[XP Pro]IDE en SATA, XP op verkeerde driveletter installed.

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Al Capino
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Hallo People,

Na veel Linux triple boot elllende en nog meer Nlite problemen ben ik nu weer bij een ander ´prettig` probleemonderdeel terecht gekomen. 8)7

Mijn zelfgemaakte Nlite CD installeerd zich niet zonder IDE schrijven. Zijn die wel gekoppeld en ingesteld in de BIOS, dan gaat de installatie wel goed door. ;( Ik heb 2x IDE en 1x Sata.

Nu wilde ik op de Sata XP hebben en dat moet dan de C: partitie worden.
Wat doet gekke moederbord en/of XP nu? Tijdens installatie kan ik gewoon mijn SATA partitie kiezen en staan de IDE schijven netjes onderaan.

Na de installatie van XP nam ik even een blik in de verkenner en zie tot mijn grote `blijdschap` dat XP van de windows partitie de driveletter E: heeft gemaakt en dat hij de C: en D: aan de IDE schijven heeft toegekend. :(
Dit is dus niet wat ik administratief gezien voor ogen heb...

Is er een manier om het moederbord (Asus A7N8X-E Deluxe) of XP te dwingen om niet mijn IDE als eerste in XP te zetten en dat tijdens install windows gewoon de C weer wordt?
Even driveletter in XP wisselen haalt XP overhoop.

Helaas is het dus niet mogelijk om mijn IDE los te koppelen.
Bootvolgorde staat goed: SCSI als 1e boot, geen IDE boot en Boot other devices op disables.
Ik heb ook geprobeerd om de IDE schijven zowel op primaire als secundaire poort te zetten, geen resultaat.

Ik hoop graag op een reactie.
Alvast megabedankt voor de toegeschoten hulp! :)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-02 23:14
Je zegt dat het dus niet mogelijk is de IDE schijven los te koppelen. Ik kan echter nergens uit het verhaal opmaken waarom dit niet mogelijk is? Lijkt me de makkelijkste optie. Driveletter achteraf aanpassen is in theorie mogelijk maar niet aan te raden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The Realone schreef op maandag 24 december 2007 @ 15:22:
Je zegt dat het dus niet mogelijk is de IDE schijven los te koppelen. Ik kan echter nergens uit het verhaal opmaken waarom dit niet mogelijk is? Lijkt me de makkelijkste optie. Driveletter achteraf aanpassen is in theorie mogelijk maar niet aan te raden.
Zeker omdat je dan ook de nodige aanpassingen moet gaan doen als het je bootdrive is.

Maar waarom is het zo'n probleem dat het niet op C: staat? Mijn windows staat op L: en dat werkt ook gewoon.

• Al Capino
The Realone schreef op maandag 24 december 2007 @ 15:22:
Mijn quote: Mijn zelfgemaakte Nlite CD installeerd zich niet zonder IDE schrijven. Zijn die wel gekoppeld en ingesteld in de BIOS, dan gaat de installatie wel goed door.
Door Nlite dus ;) Anders kan ik niet installeren met de Nlite CD.

Ik weet dat Partition Magic voor Windows een progje heeft om achteraf een windows partitie die van drive letter is veranderd, te herstellen dmv alle verwijzingen in reg, etc. weer recht te trekken.
Maar dat lijkt me niet een goede oplossing en ik vertrouw dar eelijk gezegd niet op.

• Al Capino
Terw_Dan schreef op maandag 24 december 2007 @ 15:27:
[...]

Zeker omdat je dan ook de nodige aanpassingen moet gaan doen als het je bootdrive is.

Maar waarom is het zo'n probleem dat het niet op C: staat? Mijn windows staat op L: en dat werkt ook gewoon.
Het is in administratief opzicht. C voor windows, D voor images en E voor alle downloads.
Het zou toch ergens mogelijk moeten zijn dat mijn SATA schijf gewoon als eerste komt in windows?
Of denk ik nou te moeilijk? :/

• The Realone
Dat ik daar overheen gelezen heb.... 8)7

Foutje in je nLite installatie mogelijk?

Ziet hij je SATA schijf toevallig als "removable drive" in Windows (heb je dat groene pijltje van hardware verwijderen bij je klokje staan en staat daar je schijf dan bij)?

Heb je geen andere apparaten in je PC zitten die mogelijk een schijfletter willen hebben en daardoor het 1 en ander in de war geschopt wordt? Ik weet dat ZIP-drives dit bijvoorbeeld doen, wellicht iets anders ook. Denk ook bijvoorbeeld aan printers met ingebouwde kaartlezers enzo.

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 13:24
Mijn inziens 2 mogelijke problemen

1) je hebt met nlite de sata drivers verwijderd
2) je hebt drivers nodig om sata aan de praat te krijgen dit gebeurd vooral met oudere moederborden

Je kan deze drivers ook integreren in je XP door middel van driver packs (moet je eens op googleen)
Is je xp cd wel geslipstreamt met SP2?

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Al Capino schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:38:
[...]

Het is in administratief opzicht. C voor windows, D voor images en E voor alle downloads.
Het zou toch ergens mogelijk moeten zijn dat mijn SATA schijf gewoon als eerste komt in windows?
Of denk ik nou te moeilijk? :/
Als het puur administratief is kun je ook heel simpel een batchfile maken met een subst erin die je E: mapt naar C: (al kun je de E dan niet meer gebruiken voor de downloads).

• The Realone
Ik heb het idee dat het de TS daar niet om te doen is. Eerder een principekwestie, iets wat ik me goed voor kan stellen aangezien ik ook net zo lang door zou gaan totdat ik Windows netjes op mijn oude vertrouwde C schijf heb staan. ;)

• Al Capino
The Realone schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:41:
Dat ik daar overheen gelezen heb.... 8)7

Foutje in je nLite installatie mogelijk?

Ziet hij je SATA schijf toevallig als "removable drive" in Windows (heb je dat groene pijltje van hardware verwijderen bij je klokje staan en staat daar je schijf dan bij)?

Heb je geen andere apparaten in je PC zitten die mogelijk een schijfletter willen hebben en daardoor het 1 en ander in de war geschopt wordt? Ik weet dat ZIP-drives dit bijvoorbeeld doen, wellicht iets anders ook. Denk ook bijvoorbeeld aan printers met ingebouwde kaartlezers enzo.
Nlite doet ergens iets fout. Ik kreeg geen reactie op het forum en zoeken zag ik wel een antwoord, maar dat hielp ook niet. Zonder IDE HD´s stopt de install bij hardwareconfiguratie controleren (direct in het begin) 8 CD´s gebrand omdat ik dacht teveel te hebben weggehaald. