Vragen over AMD Phenom config

Pagina: 1
Acties:
  • 907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
Ik heb veel gezocht naar antwoorden over onderstaande onderdelen. Deze wil ik gaan aanschaffen, maar er zijn nog een aantal vragen die onbeantwoord zijn. Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen.

De onderdelen om aan te schaffen:

AMD Phenom X4 9600
Asus M2N32-WS Professional, nForce 590 SLI
Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2)
nVidia GeFOrce 8800GTS 512MB (G92)
Cooler Master Centurion 534
Cooler Master Real Power M620

Onderdelen die er al zijn:

4GB OCZ PC-8500 DDR2 1066MHz SLI Ready (2x Dual channel set van 2GB)
3x WD Caviar 3200KS (non-raid)
DVD rom en brander

De vragen:

1) Haalt het ASUS M2N32-WS Professional moederbord e prestaties van de Phenom CPU naar beneden?
2) Past de Scythe Infinity op dit moederbord? Of is er een betere koeler?
3) Zit de TLB patch niet standaard in de nieuwe ASUS BIOS verwerkt?
4) Als de CPU niet uren lang achter elkaar 100% draait, zal de TLB bug dan vaak optreden?
5) Verder nog dingen waaraan gedacht moet worden?

De redenen voor de onderdelen:

Om meteen te voorkomen dat mensen gaan zeggen dat je beter Intel kan kopen, daar ga ik niet op in. Deze keuze voor AMD is persoonlijk, en niks aan toe te voegen.
Verder is het om een AMD Athlon 64 3200+je @ 2.6GHz te vervangen, en zal worden gebruikt voor winrar, quickpar, games en officewerk. Graag antwoorden op de vragen die gesteld worden, dan weet ik of de keuze een definitieve is.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Het is iig niet verstandig om een niet AM2+ bord te kopen als je al een nieuwe moet. Ik weet neit of je van plan bent om SLI te gaan gebruiken. Toch zou ik een AM2+ bord met AMD 7-series chipset te nemen. Zeker wanneer je geen SLI wilt draaien, en anders heb je nog Crossfire support, welke volgens mij op het moment veel effectiever werkt als NVIDIA's SLI.

Over de bug is weinig bekend. Met patch zal er niks gebeuren, met patch wel misschien, maar hoevaak is onbekend. Ze hadden het over lab-situaties. Ik gok dat je hem op jaarbasis bij normaal gebruik 3 keer zal tegenkomen. Maar dat is speculatie. Op het moment zijn er geen gevallen bekend in het AMD topic waarbij de TLB bug een probleem veroorzaakte.

Zelf heb ik de Gigabyte GA-MA790X-DS4 waar ik dus zelf vandaag een review over heb geschreven. Mooi bordje :) Dit bordje heeft ook de TLB fix die in en uit kan worden geschakeld.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 24-12-2007 20:21 ]

• John767
Dat is dus het punt, ik wil later wel SLI gaan draaien. Maar Nvidia heeft nog geen nForce 7 serie voor AMD uitgegeven. Dus dan is een AMD chipset geen optie helaas. Anders had ik daar zeker voor gegaan. Ik heb ook niks kunnen vinden over een release datum van de NF7a chipset (zou eerst in novermber 2007 zijn).

En met moederborden heb ik toch het liefste een ASUS. Ik gebruik het merk al jaren, en heb er nooit problemen mee gehad.

• GENETX
Ik zou dan zeker wachten omdat je die TLB fix wel nodig zal hebben en het met oudere bordjes dus maar weer de vraag is omdat ze niet echt voor Phenom bedoelt zijn. HT1.0 zal de Phenom niet tegenhouden, echter wel de mooie features. Asus heeft ook 3 AM2+ bordjes, maar die zijn wel een stuk duurder (op de M3A na). Gigabyte is zeker geen slecht merk, daar waar Asus en Gigabyte ook wilden samenwerken en ook gemaakt van hoogwaardige componenten.

