GA X38-DQ6 en QX6850: fan draait 3600 rpm, temp. klopt niet

Pagina: 1
Acties:

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 17:01
Bovenstaande is het in het kort.

Alles is net nieuw.

Mobo: GA-X38-DQ6 (BIOS F6b want F4 die er op stond kende deze processor niet)
CPU: Intel Core2Extreme Q6850 (4x 3ghz)
Geheugen: Kingston HyperX 4GB DDR2 1066
550W Voeding

de rest is niet zo boeiend voor het probleem:

BIOS geeft aan dat de CPU 89 graden is, maar als ik aan het koelblok van de meegeleverde boxed Intel cooler voel is deze niet eens licht warm. De fan draait hierdoor op 3600 RPM en maakt een ongelooflijke klereherrie.

Wat kan hier aan de hand zijn? Lees het BIOS de temperatuur verkeerd of zou hij echt zo heet worden om niets? NB: dit is bij het booten al he, er is verder nog niets op gezet whatsoever, zelfs de harddisks zijn nog niet geformatteerd.

En natuurlijk: wat is hier aan te doen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is dit een foute reading; heb je al de mogelijkheid gehad om de temperatuur uit te lezen met een ander programmaatje onder Windows?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RealAlcatraZ
MAX3400 schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:08:
Volgens mij is dit een foute reading; heb je al de mogelijkheid gehad om de temperatuur uit te lezen met een ander programmaatje onder Windows?
Ik heb nog niets geinstalleerd, is er niet een vanaf diskette/cd boot tooltje wat dit kan? Om nou Windows te installeren met die herrie (en de kans dat hij er gewoon mee stopt omdat 'ie vindt dat hij te heet is)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Werkt de CPU toevallig ook niet met de F6A-bios? Want volgens mij is er tussen A en B weinig veranderd; misschien dat je dan een betere reading krijgt...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:11

Zenix

BOE!

als het koeblok niet warm is is zoiezo niet goed. Kijk ff of je hem wel goed gemonteerd heb.

• RealAlcatraZ
Zenix schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:12:
als het koeblok niet warm is is zoiezo niet goed. Kijk ff of je hem wel goed gemonteerd heb.
Hij staat net 20 seconden aan, dan wordt het koelblok nog niet warm hoor.
Uiteraard is het goed gemonteerd, dit heb ik ook gecontroleerd. Zit goed strak op de CPU.

Na een minuutje of 3 wordt hij wel licht warm zoals je zou mogen verwachten maar heet is hij echt niet (wordt ook lastig denk ik als die fan zo ongelooflijk hard draait).

Ik zal de F6a BIOS eens proberen maar gezien dit ook al met BIOS F4 (die standaard op het bord zat) was verwacht ik geen verbetering eerlijk gezegd.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

RealAlcatraZ schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:09:
[...]

Ik heb nog niets geinstalleerd, is er niet een vanaf diskette/cd boot tooltje wat dit kan? Om nou Windows te installeren met die herrie (en de kans dat hij er gewoon mee stopt omdat 'ie vindt dat hij te heet is)
Je kan in de BIOS van sommige moederborden ook het automatisch instellen van de snelheid ook uitschakelen. Moet je handmatig even aanpassen.

Dan zou het kunnen zijn dat de herrie minder is. Als dat ook niet werkt, kan je altijd nog een nieuwe koeler aanschaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2007 16:22 ]

Wauw, een sig!

• RealAlcatraZ
Outerspace schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:22:
[...]

Je kan in de BIOS van sommige moederborden ook het automatisch instellen van de snelheid ook uitschakelen. Moet je handmatig even aanpassen.

Dan zou het kunnen zijn dat de herrie minder is. Als dat ook niet werkt, kan je altijd nog een nieuwe koeler aanschaffen.
Een andere koeler zal net zo hard draaien omdat hij denkt dat de CPU 89 graden is toch...

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Toevallig zelf nog koelpasta gebruikt en wellicht te veel/weinig?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

RealAlcatraZ schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:24:
[...]

Een andere koeler zal net zo hard draaien omdat hij denkt dat de CPU 89 graden is toch...
Herrie is niet per definitie door het hard draaien, maar ook door de vinnen zelf ;)

Wauw, een sig!

• RealAlcatraZ
Koelpasta: standaard
met eigen koelpasta (en ik weet hoe ik dat moet gebruiken) zelfde resultaat. Is speciale pasta met koper.

Ik heb de pc een minuut of 10 aan gehad, daarna direct de CPU koeler er af gehaald en gevoeld: de CPU voelt gewoon warm aan, niet heet. Dus die 89 graden is gewoon een verkeerde lezing want zo heet is de CPU niet. Dan maakt een andere koeler ook niet uit natuurlijk he.

F6a BIOS helpt ook niet.

• RealAlcatraZ
Hmm, ik heb de CPU koeler opnieuw geinstalleerd en nu geeft hij 49 aan, ik ga toch maar voor de zekerheid een andere koeler bestellen (ik had ook een andere maar die is te groot en past niet ivm de voeding)
Pagina: 1