Toon posts:

[Asus P5E3 Deluxe/WIFI AP] RAID 5 telkens degraded

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant ben ik de volgende config aan het bouwen...

Coolermaster Stacker
Asus P5E3 Deluxe/WIFI AP
Intel Quad Q6600
2x Team DDR3 PC1066 2GB totaal
2x Gigabyte Radeon 3870 in CrossFire
2x NEC Brander (SATA)
3x WD 500 (SATAII)
Antec 1000W voeding

Nadat het hele systeem in elkaar zat en voorzien was van de nieuwste BIOS heb ik memtest voor zeker meer dan een nacht gedraaid zonder enkele problemen.

Toen de memtest klaar was heb ik van de 3x 500GB schijven een RAID5 constuctie gebouwd zonder enkele problemen...

Nadat de RAID 5 klaar was heb ik de WinXP CD gepakt en de 1TB schijf opgedeeld in 2x 500GB. WinXP komt namelijk op de eerste partitie en Vista Ultimate op de 2de partitie. De installatie van WinXP verliep vlekkenloos en ook de installatie van alle software+drivers ging geweldig en het systeem vloog er over.

Toen WinXP klaar was heb ik de Vista cd gepakt en geinstalleerd. De installatie verloop al vrij langzaam, maar zocht er niet direct een probleem achter. Toen Vista eenmaal geinstalleerd was en voor de eerste keer starte werkte het systeem tering traag. Nog steeds zocht ik nog geen probleem. Alle drivers vervolgens geinstalleerd en het systeem een reboot gegeven. Op dat moment gaf het systeem aan dat de RAID5 constructie Degraded was en dat ik de schijf moest vervangen. Zo gezegd zo gedaan... schijf vervangen door een nieuwe... Dit werkte helaas niet..

Hele RAID constructie verwijderd en opnieuw opgebouwd en vervolgens het hele verhaal zoals hierboven nogmaals uitgevoerd. Alleen nu ging het fout na de installatie van WinXP... weer Degraded :?

Dingen die ik al geprobeerd heb

* Verschillende BIOS'en
* BIOS defaults
* Nog een keer memtest
* 3 compleet nieuwe schijven (wel weer WD 500)
* Aansluiten op andere SATA poorten
* Stroomkabel anders verdelen....

Ik weet het echt niet meer... ligt het nu aan het mobo, of aan de HD's? Kan ik hier te maken hebben
met een brakke serie schijven? Iemand ervaring met RAID5 op WD's 500GB?

Zie ook http://vip.asus.com/forum...AP&page=1&SLanguage=en-us

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oei.. het feit dat niemand reageert is een bevesting dat het probleem niet vaak voor komt. Ik had toch echt gehoopt dat het een bekend probleem was, dan kon ik er wat aan doen. Ik krijg wel steeds meer het vermoeden dat die WD500 schijven brak zijn, maar vind het erg zonde om er een lading andere 500GB schijven in te rammen zonder het echte probleem te weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 09:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Echt niemand een tip? ben echt radeloos inmiddels. Weet niet wat ik nog kan doen..

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Lullig probleem met zo'n mooi setje. Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk niet mijn hele bende incl OS op een RAID 5 zou zetten met (maar) drie schijven, want echt snel zal dit niet worden. Ik zou OS op een aparte schijf op die JMicron zetten en een mirror raid van de data op die ICH9R.

Heb je ook de laatste Intel Storage Matrix manager geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels het volgende geprobeerd....

* Allernieuwste Intel Matrix Drivers
* Alles weer opnieuw geinstalleerd
* 1 WD schijf vervangen door een Samsung (de parity schijf)
* Nieuwe stroomkabel

Leek goed te gaan... toen.. degraded!... grrrrrrrr
Kan het aan het mobo liggen? Of zijn die WD toch echt van kut kwaliteit?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Het zou volgens je specs geen probleem moeten zijn, maar hoe zijn je voltages? Heb je ook al andere kabels geprobeerd? Is het steeds dezelfde schijf die uit het array klapt?

Probeer voor de zekerheid alle drives eens te controleren met de tool van WD, wellicht dat er toch een brakke schijf bij zit.

Verwijderd

Topicstarter
Voltages niet gecontroleerd, maar ga er vanuit dat die 1000W voeding van Antec stabiele lijnen geeft.

Ik ga idd nog even proberen om die WD schijven stuk voor stuk te testen... ik vertrouw die dingen niet helemaal ...

Verwijderd

Disks van 0 tot laatste sector ingelezen zonder problemen? Kun je het beste met een linux livecd doen denk ik.

dd if=/dev/hd0 of=/dev/null bs=1m

Dat commando leest van hd0 van begin tot eind (en stuurt de data naar het lokale zwarte gat). Als je geen errors krijgt, zou de schijf foutvrij moeten zijn. Check ook de SMART status?
Pagina: 1