partitie teruggezet met dd wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Hallo,

Ik heb een laptop van mijn werk, en daar wil ik linux op installeren. Dat opzich is geen probleem maar ik wil eerst een backup hebben van de windows installatie die er nu op staat.

Voor het maken van de backup heb ik het volgende gedaan:

- backup van de partitie
dd if=/dev/sda1 | bzip2 > mijnlaptop_T61.img.bz2
- backup van de MBR
dd if=/dev/sda count=1 bs=512 | bzip2 > mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2

Nu wil ik op een andere computer testen of ik alles heb om een backup terug te zetten. Om dat te doen doe ik:

- MBR terugzettten (andere computer)
bzip2 -dc mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2 | dd of=/dev/hdc
- fdisk starten en opslaan (om partitiewijzigingen gedaan te maken)
- partitie terugzetten
bzip2 -dc mijnlaptop_T61.img.bz2 | dd of=/dev/hdc1

Als ik dit alles gedaan heb krijg ik een goed leesbare NTFS partitie, en alle files lijken aanwezig te zijn op het systeem.

Probleem: Het systeem wil echter niet booten. Ik kan niet vinden waarom het systeem niet wil booten. Nadat het BIOS klaar is krijg ik totaal geen meldingen meer en ook geen indicatie dat het systeem ergens mee bezig is.

Het enige probleem voor zover ik kan bedenken is, dat de harddisk waarop ik de backup test niet de zelfde grootte heeft als die van de laptop. Ik zou echter ook niet weten hoe ik dat kan verhelpen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de backup op een ander systeem kan testen of het werkt?

[ Voor 0% gewijzigd door Bart B op 25-12-2007 16:58 . Reden: fout dd commando overgetikt ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Heb je de partitie in fdisk ook als active gemarkeerd ??

[ Voor 8% gewijzigd door Pim. op 24-12-2007 17:06 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Bart B
Pim. schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:05:
Heb je de partitie in fdisk ook als active gemarkeerd ??
Ja. In FDISK is duidelijk te zien dat de bootable flag gezet is

code:
1
2
3
4
5
6
Disk /dev/hdc: 120.0 GB, 120034123776 bytes
240 heads, 63 sectors/track, 15505 cylinders
Units = cylinders of 15120 * 512 = 7741440 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdc1   *           1       15505   117217768+   7  HPFS/NTFS

Bovenstaande output is trouwens van nog een poging, waar ik eerst de MBR heb teruggezet, en dan met opnieuw partitioneren de partitie even groot heb gemaakt als alle beschikbare ruimte (ook met deze opzet zelfde gedrag)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
Ook al geprobeerd om met de Windows installatie CD te booten en fixboot & fixmbr te draaien? Mijn ervaring is trouwens wel dat het een stuk lastiger is om een Windows installatie over te zetten in vergelijking met Linux.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dit niet meer iets voor Windows Clients? Want volgens mij is het migreren van een windows-installatie tussen 2 systemen meer niet iets dat in Non-Windows Operating Systems hoort? :)

• Bart B
blaataaps schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:34:
Is dit niet meer iets voor Windows Clients? Want volgens mij is het migreren van een windows-installatie tussen 2 systemen meer niet iets dat in Non-Windows Operating Systems hoort? :)
Wel als je alleen een linux boot cd kan gebruiken op de laptop en linux tools op de andere computer gebruikt om de boel terug te zetten :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Bart B schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:00:
dd if=/dev/sda | bzip2 count=1 bs=512 > mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2
Dat commando is vrij fout, en zou ook een foutmelding moeten geven.
dd if=/dev/sda1 | bzip2 > mijnlaptop_T61.img.bz2
bzip2 -dc mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2 | dd of=/dev/hdc
bzip2 -dc mijnlaptop_T61.img.bz2 | dd of=/dev/hdc1
En bij deze drie is het gebruik van dd een beetje overbodig :P
Probleem: Het systeem wil echter niet booten. Ik kan niet vinden waarom het systeem niet wil booten. Nadat het BIOS klaar is krijg ik totaal geen meldingen meer en ook geen indicatie dat het systeem ergens mee bezig is.
Misschien dat NTLDR de harddisk niet vindt waar hij hem verwacht; dat soort dingen kunnen natuurlijk verschuiven als je van de ene naar de andere computer verhuist.

Hoeveel partities staan er trouwens op die disk? Je bent misschien beter af met het inpakken van de hele schijf, dat geeft wat minder gepuzzel.

