Trage samsung hd501lj

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mmartin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06-2025
Ik heb een nieuwe samsung harde schijf aangeschaft type hd501lj. Deze heb ik aan de sata poort op mijn moederbord gehangen. Maar nu presteert de schijf veel trager dan verwacht. De maximale snelheid lijkt om een of andere reden gelimiteerd tot 50MB/s. Hieronder staat de hdtune die dat laat zien.

Mijn hdtune uitvoer en ter referentie die van anandtech bij dezelfde schijf.

Het moederbord waarop hij is aangesloten is een asus p5sd2-x. Hierop zit een SiS 965L chip die de sata poort levert. Dit is een sata-1 aansluiting, maar die zou toch stukken sneller moeten zijn dan dit. Weet iemand hoe ik deze harde schijf op volle snelheid kan laten draaien.

Verwijderd

Toevallig een controller via PCI? Probeer eens te testen met ATTO-256.

• mmartin
Atto-256 geeft de volgende resultaten. Om een of andere reden lijkt de bottleneck voor het schrijven hoger te liggen dan die voor het lezen. De sata controller zit geintegreerd in de south-bridge, dus ik weet niet hoe hij intern verbonden is. Maar het lijkt me wel erg dom om de sata controller aan een virtuele pci aansluiting te hangen als dat de snelheid zoveel beinvloed.

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28
hallo ,

is dit de enige harde schijf die er in zit ?
of zit er nog een andere in , geeft die soort gelijke problemen,

wat je kunt doen :
andere sata poort ,
check bios voor hoogste snelheidsinstelling
check windows voor DMA instelling ipv PIO
check voor recente drivers voor je mobo ,

en post de pc details

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• mmartin
De samsung hd501lj is tijdelijk mijn tweede hardeschijf. Hij dient als vervanging voor een oude pata maxtor 6Y120L0. Om te testen heb ik ook hdtune en atto-256 op deze schijf gedraait. Deze toch vrij oude schijf komt in deze tests er nog beter vanaf dan de nieuwe samsung. Een andere sata schijf heb ik niet, dus het wordt wat lastig testen of het aan de sata-controller ligt.

Volgens windows draait de schijf nu op UDMA 6, net als de oude maxtor schijf. Ik heb in het bios gekeken, alles stond op automatisch. Als ik Ultra-DMA van automatisch naar het hoogst mogelijke, UDMA 6 zet, dan veranderd er niks. De andere opties leken mij niet nuttig om te veranderen.

Qua drivers heb ik de standaard windows driver geprobeerd en de met het moederbord meegeleverde sata-raid driver. Op de site van SiS staat nog een nieuwere driver voor de 965L sata-raid controller, dus ik ga die nog proberen.

PC:
-moederbord Asus p5sd2-x, bevat SiS 965L Soutbridge met sata-controller
-processor Pentium D805, 2*2,66ghz
-geheugen 2*Twinmos 512mb pc5300
-videokaart Asus en7300gs (pci-express)
-netwerkkaart RTL8139 gebaseerde pci kaart (naast de onboard)
-cdrom Asus CD-S500/a
-dvdrom Asus DRW-1608P3S

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28
even nog gekeken naar de info over je mobo ,

wat mij direct opvalt is dat de beide sata aansluitingen van de controller maar Sata 1 ondersteunen en de schijf sata 2 is , weliswaar downwards compatible maar goed ,
bovendien zie ik dat je SIS chipset hebt , dit hoeft geen probleem te zijn , maar ik zoek wel even of dit misschien niet toch het probleem zou kunnen zijn

ik heb nog even gekeken op de asus site , ondersteuning lijkt me vrij mager omdat het model al langere tijd geen updates meer heeft gehad op de site ,
een nieuwe bios is iets wat je kan proberen (beta kan ook) maar als je het niet vertrouwd , laat het dan doen , of doe het niet .
misschien dat een verse driver van sis nog iets kan doen .

[ Voor 31% gewijzigd door Misterpc op 25-12-2007 13:32 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• mmartin
Ik heb de nieuwste chipset drivers van de SiS website gedownload. Dit geeft de volgende hdtune en atto-256 uitvoer. Dit is weer een stuk sneller dan de originele benchmark, maar toch is de harde schijf nog steeds ergens gelimiteerd. Ik ga nog eens proberen of ik nog iets kan met het harde schijf tooltje van Samsung.
Pagina: 1