Toon posts:

IXTREME 9819 leidt eigen leven

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een klusje aan de pc van mijn zusje.

Sinds een paar dagen heeft ze het probleem dat WinXP zichzelf netjes afsluit, zonder te crashen. XP wordt gewoon netjes uitgelogd en afgesloten. De pc kan echter ook weer uit het niets vanzelf opstarten. Maar handelingen zijn nauwelijks mogelijk, binnen één twee minuten sluit Windows weer netjes af.

Omdat ik eerst dacht aan een probleem met de batterij heb ik die op het moederbord vervangen. Niks geholpen. Daarna maar eens het geheugen één voor één getest. Niet geholpen. Het gekke is dat zelfs wanneer het bios benaderd wordt de pc toch zelf uit kan gaan. Dus toch maar even een anti virus scan gedraaid, niets gevonden. BIOS update gedaan, geen gekke dingen.

Nu weet ik het eigenlijk niet meer. Wat kan hier aan de hand zijn? Voeding kapot? Moederbord kapot? Waar zal ik beginnen met zoeken? De pc is al een aantal jaren oud en geld voor een nieuwe is er helaas niet.

Verwijderd

Dat klinkt alsof de aan-uit schakelaar van de computer gewoon illegaal contact maakt :) heb je die al nagekeken?

Verwijderd

Wake on lan oid.

Voor de rest,

ik heb wel gehad spontaan aanspringen. Dit bleek veroorzaakt te worden door de remote control sensor van pinnacle-tv pci kaart. Als ik zat te zappen op de tv zelf, bleek de sensor dat ook op te vangen en aan te springen. Ook een bepaalde lamp in de kamer kon het aanspringen bewerkstelligen.

Maar nochtans dat was alleen aanspringen zonder weer netjes afsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 19:42:
Dat klinkt alsof de aan-uit schakelaar van de computer gewoon illegaal contact maakt :) heb je die al nagekeken?
Hoe zou ik dat het beste kunnen gaan checken? Tips?

Verwijderd

Kabeltjes naar de schakelaar loshalen van het moederbord en kijken of het probleem blijft. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 19:52:
Kabeltjes naar de schakelaar loshalen van het moederbord en kijken of het probleem blijft. :)
Inderdaad. Dat is dus het probleem. Maar hoe ga ik dit fixen? Kan ik zelf zo'n aan/uit knop openmaken of is dan de case ten dode opgeschreven?

Thanx voor je tip. In 1 keer raak!

Verwijderd

Nou, dan heb je in elk geval je probleem :)

Ik zou de huidige schakelaar eruit slopen en er een andere (puls!)schakelaar in klussen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:49:
Nou, dan heb je in elk geval je probleem :)

Ik zou de huidige schakelaar eruit slopen en er een andere (puls!)schakelaar in klussen.
Hmm... dat gaat mij denk nog niet lukken om te fixen.

Nogmaals, bedankt voor je hulp!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis hier nogal specs. Een ervaren computeraar weet misschien dat iXtreme een productreeks van Packard Bell is, maar zelfs doorwinterde ex-helpdeskers van dat bedrijf kunnen nog niet ruiken welk moederbord een iXtreme 9819 exact heeft :z

En een beetje eigen inzet om je probleem te achterhalen ontbreekt ook. Zoals cpec noemt is het bij aan/uit problemen zaak om de fysieke schakelaar uit te sluiten. Dat kan zo simpel als door het omwisselen van de connectoren voor power en reset op het moederbord. Dan kun je met de reset-knop aan- en uitschakelen. Maakt dat niets uit, dan is het probleem hoogstwaarschijnlijk softwarematig (of in BIOS bepaald). Dat kun je weer uitsluiten door bijvoorbeeld een LiveCD te draaien en te kijken of het probleem zich dan ook voordoet. Maar ook dat heb je niet geprobeerd.

Dit topic is dus nogal voorbarig. Ga eens je zaken op een rijtje zetten en dan zelf een beetje logisch nadenken over hoe eea uit te sliuten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.