Zalman ZM600-HP niet stil op C2D, wel op P4

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 18:00

Frits Flits

SOUND! Designer

Topicstarter
Ik heb een Zalman ZM600-HP, omdat ik een systeem heb dat wel eens om stroom vraagt en tevens een zo stil mogelijk systeem wil hebben. Echter met het laatste lijk ik met deze voeding het tegenovergestelde te bereiken. Hij maakt best wat geluid.

Twee ZM600-HP voedingen heb ik geprobeerd op 2 verschillende Core 2 Duo moederborden: De Asus P5B-V (die zit er momenteel in) en de Intel DG965WH (had ik voorheen in gebruik). Verder zit erop:
  • Coolermaster Mystique 632s kast
  • C2D E6600
  • Kingston 2x 1GB 533Mhz
  • Asus 8800GTS 640MB
  • Soundblaster X-Fi Fatal1ty Pro
  • 2x WD 320GB SATA, 1x WD 500GB
  • Pata Plextor PX750A
  • Sata Asus E616A3T
    • Zalman CNPS 9500-LED koeler voor de CPU
    • 2x Aerocool Turbine 2000 als systeemkoelers
De 20+4-polige en EPS12v 8-polige aansluitingen zijn aangesloten. De koelers zijn aangesloten via de fan-aansluitingen op het moederbord en worden geregeld via QFan. Voor de CNPS9500 gebruik ik de fanmate, omdat je hem niet kunt aansturen via het moederbord (dan blaast hij 100%, aardig wat herrie). Met of zonder Qfan maakt het niets uit van de voeding doet. Er wordt niets overgeclockt.

Volgens reviews op internet (genoeg te vinden met Google) en ook bij Tweakers zou deze voeding stil moeten zijn. Maar zelfs als ik mijn harde schijven en dvd-spelers niet aansluit dan hoor je hem goed. Je kunt het vergelijken met een ZM-F3 (12cm) fan die bijna op volle toeren draait. Dit is met allebei de voedingen op beide C2D-moederborden.

De voeding heb ik ook aangesloten op mijn oude Pentium 4 en daarop produceert hij al wat minder geluid. Daar klinkt het als een ZM-F3 (12cm) die op 5volt draait, dus stiller dan op de Core 2 Duo. Dat geluidsniveau had ik ook eigenlijk verwacht van deze voeding.

Zowel bij Zalman zelf, als op Google, als op GoT kan ik niets vinden hierover. Overal spreken ze over een stille voeding. Bij mij is dat dus niet zo. Zie ik wat over het hoofd?

specs

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik heb soortgelijk probleem met dezelfde voeding. Hij zou volgens reviews erg stil moeten zijn, maar dat vind ik niet helemaal het geval. Nu is stil een relatief begrip, maar hij staat in de huiskamer en daar vind ik het net een tikkeltje te luid voor. Er stond voorheen een Medion PC en die maakte heel wat minder lawaai...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sodeju, nou dan weet ik dat net op tijd.... wilde hem net bestellen... toch maar niet dan! (want stilte is voor mij ook erg belangrijk).

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Die 8 polige ATX stekker moet je toch alleen aansluiten als je 2 videokaarten gebruikt?

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 23:58
Bij mij is 'ie nochtans echt wel onhoorbaar, en dat kun je van m'n hele systeem eigenlijk zeggen. Niet vergeten dat de resonantie bij deze voeding wel een factor is om rekening mee te houden.

De fan is redelijk gigantisch (even groot als de voeding), waardoor de hele kast makkelijk gaat mee-resoneren als ie wat sneller moet draaien. Ik heb er een rubberen matje onder gelegd, en nu hoor je die dus niet meer!

En nee ik heb geen flutsysteempje erin hangen die geen stroom ervan nodig heeft.

Over het feit dat hij met je P4 veel stiller is: ik denk dat dat eerder aan de behuizing ligt van het systeem. Want een P4 vreet doorgaans heel wat meer stroom dan een C2D (tenzij de rest van het systeem natuurlijk nog veel zwaarder is).

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 18:00

Frits Flits

SOUND! Designer

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost, maar dat is wel een drastische oplossing. Er hangt nu een Corsair 520HX in die wel stil is!

De Zalman hoorde je nog buiten de kast, de Corsair hoor je een beetje als je er op 10cm vanaf zit met de kast open. Echt super dus. Met de kast dicht hoor ik hem helemaal niet meer.

Anyway, ik zou de Zalman ZM600-HP dus niet willen aanraden (als je echt kritisch bent). Voor bij de mensen waarbij hij wel werkt: Mooi zo!

specs

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk door die post van jou had ik toevallig precies een maand geleden ook de Corsair HX520 aangeschaft... Bevalt mij ook erg goed!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
Ik heb hetzelfde met een Tagan. Scheen heel stil te zijn. Hang hem in me pc en is eigenlijk een drama. Had hiervoor een zalman en die was wel erg stil. Heb nu maar de fan van Tagan eruitgesloopt en een stille erin gedaan. Ik denk dat iedereen dit wel heeft omdat stil een relatief begrip is zoals hierboven staat..

• Nrgphoenix
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-01 07:42
Iemand een idee of op deze voeding 8800GTS 512Mb in SLI gaat werken?

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zonder de rest van je systeem te noemen is dat moeilijk te zeggen, maar normaal gesproken is dat geen probleem. De voeding voorziet in 2 PCI-E 6-pins voedingsaansluitingen voor je videokaart.

Ik ben het er mee eens dat deze voeding niet echt stil is. Ik heb al mijn fans op een fancontroller en de voeding maakt de meeste herrie nu.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Pagina: 1