[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 24-12-2007 21:44 ]

Verwijderd

Waarom niet van HD gewisseld; 1 voor je Windows omgeving en 1 voor je Linux...

Ik schat zomaar even in dat je een Lenovo T61 laptop daar hebt en daarvan zijn de HDD's eenvoudig te bereiken.
Aan de andere kant zijn die ook groot genoeg (160Gb?) om een dual-boot te installeren

• Bart B
deadinspace schreef op maandag 24 december 2007 @ 21:44:
[...]

Dat commando is vrij fout, en zou ook een foutmelding moeten geven.
[...]

En bij deze drie is het gebruik van dd een beetje overbodig :P
[...]

Misschien dat NTLDR de harddisk niet vindt waar hij hem verwacht; dat soort dingen kunnen natuurlijk verschuiven als je van de ene naar de andere computer verhuist.

Hoeveel partities staan er trouwens op die disk? Je bent misschien beter af met het inpakken van de hele schijf, dat geeft wat minder gepuzzel.
Dat 1e commando is inderdaad fout. Ik heb hem niet correct overgetikt in dit topic (is gecorrigeerd). Het lijkt me er idd op dat er iets krom gaat met NTLDR. Heb nog geen kans gehad om met de XP CD de MBR te herstellen (zie voorstel hierboven).

De schijf heeft maar 1 partitie. Ik zou idd alleen die disk kunnen inpakken, maar mijn vermoeden is dat dat helemaal niets aan mijn situatie veranderd. immers, MBR + partitietabel + partitie inhoud is gelijk aan de hele inhoud van de disk (correct?)

• Bart B
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 22:02:
Waarom niet van HD gewisseld; 1 voor je Windows omgeving en 1 voor je Linux...

Ik schat zomaar even in dat je een Lenovo T61 laptop daar hebt en daarvan zijn de HDD's eenvoudig te bereiken.
Aan de andere kant zijn die ook groot genoeg (160Gb?) om een dual-boot te installeren
Het is een laptop van mijn werk die ik niet zomaar kan/mag/wil openschroeven. Hierbij is dan ook meteen de reden dat ik de backup vooraf wil testen. Ik kan het niet hebben dat mijn laptop onbruikbaar wordt. Het is de enige computer waarop ik kan werken en als ik de installatie mol dan duurt het enkele dagen voordat iemand er een nieuw image op komt zetten.

Ik moet dus gewoon een goede backup hebben die ik binnen een avondje weer op die machine kan zetten.

Ik heb toen ik de laptop net 1 dag had al eerder linux gepoogd te installeren. Ik heb linux al een tiental keren met gentoo linux geinstalleerd op een huisserver, desktop, virtuele machine enzovoort. Alleen bij mijn laptop maakte ik de fout door bij een van de eerste stappen de verkeerde partitie met ext3 te formatteren 8)7 :X met veel lachen van collega's (terecht) tot gevolg. Toen was het echter geen probleem omdat ik mijn oude laptop nog had om op te werken. Nu heb ik de oude laptop niet meer, en moet ik dus voorzichtiger zijn.

Zijn er trouwens goede gratis & legale tools om onder windows een image te maken en die met een bootCD/DVD te kunnen terugzetten? Dat zou ook een optie voor mij zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Bart B op 25-12-2007 17:19 . Reden: extra info en motivatie ]

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

Ik ben ook een beetje aan het stoeien geslagen met deze manier van backups maken van partities. Klopt het dat zonder 'dd' de code om een partitie terug te zetten als volgt is?
code:
1
bzip2 -dc [naamvanimage].bz2 > /dev/hda

Er van uit gaande dat de bron en doeldisk /dev/hda was uiteraard.

In combinatie met NFS maakt dit een erg leuke, makkelijke manier om disks te clonen zonder de schijven uit de machines te hoeven slopen. Nou maar hopen dat het ook zo werkt :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Bart B schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 17:03:
De schijf heeft maar 1 partitie. Ik zou idd alleen die disk kunnen inpakken, maar mijn vermoeden is dat dat helemaal niets aan mijn situatie veranderd. immers, MBR + partitietabel + partitie inhoud is gelijk aan de hele inhoud van de disk (correct?)
Voorzover ik weet wel, maar wie weet zitten ergens nog wat subtiliteiten. De plaats van de partitie hoeft maar één sector te verschillen om de bootloader te laten falen. Door de hele disk te imagen omzeil je zulke problemen in ieder geval.

