Goede instapbeamer

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:44
Ik ben op zoek naar een goedkope instapbeamer, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik kom tientallen beamers tegen in mijn prijscategorie, zowel tweedehands als nieuw. Ik weet nu niet precies waar ik op moet letten dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik wil de beamer in mijn studentenkamer gaan gebruiken. Hij komt op ongeveer 3/4 meter van de muur te hangen en ik hoop dan een beeld te behalen van zo'n 2 meter breed.

Ik ben van plan voornamelijk film te gaan kijken vanaf een laptop of een losse dvd speler.

Mijn wensen:
- Max ~600 euro
- Min. resolutie 800*600
- Max 30 dB geluid
- Verticale keystone correctie
- Lumens: 1000~1500
- Contrast: 600:1

Waarom: Resolutie is wel fijn om films op te kijken en eventueel net genoeg om op te kunnen browsen en zodoende youtube films te kunnen kijken. Groter kan ook (eventueel 720p ondersteuning), maar ik ben niet bekend genoeg met de materie om in te schatten wanneer ik dat eigenlijk ga gebruiken. (Bij de nieuwe HD content, maar dat heb ik toch voorlopig nog niet).
Lumens: Niet veel meer dan 1500 omdat de kamer dan té verlicht gaat worden en het beeld negatief gaat beinvloeden.
Keystone: Ik weet nog niet waar hij komt te hangen, zo kan ik het beeld dus desgewenst verschuiven.
Contrast: Hoe hoger hoe beter heb ik het idee, maar 600:1 lijkt mij een werkbare ondergrens, zeker in combinatie met een beamer met hoger aantal lumens.

Dat is een beetje mijn lijstje. Nu heb ik dingen als lens shift al gelezen dat dat bijna essentieel is, maar ik heb zo'n vermoeden dat die allemaal buiten mijn prijscategorie vallen. Nu ben ik best bereid iets boven mijn budget te gaan zitten, maar dan moet het wel een hele goede reden hebben.

Wat ben ik nu tegengekomen:
De Acer x1160.
Pro:
Goedkoop (ongeveer 370 euro)
Veel lumens (2000)
Hoog contrast (2000:1)
Zodoende ben ik op de volgende beamers uitgekomen:
Con:
33 dB (Misschien nog nét acceptabel)

Volgens deze site valt het contrast nogal tegen, maar hoe moet dat gezien worden in relatie tot de prijs?

Een volgende beamer welke ook interessant lijkt (wel tweedehands):

De Sony VPL-ES2
Pro:
Goedkoop (350 euro)
Genoeg aantal lumens (1500)
Stil
Con:
Laag contrast (350:1)

Zo heb ik nog meerdere beamers gevonden die hier wel aan voldoen, maar het zijn er zoveel dat ik de 2 interessantste even uitlicht. Zoals ik nu gelezen heb heeft Acer wel goede specs, maar bewijst die zich niet echt. Als ik kijk naar de Sony, die heeft een contrast van 350:1, maar als hij dat wel perfect doet is dat misschien wel voldoende.

Ik heb vaker met een beamer gewerkt en dat is de Sony VPL-CX1. Opzich een prima beamer, maar hij maakt mij iets veel geluid.

Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen, aangezien ik door het enorme aanbod en weinig reviews de weg een beetje kwijt ben.

Verwijderd

Houd je er wel rekening mee dat je geen voordeel gaat halen uit HDef materiaal met deze afmetingen. Persoonlijk vind ik het zonde geld uit te geven aan zo'n projector, het beeld zal namelijk niet geweldig zijn op een kleine kamer (kleine kijkafstand). Ik zit zelf ook op een kamertje van 12M^2 en daar staat de projector (PT-AX100E) ook 3.5-4 meter van het scherm, en alles onder 720p is eigenlijk net niet te doen op die afstand. Je kan denk ik echt het beste kijken naar een 720p projector. Als je geen lensshift wilt heeft Sony geloof ik wel een betaalbare (800,- ofzo). Heb je gelijk een 16:9 projector, en dat is een stuk beter voor films (en dan heb je zelfs nog vaak zwarte balken, kan je voorstellen wat een 4:3 projector doet. Effectieve resolutie is dan echt 0,0).

Bij projectoren is het trouwens aan te raden op reviews af te gaan, ze zijn namelijk bijna nergens te bekijken. Dus ik zou maar gewoon wat reviews gaan doorlezen. Zoals op http://www.projectorcentral.com.

Edit:
Voorlopig weer open.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 11:08 ]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:44
Naar aanleiding van Koeitje heb ik eens verder gekeken naar de 720p projectors en de Panasonic PT-AX200e en de Sanyo PLV-Z5 springen er toch bovenuit. Ik twijfel enorm, de Panasonic heeft meer lichtopbrengst, waardoor hij handiger kan zijn bij presentaties in verlichte ruimtes (hij kan dan ook af en toe voor school doeleinden gebruikt worden). Maar aangezien ik in een klein verdonkert kamertje woon, is de Sanyo waarschijnlijk goed genoeg met 1100 lumens (tov 2000). Ook is de Sanyo een stuk goedkoper, op projectieshop.nl is hij inclusief reservelamp te krijgen voor dezelfde prijs als de Panasonic. Ik ben op de hoogte van de reviews op projectorcentral.com.

Wat is wijsheid?

Edit:
Sanyo PLV-Z5
+ Met reservelamp bijna even duur als panasonic (1070)
+ Goedkopere lampen (350 vs 450)
+ Stillere beamer
+ Beter contrast
- Minder lichtopbrengst

Panasonic PT AX200e
+ Veel meer lichtopbrengst, bruikbaar voor lichtere ruimtes
- Duurdere lampen
- Zonder reservelamp net zo duur: (1047)

De panasonic heeft dus maar 1 voordeel zoals ik het nu zie, ik zal dus moeten overwegen hoe belangrijk het de lichtopbrengst voor me is. Het is wel handig om het in andere ruimten te kunnen gebruiken, maar hoe vaak zal ik dit gaan gebruiken?

Ik ben nu gewend aan een Sony PLV-CX1, een oude beamer en voldoet ook prima. Ik denk dus dat beide beamers een prima keus zijn, maar de Sanyo voor mij de meeste voordelen oplevert. Klopt het verhaal of zie ik dingen over het hoofd?

[ Voor 41% gewijzigd door I-King op 08-01-2008 11:25 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hij kan dan ook af en toe voor school doeleinden gebruikt worden.
Dit moet je absoluut niet meenemen in je keuzes. Sowieso hebben alle onderwijs instellingen hier zelf wel hardware voor. Daarvoor wil je je eigen spullen niet mee lopen slepen.

Verder lijkt 800x600 misschien best laag, maar daarmee kun je precies de pal breedbeeld resolutie weergeven (576p/i). Normale DVD's worden dus pixel precies weergegeven. Natuurlijk is HD beter en mooier, maar als je voor budget gaat dan moet je concessies doen.

Ikzelf heb een Infocus X1 (800x600). Kijk op ongeveer 4 meter afstand naar een beeld met een diagonaal van iets meer dan 2 meter en moet zeggen dat ik me nog niet aan een mogelijk te lage resolutie gestoord heb. Uiteraard is HD content op mijn monitor mooier, maar tot nu toe kijk ik vooral dvd's en die worden echt niet mooier op een HD beamer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'