Hallo,
Ik heb een laptop van mijn werk, en daar wil ik linux op installeren. Dat opzich is geen probleem maar ik wil eerst een backup hebben van de windows installatie die er nu op staat.
Voor het maken van de backup heb ik het volgende gedaan:
- backup van de partitie
dd if=/dev/sda1 | bzip2 > mijnlaptop_T61.img.bz2
- backup van de MBR
dd if=/dev/sda count=1 bs=512 | bzip2 > mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2
Nu wil ik op een andere computer testen of ik alles heb om een backup terug te zetten. Om dat te doen doe ik:
- MBR terugzettten (andere computer)
bzip2 -dc mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2 | dd of=/dev/hdc
- fdisk starten en opslaan (om partitiewijzigingen gedaan te maken)
- partitie terugzetten
bzip2 -dc mijnlaptop_T61.img.bz2 | dd of=/dev/hdc1
Als ik dit alles gedaan heb krijg ik een goed leesbare NTFS partitie, en alle files lijken aanwezig te zijn op het systeem.
Probleem: Het systeem wil echter niet booten. Ik kan niet vinden waarom het systeem niet wil booten. Nadat het BIOS klaar is krijg ik totaal geen meldingen meer en ook geen indicatie dat het systeem ergens mee bezig is.
Het enige probleem voor zover ik kan bedenken is, dat de harddisk waarop ik de backup test niet de zelfde grootte heeft als die van de laptop. Ik zou echter ook niet weten hoe ik dat kan verhelpen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de backup op een ander systeem kan testen of het werkt?
Ik heb een laptop van mijn werk, en daar wil ik linux op installeren. Dat opzich is geen probleem maar ik wil eerst een backup hebben van de windows installatie die er nu op staat.
Voor het maken van de backup heb ik het volgende gedaan:
- backup van de partitie
dd if=/dev/sda1 | bzip2 > mijnlaptop_T61.img.bz2
- backup van de MBR
dd if=/dev/sda count=1 bs=512 | bzip2 > mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2
Nu wil ik op een andere computer testen of ik alles heb om een backup terug te zetten. Om dat te doen doe ik:
- MBR terugzettten (andere computer)
bzip2 -dc mijnlaptop_T61_MBR.img.bz2 | dd of=/dev/hdc
- fdisk starten en opslaan (om partitiewijzigingen gedaan te maken)
- partitie terugzetten
bzip2 -dc mijnlaptop_T61.img.bz2 | dd of=/dev/hdc1
Als ik dit alles gedaan heb krijg ik een goed leesbare NTFS partitie, en alle files lijken aanwezig te zijn op het systeem.
Probleem: Het systeem wil echter niet booten. Ik kan niet vinden waarom het systeem niet wil booten. Nadat het BIOS klaar is krijg ik totaal geen meldingen meer en ook geen indicatie dat het systeem ergens mee bezig is.
Het enige probleem voor zover ik kan bedenken is, dat de harddisk waarop ik de backup test niet de zelfde grootte heeft als die van de laptop. Ik zou echter ook niet weten hoe ik dat kan verhelpen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de backup op een ander systeem kan testen of het werkt?
[ Voor 0% gewijzigd door Bart B op 25-12-2007 16:58 . Reden: fout dd commando overgetikt ]