Verder zou het aantal harde schijven en optische drives, hun locaties, en de volgorde waarin de BIOS ze aanbiedt nog van belang kunnen zijn. Je kan de situatie op die test-pc dus het beste zoveel mogelijk laten lijken op die van de laptop. Bijvoorbeeld: harddisk in de laptop is IDE primary master? Zorgen dat je de image in de test-pc ook op IDE primary master zet.
iGadget schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:55:
Ik ben ook een beetje aan het stoeien geslagen met deze manier van backups maken van partities. Klopt het dat zonder 'dd' de code om een partitie terug te zetten als volgt is?
code:
1
bzip2 -dc [naamvanimage].bz2 > /dev/hda
Jep, dat zou goed moeten zijn.
In combinatie met NFS maakt dit een erg leuke, makkelijke manier om disks te clonen zonder de schijven uit de machines te hoeven slopen.
Daar heb je niet eens NFS voor nodig, dat kan ook prima met netcat :P
bzip2 < /dev/hda | nc -q0 somehost 12345

Terwijl je op somehost dit doet:
nc -q0 -l -p 12345 > image.bz2
Nou maar hopen dat het ook zo werkt :)
Test het met een computer die er niet zo toe doet :Y)

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Hmz... gaat toch iets niet goed:

code:
1
2
ubuntu@ubuntu:~/server$ sudo bzip2 -dc tim-ws002.bz2 > /dev/sda
-bash /dev/sda: Persmission denied

Vrij bizar, /dev/sda is niet gemount en gewoon schrijfbaar als ik cfdisk opstart. Enig idee wat hier mis gaat?

Als dit werkt ga ik met netcat stoeien, geweldig dat het kennelijk nog simpeler kan :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

iGadget schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:50:
Hmz... gaat toch iets niet goed:
code:
1
2
ubuntu@ubuntu:~/server$ sudo bzip2 -dc tim-ws002.bz2 > /dev/sda
-bash /dev/sda: Persmission denied
Oh, daarvoor zul je een root shell moeten hebben. Bij de opdracht die jij geeft draait
bzip2 -dc tim-ws002.bz2

als root (vanwege sudo), maar het redirection gedeelte,
> /dev/sda

is onderdeel van je shell en draait dus als user ubuntu. En die mag natuurlijk niet naar /dev/sda schrijven ;)

Dus gewoon even een root shell openen met
sudo su

• iGadget

iGadget

Wowsers!

That did it, thanks! Het spul is nu bezig uit te pakken, ben benieuwd of het systeem straks ook wil booten. Deze machine leek van de buitenkant hetzelfde, maar aangezien de bronmachine z'n hdd aan /dev/hda had hangen en deze doos 'm ineens aan /dev/sda knoopt, vermoed ik dat er toch weer een verschil tussen de machines zit... Ach, we zien wel :)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik gok dat je ook nog je boot.ini moet aanpassen.

Als je van exact dezelfde configuratie naar dezelfde configuratie gaat, moet dit werken (hda1 naar hda1). Jij wil alleen van hda1 -> hdc1.

In je boot.ini staat

code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
C:\minint\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Restore"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Verander "disk" eens in 2

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Dat verschil boeide kennelijk helemaal niets, het werkt als een speer 8)
1 ding vraag ik me wel af - wat gebeurt er als ik een image van een harddisk terugzet naar een andere harddisk die groter is? De PC's die ik nu aan het fixen ben gaan straks naar Afrika en ik kan een mooie handleiding maken hoe ze een image moeten terugzetten als er een harddisk stuk gaat... Maar gaat dit ook werken als ze zo' n harddisk vervangen voor een groter model?

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Nope...

Je krijgt dan volgens mij een partitie van de grootte van de schijf in je image. Dit omdat je partitieinformatie ook in je FAT staat, die je meekopieert.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-01 19:56

igmar

ISO20022

Waarom doe je in hemelsnaam zo moeilijk ? Voor deze toepassing is ntfsclone uitgevonden, wat een heel stuk betrouwbaarder is als dd. Verder bevat elke fatsoenlijke rescuedisk sfdisk oid, waarmee je een leesbare dump van je partitietabel kan maken (en die staat dus niet alleen in het MBR).

Dat is de opzet die wij al een tijd hier gebruiken, en dat werkt prima.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Omdat dit geen Windows machines zijn/worden maar Linux machines. En dan heb je niet zoveel aan NTFS tooltjes :)

@Rainmaker: okee, dus feitelijk hou je wat ongebruikte ruimte over. Dan wordt het kijken of de partitie achteraf nog groter gemaakt kan worden.