Persoonlijk zou ik een AM2+ bord willen. Overigens is Crossfire op het moment volgens mij sneller als SLi, maar daar zal je even zelf de benchmarks voor moeten zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 24-12-2007 20:42 ]

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
persoonlijk zou ik voor de asus m3a32 mvp
is veel meer toekomst gereed
of in ieder geval een moederbord met ati 790fx chip
zuiniger dan de nvidia chipjes plus ht3.0 pci 2.0 crossfire ready
of je moet perse sli willen draaien
maar dan zou ik wachten op de nieuwe nvidia chip want die komt er ook aan geloof ik

http://www.azerty.nl/prod...773/m3a32-mvp-deluxe.html

8)7 8)7 vogende keer je 2de replys ook lezen
je wil dus sli hehe
toch blijf ik bij mijn bovenstaande advies ook doordat bv amd overdrive daar goed mee werkt
ook wil ik je wijzen op het feit dat er niemand is die achteraf nog een videokaart erbij koop om in sli te draaien vaak omdat de betreffende kaarten dan eol zijn

[ Voor 73% gewijzigd door wippo76 op 27-12-2007 09:53 ]

Ja zou ik ook zeggen

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Heb je werkelijk die PCI-X sloten nodig? Anders zou ik kijken voor een moederbord zonder die sloten. Zal een slag lichter zijn voor de portemonnaie en je hebt sloten voor zaken die je eerder zal gebruiken (TV-kaart, geluidskaart, extra s-ata controller,..)...

Yes, but no.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John767 schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:24:
En met moederborden heb ik toch het liefste een ASUS. Ik gebruik het merk al jaren, en heb er nooit problemen mee gehad.
Dat is niet echt een "motivatie" te noemen. Asus heeft zoals ieder merk goede borde en slechte borden. Jij hebt misschien een paar borden van hen gehad die toevallig goed waren. In het verleden behaalde resultaten... geldt op ieder vlak, ook dingen als dit. Je moet gewoon per bord kijken, niet per merk (enige wat je dan doet is oordelen op marketing, wat technisch volstrekt irrelevant is)

IMHO zijn ze al een aantal jaar volstrekt debiel bezig mbt geheugencompatibility (veel meer moeite met volgens specs prima voldoende geheugenmodules, terwijl borden van andere merken dezelfde prestaties leveren met veel minder kieskeurigheid), en zijn veel ASUS ACPI tabellen zo brak dan non-Windows OSsen er nauwelijks op kunnen draaien saillant detail hierbij: de Asus eePC had hier ook last van, Asus heeft in-house een fix gemaakt ervoor en aanvankelijk geweigerd die aan het publiek vrij te geven, ondanks GPL :X . En dan zijn er nog de P5K-borden die enorme koperen heatsinks hebben die niet eens in aanraking staan met de onderdelen die ze zouden moeten koelen. Puur onnodige bling-bling... Kortom, ik zou eerder zeggen dat Asus hoogst slordig is wegens dominante marktpositie en meer door marketing dan de engineers gestuurd :o

Maar goed, ondanks mijn mening over Asus zou ik open staan voor hun borden als ik iets nieuws nodig had, simpelweg omdat je echt per bord moet kijken en niet per merk ;)

Oslik blyat! Oslik!

• John767
Toch heb ik nu een knoop doorgehakt over de aanschaf van een nieuw systeem. In eerste instantie wilde ik wel voor SLI gaan, maar Crossfire blijkt toch een stuk beter te schalen. Daarnaast kan ik straks een nieuwe AMD/ATI kaart ernaast stoppen en in Crossfire draaien.
Wat betreft de keuze voor ASUS is niet alleen omdat ik er 2 jaar geleden zelf eentje heb aangeschaft, maar tussendoor ook nog voor andere mensen een exemplaar heb gekocht. Hier tussen heeft nog nooit een defect exemplaar gezeten. En daarnaast lees ik genoeg reviews om een keuze te maken. Net gelezen dat ASUS wel op AM2 borden Phenoms ondersteund, en de rest nog niet. Daarnaast levert ASUS ook voldoende features op de borden (die ik ga gebruiken).

