PC schakelt niet volledig uit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.012 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:51
Ik weet niet echt waar ik dit moet plaatsen, maar het lijkt me geen software probleem (zie hieronder), eerder m'n mobo ofzo.

Ik heb sinds kort uit het niets het probleem dat mijn PC niet volledig meer uitgeschakeld wordt. Mijn XP x64 sluit af en vervolgens blijft de PC vrolijk draaien op een zwart scherm. Vier seconden de schakelaar in houden lost het probleem op.

Ik heb al een hoop hardware lostgetrokken (al wat ik kan missen om Windows te booten en weer af te sluiten) en een BIOS reset gedaan (laatste versie heb ik al, F8H).

Met behulp van dit topic ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk geen driver probleem is omdat mijn PC vanuit de veilige modus hetzelfde euvel heeft. Ook heb ik onlangs geen drivers geupdate o.i.d.

Hardwarelijstje (alles stock speeds):

Gigabyte M59SLI-S5
AMD x2 4600+
4GB GeIL PC5300 rammetjes (4x 1024MB)
XFX 7900 GTX
Seasonic 600W voeding
Windows XP x64 draaiende op 2 Raptors in RAID0, verder nog 2x 250GB Maxtors in RAID0 en een Samsung 500GB. Allemaal SATA op de nVidia controller.

Ik zit eventjes vast wat betreft de diagnose mogelijkheden. Ik heb helaas nergens vervangende hardware om het 1 en ander uit te sluiten.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-03 12:23

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2025
Lees deze tekst eens door. Misschien heeft het te maken met je wisselbestand.

"Wisselbestand leegmaken Downloaden
Windows maakt gebruik van een wisselbestand om bepaalde gegevens in op te slaan die worden gebruikt door het besturingssysteem en programma's.
Windows maakt dit jammer genoeg standaard niet eigenhandig leeg. Zo blijven veel gegevens in dit bestand na een herstart onbenut.
U kunt via het register ervoor zorgen dat Windows dit bestand leegmaakt bij het afsluiten.

Open volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\
Memory Management

Daar vind u de DWORD-waarde ClearPageFileAtShutdown terug. U moet de waarde hiervan wijzigen in 1, nu word bij het afsluiten het wisselbestand leeggemaakt."

Bron: http://www.rpls.be/reg/index.php

Wanneer het wisselbestand wordt leeggemaakt tijdens het afsluiten kan dit het afsluiten aanzienlijk verlengen. Soms tot wel minuten..

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten L op 24-12-2007 17:07 ]

www.maartenlangelo.nl

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:19
Een vergelijkbaar probleem heb ik bij een PC gehad, waarvan de voeding niet helemaal lekker was. Nu heb jij een goede voeding en was er bij mij sprake van een goedkope 'noname' voeding.
Daarbij had ik naast problemen met afsluiten regelmatig last van problemen met starten (geen beeld, PC ging wel aan, maar startte niet door).

Heb je de mogelijkheid een andere voeding te proberen?

• The Realone
@Bitage: Dat antieke topic kwam ik ook tegen inderdaad, maar dat gaat denk ik niet meer op met de huidige mobo's. Althans die optie ben ik al heel lang niet meer tegen gekomen, zo ook bij mij niet.

@Maarten: Lijkt me sterk dat dit het geval is, ik heb de PC wel eens uitgeschakeld om vervolgens te gaan werken. Een uurtje of 10 later kwam ik thuis en stond hij dus in die comateuze toestand. ;)

@Cranberry: Helaas, de voeding was 1 van de dingen waar ik aan zat te denken maar ik heb geen andere liggen, althans niks wat in mijn systeem gaat werken.

Allen bedankt voor de reacties en fijne kerstdagen gewenst!

• The Realone
Schop!

Inmiddels 3 schijven en controller vervangen + Vista Ultimate geinstalleerd. Het probleem is er echter niet mee opgelost.

Iemand nog een idee in welke hoek ik het moet gaan zoeken?

• The Realone
Wederom een subtiele trap.

Inmiddels een andere voeding getest (Tagan 480W), echter dit lost ook niets op.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Dan denk ik dat je het stilaan in je mobo mag gaan zoeken, lijkt me.

Zitten alle pinnetjes van de voedingsaansluiting nog mooi recht?

[ Voor 33% gewijzigd door Blacksnak op 11-02-2008 15:49 ]

• The Realone
Jep, niks aan te zien, gewoon keurig zoals ze moeten zitten.

Vraag me toch af hoe het kan, zo'n vaag probleem wat plots de kop op steekt. Verder loopt de PC als een zonnetje en heb ik nergens last van.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
energiebeheerschema`s al nagelopen?
eigenschappen beeldscherm, misschien staat daar aangevinkt, altijd aan?

• The Realone
Dat kan ik niet echt linken. Windows sluit namelijk gewoon af, maar de PC schakelt vervolgens niet uit. Heeft niks met energiebeheerschema's te maken aangezien die al lang niet meer van toepassing zijn op dat moment. Overigens valt mijn monitor na 20 minuten op stand-by (default geloof ik).
Pagina: 1