Toon posts:

802.11n router en 802.11g kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 975 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje met een vraag. We zijn namelijk in ons studentenhuis aangesloten op het experimentele glasvezelnetwerk van Ons Net in Eindhoven. Maar de router(s) die we hebben, zijn zwaar kut. Ik heb de helft van de tijd geen verbinding en als ik die wel heb, is hij niet echt snel. Vandaar dat ik erover denk om een nieuwe router te kopen.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van het snelle internet, leek een wireless-n router me het handigst. (Met MIMO zou helemaal fijn zijn.) Het ding is alleen dat voor zover ik weet al onze laptops en computers a/b/g draadloze kaarten hebben.

De vraag is dus: heb je er dan wel wat aan om een 802.11n router te kopen? Ik weet er niet zoveel vanaf, maar het lijkt me van wel, omdat we vaak met meerdere computers op dezelfde router zitten. Dus de extra snelheid komt dan wel van pas. Maar het kan natuurlijk ook dat je een n-adapter nodig hebt. Wie oh wie kan hierover meer duidelijkheid verschaffen?

Alvast bedankt.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-03 14:10
Je moet een N adapter hebben om van de extra snelheid gebruik te kunnen maken, B/G/A zal even snel werken zoals de standaard aangeeft, maar zal misschien enigzins meer bereik hebben. Het gaat er meer om dat je een kwaliteit router koopt, een N router kan net zo goed elke 10 minuten weer uitvallen, helemaal met veel gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door Moning2 op 24-12-2007 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het extra bereik is wel handig volgens mij, want de router die we nu hebben, speelt weinig klaar. Maar in principe heeft een N router toch evenveel bereik als A/B/G? Tenminste, het lijkt me dat het bereik vooral aan de antenne ligt. Maarja, ik weet er heel weinig vanaf, dus ik zal het wel weer fout hebben :p (Dit is dan als we MIMO buiten beschouwing laten.)

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Bedenk ook dat de 802.11n nog geen officiele standaard is. Fabrikanten willen niet wachten tot eind 2008/begin 2009 tot naar verwachting de boel officieel wordt... Ze zijn dus begonnen met een draft-versie. Het is dus mogelijk dat huidige '802.11n' apparatuur over een paar jaar niet meer goed compatible is met de 'echte' 802.11n-standaard.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-03 06:12
Met deze vraag worstel ik nu ook. Ik woon in een flat en heb in mijn slaapkamer sinds kort een Squeezebox staan. Volgens mij conflicteert het signaal met van alles en nog wat, want ik krijg gewoon geen constant bereik, regelmatig hapert de boel of vind hij het netwerk helemaal niet. Ook niet met een net nieuw aangeschafte Linksys router met zogenaamd breder bereik. Ik hoef geen N-snelheid, als het bereik maar toereikend is om muziek te streamen. Ik kan mijn router nog omruilen en bijbetalen voor een N-router, maar als dat ook niets verbeterd aan de situatie is het zonde van het geld. Verder zou het natuurlijk ook niet leuk zijn als de officiële N standaard niet compatibel blijkt te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie trouwens ook allemaal wireless-g + mimo adapters staan (bijvoorbeeld op bol.com). Maar je hebt toch geen speciale adapter nodig om te zorgen dat mimo ook echt werkt?

Nou ja in ieder geval lijkt het me dus geen goed idee om nu al een n-router te kopen: de extra snelheid werkt niet met een a/b/g-adapter en het is nog geen officiële standaard. Als ik het goed begrijp maakt het niet uit of je met 12 of met 3 computers op zo'n router zit. Dan kan ik net zo goed een g-router met mimo kopen. Toch?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-03 14:10
Ik gebruik hier een WRT300Nv2 router als algemeen accesspoint thuis (met meestal 3 of 4 andere gebruikers) en een WRT54Gv5 (met dd-wrt firmware) als adapter (en repeater) welke is aangesloten met een UTP kabel aan mijn desktop computer. Werkt vlekkeloos en op de volle Planet snelheid, 4 mbit :Y)
Nooit problemen met uitvallen en al maanden niet gereset :)
Hoofdzakelijke reden dat ik het zo heb is dat de WMP300N pci adapter ervoor zorgde dat mijn computer gruwelijk vertraagde of vaak vastliep.

Misschien een tip :) weet niet hoeveel gebruikers er daar zijn en wat die allemaal doen op het netwerk..

Voor MIMO heb je geen speciale adapter nodig, als beide het hebben heb je wel meer bereik/snelheid maar het is niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Moning2 op 25-12-2007 02:06 ]

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik sta ook op het punt een N router te kopen en deze te gebruiken met een G adapter. De N router zal zowieso terugschakelen naar 20Mhz ipv 40Mhz, maar ik doe het dan ook niet voor de extra bandbreedte (voorlopig toch niet), maar wel voor de grotere range die N beweert hebben.

Volgens wat ik gelezen heb is het ook goed mogelijk dat er voor draft 2.0 N-routers een firmware uitkomt die deze met de uiteindelijke standaard compatibel zal maken, dit wordt echter enkel gegarandeerd door Asus die zelfs een gratis hardware upgrade komen doen indien het niet haalbaar is via firmware :).

