MKV files op DVD branden

Pagina: 1
Acties:
  • 12.849 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Nou heb ik een aantal mkv-videobestanden die ik graag op de televisie wil bekijken via een DVD. Als ik bij Toast het bestand bij de optie "DVD-Video" laad, lijkt het programma vast te lopen. Maar na een tijdje wachten (10-15 min.), wordt hij toch geladen. Maar dan... vóór het branden gaat hij het bestand encoderen, maar daar loopt Toast helaas wel echt vast (heb uren gewacht, en hij kwam niet verder dan ca 5%).

Dus mijn vraag is hoe ik mkv-videobestanden toch op een DVD kan zetten om met een DVD-speler te kunnen kijken? Mooiste zou zijn met Toast zelf, maar anders met een ander programma?

Thanks! :*)

Don't live for pleasure, make life your treasure

• shokupan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-11 13:44
Waarschijnlijk heeft Toast moeite met het mkv-container formaat. Wat je kan proberen is om de video en audio streams in een andere container te plaatsen, een .avi of .mov container. Misschien lukt het zelfs wel als je alleen een quicktime reference movie ervan maakt. Dan moet je wel de Perian codecs op je systeem hebben staan.

Wat misschien makkelijker is om te kijken of je de videobestanden in dvd- formaat kan vinden. MKV wordt vaak gebruikt voor HD-content en dan zou t transcoden naar dvd (mpeg2) een beetje zonde zijn.

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 11:23

T-Junkie

user brain not connected...

Ik denk dat je nog even pech hebt met .mkv bestanden.

http://homepage.mac.com/major4/
Geen .mkv ondersteuning.

http://www.squared5.com
Ondersteund helaas geen .mkv

http://mediacoder.sourceforge.net
Dit windows programma schijnt te kunnen draaien op OSX,
maar dit niet echt simpel te doen.

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-12 11:28
VisualHub is bezig met ondersteuning voor .mkv

En VLC kan ze zonder problemen afspelen.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12 11:34

chem

Reist de wereld rond

Met mkvextract (http://www.videohelp.com/tools/MKVExtractGUI en wat zoekwerk gok ik) kan je de in de mkv gebakken files eruit trekken - die files kan je evt met ffmpegx wel weer omzetten naar .vob's

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Stormbringer
Bedankt jongens, maar het probleem was niet het afspelen, want VLC en Quicktime (met Perian) spelen mkv prima af. Wat ik wil is de files op een afspeelbare DVD zetten zodat ik het op een televisie kan kijken.

Wat ik tot nu toe als enige oplossing heb gevonden is het zaakje converteren naar een meer doorsnee formaat, maar ik ben bang dat er dan aardig wat kwaliteit verloren gaat... Misschien dat er in de Windows hoek (Nero?) iets is om het direct te branden?

Verwijderd

De container (in dit geval Matroska) maakt niets uit, en zegt absoluut niets over de codering van de video en de audio. Je moet zoals gezegd de video- en audio-streams extracten met mkvextract. Die streams zijn hoogstwaarschijnlijk niet in de codering die voorgeschreven staat voor DVD, en zal je dus moeten re-encoden.

DVD heeft qua videostream een MPEG2 track nodig met de afmetingen 720×576@25fps (voor PAL tenminste), en qua audiostream een LPCM-, MP2-, AC3-, of DTS-track. Zie hier voor wat meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 04:42 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12 11:34

chem

Reist de wereld rond

Stormbringer schreef op donderdag 27 december 2007 @ 03:47:
Bedankt jongens, maar het probleem was niet het afspelen, want VLC en Quicktime (met Perian) spelen mkv prima af. Wat ik wil is de files op een afspeelbare DVD zetten zodat ik het op een televisie kan kijken.

Wat ik tot nu toe als enige oplossing heb gevonden is het zaakje converteren naar een meer doorsnee formaat, maar ik ben bang dat er dan aardig wat kwaliteit verloren gaat... Misschien dat er in de Windows hoek (Nero?) iets is om het direct te branden?
DOT heeft het eigenlijk al gezegd, maar om het dan nog eens te herhalen: je zal de files uit de MKV moeten halen en omzetten naar .vob's. Tenzij je een wel heel spannende dvd-speler hebt die files in (gok ik zo) .264 kan afspelen.

Van kwaliteitsverlies is dan niet zozeer een issue, omdat je DVD speler toch maar maximaal PAL kan uitspugen - de eventuele betere kwaliteit van de mkv-file (bv 720p .264) kan je dvd-speler helemaal niet aan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-12 22:05

Probeer het eens met Quicktime Pro en dan opslaan als..en gooi het dan in Toast.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Verwijderd

Mag ik vragen wat voor bestanden het zijn? Meestal zijn ,mkv bestanden .x264 720p HDDVD en BluRay rips. Als je die gaat omzetten naar gewoon DVD formaat dan gaat de kwaliteit erop achteruit en dan mis je de scherpte van het .mkv bestand. Dan kun je beter gewoon de DVD downloaden. :)

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-12 11:28

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
VisualHub zet .mkv probleemloos om naar .avi of naar een .iso bestand met daarin VIDEO_TS en AUDIO_TS mappen. Een ander progje is het hiervoor genoemde mokgvm2dvd. Hiermee kan je precies zien wat in de container zit en er is een preview optie (om te kijken wat de bestanden precies zijn, maar ook om te kijken of wat je wilt gaan doen goed zal uitpakken, erg handig).

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

En dan ook verlies je diezelfde kwaliteit.

Stormbringer, waarom wil je perse MKV bestanden op DVD zetten? Als je het voor de betere kwaliteit doet (wat niet zoveel met mkv te maken heeft), dan heeft het geen zin. Jouw DVD speler kan echt alleen maar DVD kwaliteit afspelen en als je een HD film omzet in DVD verlies je gewoon die kwaliteit. Dan kan je ook beter geen HD films downloaden, maar gewoon DVD's.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ConvertXtoDVD werkt ook prima met .mkv bestanden, zolang het geluid geen DTS track is.

• Stormbringer
Bedankt jongens, het is onderhand wel gelukt! :)

Maar ik had toevallig vier files gedownload, waarvan ik later pas zag dat ze in (een één of andere rare) MKV waren. Ik snap wel dat HD content op een DVD geen HD meer is, maar die HD hoef ik ook (voorlopig) niet. En een beetje zonde om die 18GB weg te gooien en alles opnieuw in DVD-formaat te downloaden... Helemaal als het wat kwaliteit betreft uiteindelijk niks uitmaakt. Vandaar dus dat ik de bestanden toch op een DVD wilde hebben... ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Stormbringer op 02-01-2008 03:01 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

nou volgens mij is 4 DVD's opnieuw downloaden (veel) minder werk dan her-encoden. Dat laatste zou je ook zonde van de CPU kracht kunnen noemen :P. Tenzij je een download limiet hebt (of een enorme wachtrij van films die je ook aan het downladen bent), heb ik nooit van "zonde van het downloaden" gehoord ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1