Hieronder te zien wat de definitieve keuze is geworden:

AMD Phenom X4 9600 (2.3GHz)
ASUS M3A32-MVP Deluxe
Sapphire HD3870 512MB GDDR4
Scythe Infinity/Mugen
Cooler Master RealPower M620
AeroCool ExtremEngine 3T Zilver

Met deze config kan ik dus van alle mogelijkheden gebruik maken bij de Phenom, en kan toch wel weer een tijdje vooruit. Groot voordeel is dat de upgrades makkelijker zijn. Nu kan ik een tweede videokaart erbij stoppen, en heb dan meer power.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ziet er netjes uit :)

Yes, but no.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ziet er goed uit!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
John767 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:30:
Wat betreft de keuze voor ASUS is niet alleen omdat ik er 2 jaar geleden zelf eentje heb aangeschaft, maar tussendoor ook nog voor andere mensen een exemplaar heb gekocht. Hier tussen heeft nog nooit een defect exemplaar gezeten. En daarnaast lees ik genoeg reviews om een keuze te maken. Net gelezen dat ASUS wel op AM2 borden Phenoms ondersteund, en de rest nog niet. Daarnaast levert ASUS ook voldoende features op de borden (die ik ga gebruiken).
Let wel dat dat artikel eigenlijk pure bullshit is als je gaat kijken naar de keuze voor een AM2+ bord. Om even op te sommen:
- Asrock heeft diverse AM2 borden die wel compatible zijn met de Phenom, maar niet meegenomen zijn in de test
- Jij koopt een nieuw AM2+ bord, deze heeft sowieso support voor de Phenom, een AM2+ bord die geen Phenom ondersteunt heeft geen bestaansrecht boven een AM2 bord.

Om een goed bord te kiezen maak je een lijstje van borden die voldoen aan jouw eisen en vervolgens ga je reviews zoeken over die borden. Een selectie puur op basis van merk maken is not-done tegenwoordig.

• GENETX
Er zijn mensen die ook kiezen op: Garantie, service ed. Ik betaal zelf liever wat meer bij de lokale PC boer vanwege zijn goede naam en omdat ik er altijd heen kan lopen. Dat iemand Asus kiest meot diegene weten als hij goede ervaringen ermee heeft en er gewoon een goed bord is van dat merk. Niet iedereen hoeft de beste prijs/kwaliteit. Er zijn ook mensen die nog wat meer willen betalen voor de goede service en door de ervaringen.

Persoonlijk ook zeer goede ervaringen met mijn Asus laptop welke nadat ik er ranja over heb gegooid geen garantie meer had uiteraard. Na 4 maanden ging deze alsnog kapot en omdat men een onderdeel niet op tijd kon krijgen kreeg ik een compleet nieuwe voor niks! Dus mijn volgende laptops zal wss ook weer een Asus worden, omdat garantie en kwaliteit echt een belangrijk punt is voor mij.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58
Wat zijn inmiddels je ervaringen met de Phenom, hoe gaat quickparren, rarren etc? Ik zou er zelf een paar schijven bij hangen in RAID, maar dat omdat par en rar volgens mij ook HD-intensieve programma's zijn. Ik zit er zelf ook al een tijd over te dubben namelijk.

• GENETX
Miglow schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:13:
Wat zijn inmiddels je ervaringen met de Phenom, hoe gaat quickparren, rarren etc? Ik zou er zelf een paar schijven bij hangen in RAID, maar dat omdat par en rar volgens mij ook HD-intensieve programma's zijn. Ik zit er zelf ook al een tijd over te dubben namelijk.
Benchmarks? Moet genoeg op oa tomshardware te vinden zijn lijkt me... Daarvoor hoef je niet een lijk op te graven.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58
Ik heb gewoon de search gebruikt met quickpar en phenom. Verder vind ik TH niet erg betrouwbaar met AMD-spul, maar zal eens kijken.
Pagina: 1