[ Voor 39% gewijzigd door iGadget op 31-12-2007 17:44 ]

• igmar

igmar

ISO20022

iGadget schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:33:
Omdat dit geen Windows machines zijn/worden maar Linux machines. En dan heb je niet zoveel aan NTFS tooltjes :)
Heb je m'n post uberhaupt gelezen ? Hij wil een backup van z'n ntfs partitie. Wat denk je wat ntfsclone doet ? Precies.

ntfsclone kan in combinatie met ntfsresize ook gebruikt worden om NTFS partities te vergroten / verkleinen. Een heel stuk makkelijker als gaan lopen rotzooien met dd.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

igmar schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:26:
Voor deze toepassing is ntfsclone uitgevonden, wat een heel stuk betrouwbaarder is als dd.
Hoe kan ntfsclone ooit betrouwbaarder zijn dan dd?

dd is doodsimpel. Bytes aan de ene kant erin, aan de andere kant eruit. ntfsclone is ingewikkelder, die parsed het ntfs filesystem en gedraagt zich anders afhankelijk van wat hij leest.

Hoe simpeler iets is, hoe kleiner de kans dat het mis gaat, dus hoe betrouwbaarder het is. Dat is in dit geval dus dd. Dat wil niet zeggen dat ntfsclone niet beter (in dit geval, sneller) kan zijn, maar betrouwbaarder? Lijkt me nogal sterk :)

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Ben nu met netcat bezig, ben heel benieuwd of het gaat werken :)

Aangezien ik de image al had gemaakt heb ik de commando's nu proberen om te draaien om de boel weer terug te kunnen zetten.
@client:
code:
1
nc -q0 -l -p 12345 | bunzip2 > /dev/hda

@server:
code:
1
cat image.bz2 | nc -q0 -n 10.0.1.5 12345

En nu maar wachten... :P

Update: Works like a charm (wederom) :D Thanks!

Offtopic:
igmar schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 15:04:

Heb je m'n post uberhaupt gelezen ? Hij wil een backup van z'n ntfs partitie. Wat denk je wat ntfsclone doet ? Precies.
Misschien moet je voordat je een antwoord post, even aangeven tegen wie je het hebt. Ik dacht dat je antwoord gaf op mijn vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door iGadget op 03-01-2008 00:44 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

igmar schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 15:04:
[...]

ntfsclone kan in combinatie met ntfsresize ook gebruikt worden om NTFS partities te vergroten / verkleinen. Een heel stuk makkelijker als gaan lopen rotzooien met dd.
FAT=File Allacation Table. Heeft niets te maken met FAT of NTFS, maar staat ook je partitietabel in.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij ben je in de war met een MBR of een partitietabel, want je partitietabel heeft niet zo veel met FAT te maken? :)

• igmar

igmar

ISO20022

deadinspace schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:09:
Hoe kan ntfsclone ooit betrouwbaarder zijn dan dd?
Omdat dd er geen rekening mee houd dat een bepaalde disk een andere layout heeft. Dat domme is nu precies het probleen van dd, het is eigenlijk alleen bruikbaar voor een rescue. ntfsclone gooit bovendien alleen de daadwerkelijk gebruikte ruimte in een image, dd simpelweg alles.
dd is doodsimpel. Bytes aan de ene kant erin, aan de andere kant eruit. ntfsclone is ingewikkelder, die parsed het ntfs filesystem en gedraagt zich anders afhankelijk van wat hij leest.
En ? dat verschil merk je wel als je een 500 GG NTFS partitie wil overzetten. Veel plezier met dd :)
Hoe simpeler iets is, hoe kleiner de kans dat het mis gaat, dus hoe betrouwbaarder het is. Dat is in dit geval dus dd. Dat wil niet zeggen dat ntfsclone niet beter (in dit geval, sneller) kan zijn, maar betrouwbaarder? Lijkt me nogal sterk :)
Zet die partitie maar eens terug op een systeem met een andere grootte. Dat gaat met dd vaker fout als goed, voor dat soort doeleinden heb je toch echt tools nodig die wat intelligenter zijn. Ergo : ntfsclone heeft alleen maar voordelen.

• igmar

igmar

ISO20022

Rainmaker schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:51:
Je krijgt dan volgens mij een partitie van de grootte van de schijf in je image. Dit omdat je partitieinformatie ook in je FAT staat, die je meekopieert.
Je partitie staat in de eerste 512 bytes. Je FAT staat ergens op disk, afhankelijk van je filesysteem. Je extended partities staat de info weer ergens op disk. MAW : een kopie van de eerste 512 bytes geeft een onvolledige partitietabel als je er meer dan 4 hebt.
Pagina: 1