Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:06

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben sinds kort overgestapt op Vista en ik had weinig te klagen, maar ik zag dat mijn Windows schijf wel erg groot was geworden, +10GB!

Dat komt vooral door deze map, "C:\Windows\winsxs" die is 6.2GB groot , ik heb al even gegoogled en daar werd gezegt dat het zou komen als je veel programma's heb geinstalleerd. Dat is dus helemaal niet zo, zou het misschien komen omdat ik de schijf niet heb geformateerd voor ik Vista installde (XP stond er nog op).

En waar ik me ook aan erger is dat het lijkt alsof alle DVD's lelijk zijn! Lelijke ondertiteling, soort grijze kleur die in het beeld lijkt gezet of is dit gewoon een waanidee...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 19:23
Ik neem aan dat je de Windows map bedoelt? ;)

Overigens is dat normaal: Vista is groter dan XP. Veel groter. En je kan 't wellicht hier en daar inperken door je OS te strippen maar ga gewoon uit van sowieso 10gb voor Vista zelf, en eventueel meer. Hoe 't precies zit met die map weet ik niet, maar ga er dus niet blind van uit dat er wat fout is; waarschijnlijk hoort 't gewoon zo.

Wat je DVD's betreft: probeer eens verschillende programma's (VLC Player, DivX player, etc); download andere videokaart drivers. Dit soort basisdingen moet je eigenlijk zelf doen, en als je ze gedaan hebt dat even in je startpost zetten, zodat ik dit soort dingen niet voor niets typ. ;)

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:06

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Thijs_O schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 03:13:
Ik neem aan dat je de Windows map bedoelt? ;)
Nope, de windows map zelf is ~12 GB groot! Wat dus wel heel veel groter dan XP is ;). En het rare is dat die map die ik noemde bij iedereen anders is..
Overigens is dat normaal: Vista is groter dan XP. Veel groter. En je kan 't wellicht hier en daar inperken door je OS te strippen maar ga gewoon uit van sowieso 10gb voor Vista zelf, en eventueel meer. Hoe 't precies zit met die map weet ik niet, maar ga er dus niet blind van uit dat er wat fout is; waarschijnlijk hoort 't gewoon zo.

Wat je DVD's betreft: probeer eens verschillende programma's (VLC Player, DivX player, etc); download andere videokaart drivers. Dit soort basisdingen moet je eigenlijk zelf doen, en als je ze gedaan hebt dat even in je startpost zetten, zodat ik dit soort dingen niet voor niets typ. ;)
Ja sorry, ik heb VLC/Windows Media Player/Power DVD gebruikt en allemaal is het niet om aan te zien. Ik kan nog wel kijken of het beter met de Omega drivers wil.

Iig bedankt ;).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MrVegeta schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:51:
Ik ben sinds kort overgestapt op Vista en ik had weinig te klagen, maar ik zag dat mijn Windows schijf wel erg groot was geworden, +10GB!

Dat komt vooral door deze map, "C:\Windows\winsxs" die is 6.2GB groot , ik heb al even gegoogled en daar werd gezegt dat het zou komen als je veel programma's heb geinstalleerd. Dat is dus helemaal niet zo, zou het misschien komen omdat ik de schijf niet heb geformateerd voor ik Vista installde (XP stond er nog op).

En waar ik me ook aan erger is dat het lijkt alsof alle DVD's lelijk zijn! Lelijke ondertiteling, soort grijze kleur die in het beeld lijkt gezet of is dit gewoon een waanidee...
Waarschijnlijk heb je deze link al gezien? WinSxS staat vol met DLL's, en waarschijnlijk nog een aantal extra voor compatibiliteit omdat je een upgrade ipv een full install hebt gedaan. Verder zullen er wel grote herstelpunten zijn gemaakt. Vista is nu eenmaal veel meer bloatware dan XP was, en dat was al weer meer bloatware dan Win2000. Compatibiliteit komt met een prijs...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 19:23
MrVegeta schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 03:18:
[...]

Nope, de windows map zelf is ~12 GB groot! Wat dus wel heel veel groter dan XP is ;). En het rare is dat die map die ik noemde bij iedereen anders is..
Tja, 12gb is 'heel wat groter' inderdaad maar dat is absoluut normaal voor Vista. Ik heb 't zonet even voor je gechecked en zit zelf op 9.2gb. Maar dat is met een weinig 'volgepropt' Vista installatie. En zoals gambieter al opmerkte zal de upgrade van XP wel voor die extra GB's zorgen. Nogmaals: 12gb is voor Vista hardstikke normaal ;-) Die winsxs map zit bij mij op 4.3gb overigens, en ik heb gewoon een clean install ipv upgrade.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien moet je bedenken dat VISTA van nature met VSS (shadow copying) werkt. Hierdoor wordt tot 30% van de vrijde schijfopslag voor het bijhouden van restore points (van het systeem) en shadow copies (van bestanden) gebruikt. Je ziet dit overigens niet in de explorer bestandstructuur, alleen als "gebruikte ruimte" onder eigenschappen. Deze dienst, zeker op de systeemschijf, is zeer krachtig (zowel voor VISTA's eigen "repair" functionaliteit, als om persoonlijke bedieningsfouten terug te draaien, en ik zou hem dus niet uitschakelen (je KUNT dit overigens wel doen, in het Backup and Restore Center). Wat ik wel kan aanraden is zo nu en dan "opschonen" door middel van het tweede tabblad, onderste deel binnen de Disk Cleanup utility)
Pagina: 1