Mijn vraag is echter of jullie reeds ervaringen hebben met N-router/G-adapter combinaties.

De DIR-655 van D-Link lijkt me een zeer interessante router, maar ik heb er geen idee van hoe ie zal samenwerken met m'n onboard G-adapter...
quote: Wikipedia
MIMO, Meerdere In, Meerdere Uit of Multiple-Input Multiple-Output (Engels) is een techniek om, met behulp van meerdere ontvangst- en zendantennes, data draadloos over te dragen. MIMO buit het fenomeen uit dat kanaalcapaciteit varieert van plaats tot plaats en over tijd om grotere kanaalcapaciteit te verkrijgen dan met het gebruik van een zend- en ontvangstantenne (SISO - Single-input Single-output).

Met MIMO wordt in het algemeen gebruikt voor de techniek waarbij verschillende datastromen over de verschillende zend- en ontvangstantennes worden verzonden. Het is ook mogelijk meerdere zendantennes te gebruiken voor bundelvorming en/of meerdere ontvangstantennes te gebruiken en de ontvangen signalen slim te combineren maar dat wordt over het algemeen niet gezien als volledig MIMO; met deze techniek worden de variaties eigenlijk meer bestreden dan dat er slim gebruik van wordt gemaakt.

MIMO wordt pas relatief recent in producten toegepast. De redenen hiervoor zijn de hoge complexiteit van de onderliggende berekeningen en het feit dat meerdere zend- en ontvangsttrappen nodig zijn.
Je hebt dus wel degelijk meerdere antennes nodig op de ontvanger. Bij mijn weten wordt een pakket bij MIMO opgesplitst in verschillende delen welke gelijktijdig over verschillende antennes worden verstuurd... vandaar de hogere snelheid. Als je dus maar 1 antenne hebt om te ontvangen, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je enige snelheidswinst gaat hebben.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-03 13:55
Enkele maanden geleden heb ik voor mijn ouders bij de mediamarkt een draadloze router gekocht, de Belkin G+ Mimo (blauwe doos). Op dat moment stond er een conceptronic 54g router, simpel ding, net genoeg bereik om 1 verdieping omhoog en omlaag te doen, maar in sommige hoeken van de kamer beneden geen bereik.

Vervangen dus door de aanbieding bij de MediaMarkt.

De vooruitgang was minimaal: op sommige punten was er zelfs minder bereik dan voorheen, tegen al mijn verwachtingen in.
Later aan een kennis gevraagd hoe dat kon: bleek dat er toch echt een bijpassende MIMO-ontvanger bij moest om van de MIMO optie gebruik te kunnen maken. De router was 50 euro (normaal 100) maar de ontvanger zou nog steeds op 60 euro komen waardoor het toch weer een te dure grap werd en ik de boel terug heb gebracht.

Dus laat je niet zomaar vertellen dat een MIMO-router een super vooruitgang is: er komen nog extra kosten bij.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
JaWSnl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:23:De vooruitgang was minimaal: op sommige punten was er zelfs minder bereik dan voorheen, tegen al mijn verwachtingen in.
Later aan een kennis gevraagd hoe dat kon: bleek dat er toch echt een bijpassende MIMO-ontvanger bij moest om van de MIMO optie gebruik te kunnen maken. De router was 50 euro (normaal 100) maar de ontvanger zou nog steeds op 60 euro komen waardoor het toch weer een te dure grap werd en ik de boel terug heb gebracht.
Als je m'n quote hierboven had gelezen, had je dat geweten :). Gelukkig is het bij Mediamarkt geen probleem om alles terug te brengen.
Met MIMO wordt in het algemeen gebruikt voor de techniek waarbij verschillende datastromen over de verschillende zend- en ontvangstantennes worden verzonden.
Ik heb intussen de DIR-635 van D-Link aangeschaft voor 80 euro, een draadloze 'N'-router. Werkt perfect met de G-adapter van m'n Dell Latitude D600. Router is simpel te configureren en ontvangst is ok. Heb de boel nog niet uitvoerig getest maar hij doet voorlopig wat hij moet doen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-03 13:55
En welke snelheden haal je dan door de combinatie van een N-router en een G adapter? Ik ben namelijk van plan om een D-link DIR-655 aan te schaffen voor de glasvezel die hier komt te liggen. Aangezien ik een laptop heb met G ontvanger ben ik erg benieuwd of ik dan in de buurt van 54 Mbps kom of er zelfs over heen kan gaan.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:05

IEF

Why so serious?

Als je een G adapter gebruikt op een Draft N netwerk, draai je gewoon in G-compatible modus..

Ofwel is dus hetzelfde als je een normale G-router gebruikt.

Draft N heb je volstrekt niets aan zonder de bijpassende Draft N-clients.

Verwijderd

IEFtm schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 20:42:
Als je een G adapter gebruikt op een Draft N netwerk, draai je gewoon in G-compatible modus..

Ofwel is dus hetzelfde als je een normale G-router gebruikt.

Draft N heb je volstrekt niets aan zonder de bijpassende Draft N-clients.
da's niet helemaal waar. Je bereik en stabiliteit zijn met N beter dan met g. Ook je snelheid gaat weldegelijk omhoog op moment dat je een N router hebt met een G client.
Pagina: 1