Spectrum: Disabled (Voor stabiliteit uitlaten)
SSE/SSE2 instructions: Enabled (Aanzetten heeft echt meer voordeel dan nadeel denk ik ;))

Dit is wat ik met een beetje gezond verstand en zoekwerk heb gevonden. En daar heb ik welgeteld tien minuten over gedaan. Werkt er iets niet of slecht, dan ga je opties terugzetten om het één en ander uit te sluiten. ;)

Daarnaast zijn we (als ik voor anderen mag spreken) geen antwoorden-machine, dus wees dankbaar dat er mensen de moeite nemen om jouw topic te bekijken. :) :>

[ Voor 8% gewijzigd door _the_crow_ op 26-12-2007 12:29 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• olie
Heel erg bedankt Crow voor je tijd en moeite.
Zulke antwoorden had ik hier verwacht! :)

Nu alleen nog de settings die niet zo makkelijk zijn te vinden op internet.
Zoals "Node Interleaving interlock" en "H/W Memory Hole interlock"

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
Als je überhaupt geholpen wil worden, schreeuw dan niet. JIJ bent degene die iets wil weten (je topic-historie wijst er op dat je vaker een oplossing zoekt) en dus zul je toch absoluut moeten aangeven wát je hebt gevonden en wáármee je hebt gezocht.

Het verkeerde zoekgegeven kan al aanleiding zijn om niet de juiste resultaten te vinden, dat blijkt al zo te zijn omdat anderen wél dingen met een paar minuten zoeken op Google vonden. Men doet dat voor jou maar eigenlijk moet je dat zelf doen.

Kortom, wat vriendelijker geeft een beter resultaat.

ARME AOW’er

• olie
Beste mensen,
Ik bén wel vriendelijk, ik bedank al mensen die nog niet eens gereageerd hebben.
Uitspraken als "Ik weet de antwoorden wel maar zoek ze zelf maar op Google" dát is onvriendelijk!

Ik hoop dat we nu weer on-topic kunnen en geen tijd meer hoeven te verdoen met schuldvragen.

Echte computerfreaks geven geen off-topic antwoorden en hebben geen zin in het opvoeden van topic-starters (daar is geen tijd voor!).

Aan hen is dit topic dan ook gericht. :)

Het is tevens mijn laatste reactie op off-topic berichten...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Als je niet geholpen wilt worden, post dan geen topics :/

Zo verziek je het alleen voor jezelf :X

Het is geen wonder dat mensen wijzen op zelfwerkzaamheid, aangezien de settings die je noemt in meerdere reviews besproken worden. Nee, er is niet één simpele plek waar alles bij elkaar te vinden is, maar als je je inleest in de achterliggende concepten, dan kun je specifieke benamingen voor jouw bord ook snel genoeg begrijpen.

Je hebt 100% gelijk dat een Tweaker niet alles op auto laat staan, maar evenzeer geldt dat een Tweaker zichzelf inleest en bovenal dat een Tweaker niet op zo'n botte manier reageert :o

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 26-12-2007 13:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.