Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
smaak (de ~ (m.))
1 het zintuig waarmee wij proeven => smaakzin
2 gewaarwording in de mond, opgewekt door het proeven van iets
3 (smaken) persoonlijke voorkeur
4 gevoel voor schoonheid
3 past goed voor wat er bedoeld wordt denk ik zo?
Product X is er in 3 verschillende persoonlijke voorkeuren.
Niets mis mij imho.
If you choose to criticise you choose your enemies
Het zal naar alle waarschijnlijk wel een Anglicisme wezen. De betekenis waar de TS op doelt, "variant", staat niet letterlijk in de van Dale. Bijv.:Emmeau schreef op maandag 24 december 2007 @ 22:14:
Dikke van Dale:
smaak (de ~ (m.))
1 het zintuig waarmee wij proeven => smaakzin
2 gewaarwording in de mond, opgewekt door het proeven van iets
3 (smaken) persoonlijke voorkeur
4 gevoel voor schoonheid
3 past goed voor wat er bedoeld wordt denk ik zo?
Product X is er in 3 verschillende persoonlijke voorkeuren.
Niets mis mij imho.
"UNIX comes in various flavors."
Je kunt dat letterlijk vertalen met zoiets als:
"UNIX is er in verscheide smaken."
(Vooral Definitie 3. in de van Dale, maar dan overdrachtelijk bedoeld).
Je zou dus kunnen zeggen:
"UNIX is er in verscheidene varianten."
En dat lijkt hetzelfde, maar is het toch net niet (mist het element van persoonlijke voorkeur). Kortom: niks mis met de betekenis van "smaken", imho, waar de TS zo tegen is.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
terwijl je zelf loopt te spaugen ..
over "nederlands" praten gesproken .....U hebt gezocht op spaug:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
Alles letterlijk nemen is ook maar droog, dan kun je ook de staatscourant pakken
En dat is exact de reden waarom het gebruikt is.Carpento schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:21:
Ik vind 'smaken' voor hardware ook niet een geweldige term, maar een beetje variatie moet kunnen toch
En dat is exact de reden waarom het niet meer leuk is, omdat het meer regel dan uitzondering is geworden.Harm schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:02:
[...]
En dat is exact de reden waarom het gebruikt is.
aanloggen en afloggen
Het is AANMELDEN en AFMELDEN / INLOGGEN en UITLOGGEN
Zo dan is eruit! Nu weer aan het werk (eten
Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...
Je bedoelt zeker: 'waar ik me mateloos aan erger'?DaLuca schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:48:
Dan weet ik ook nog een term waar IK me mateloos aan irriteer... komt ie
(Sorry, kon het niet laten)
Je enige punt is dus dat er teveel variatie is, en dat de originele termen naar jouw mening te weinig meer gebruikt worden ?mastair schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:43:
[...]
En dat is exact de reden waarom het niet meer leuk is, omdat het meer regel dan uitzondering is geworden.
In dat geval zeg ik: onderbouw je gevoel eens met cijfertjes
Mijn enige punt is dat er juist geen variatie is, want overal waar ik lees dat er varianten of versies van iets bedoelt wordt, lees ik smaken.Carpento schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:01:
[...]
Je enige punt is dus dat er teveel variatie is, en dat de originele termen naar jouw mening te weinig meer gebruikt worden ?
In dat geval zeg ik: onderbouw je gevoel eens met cijfertjesWant als de rest nou het gevoel heeft dat het wel meevalt komen we nog nergens
Het zou imho wel kunnen bij gevallen waarbij de keuze inderdaad subjectief is, zo kan je wel verschillende smaken hebben van GUI's. Maar bijvoorbeeld verschillende smaakjes geforce kaarten impliceert dat het verschil tussen geforce kaarten niet te onderbouwen is en puur persoonlijk is.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert