Toon posts:

Pc blijft 'hangen' tijdens opstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb problemen gehad met mijn voeding en deze heb ik vervangen (mijn oude voeding is doorgebrand, er kwam een flam en rook uit). Ik was bang dat er ook iets mis zou zijn met het moederbord dus die is uit de pc gehaald om te worden getest. Gelukkig bleek alles nog te werken. Bij het terugzetten van het moederbord liep ik echter tegen een probleem aan. Insteekkaarten zijn makkelijk terug te plaatsen en voedingskabels en andere stekkers is ook makkelijk te doen. Ik heb echter een bundeltje stekkers waarvan ik niet weet waar ze zaten. Het gaat om de volgende stekkers: Speaker, Power Led, H.D.D Led, Reset SW en S/B SW. Helaas ben ik het boekje van het moederbord kwijt dus daarin kan ik niet opzoeken hoe ze aangesloten zaten. Wat er op het moederbord staat is het volgende: Led, Power Led, Power SW, HDD, -Speaker+, Reset. Ik heb ze aangesloten zoals het het meest logisch leek. Het zijn volgens mij ook niet echt belangrijke stekkers, ze zorgen er alleen voor dat lampjes blijven branden en dat er een pieptoon te horen is tijdens het opstarten, toch? Maar nu komt mijn werkelijke probleem: het lukt me de computer op te starten, maar tijdens het opstartproces blijft het systeem 'hangen', voordat er een besturingssysteem geladen wordt. Het enige dat ik zie is een DOS scherm met een knipperend streepje. Alles wordt wel herkend, het geheugen is in orde, mijn 2 harde schijven zijn herkend en ik zie ook mijn dvd-rom staan. Volgens mij moeten de Master-Slave instellingen ook goed zijn (de Jumpers staan goed ingesteld). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hieronder staat een foto van het laatste scherm dat ik krijg. Na het bericht 'Verifying DMI Pool data' gebeurt er niets meer, alleen het irritante streepje blijft knipperen.
Afbeeldingslocatie: http://i147.photobucket.com/albums/r303/indianajoost/fofopc.jpg

Verwijderd

Staat de boot-volgorde ook goed in het bios?
En waarom test je het niet eens zonder de front panel stekkers aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
@cpec: Ja, ik heb de bootvolgorde in de bios nagekeken en hij staat op eerst cd-rom, dan eerste harddisk. Dus dat moet goed zijn. Misschien een stomme vraag, maar wat zijn de 'front pannel stekkers'?

Verwijderd

De front panel stekkers zijn de stekkertjes waarvan jij niet precies wist hoe ze moesten (aan/uit-schakelaar, resetknop, powerlampje, hdd-lampje). Zitten ze verkeerd, dan gaat het natuurlijk niet goed ;)
Neem daarnaast ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ja dat heb ik al gedaan (met een schroevendraaier contact maken met 2 van de pinnen om te laten opstarten). Ik zal de troubelshooter eens bekijken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Kijkend naar de troubelshooter kan ik het besten proberen de bios te resetten denk ik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:31:
Helaas ben ik het boekje van het moederbord kwijt dus daarin kan ik niet opzoeken hoe ze aangesloten zaten.
maar je kunt toch wel op internet bij de fabrikant het boekje opzoeken..... waar alles precies instaat... in plaats van de goed bedoelde adviezen van de anderen te vragen.....

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost dankzij de troubelshooter :). Het was een kwestie van even het bios-batterijtje eruit halen er weer inzetten, de juiste datum instellen in de bios. Ik heb trouwens ook de manual gevonden op de erg onduidelijke MSI-site (ik heb er lang naar moeten zoeken voordat ik het vond).
@Andre: Nee, ik ben het niet met je eens, want uit de manual kan ik niet het propleem halen, ik moet eerst meer over het probleem weten en het afbakenen en daar is een post in het forum heel handig voor. De troubelshooter heeft mijn probleem verholpen, in de manual staat alleen algemene informatie over het moederbord.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 19:16 ]

Pagina: 1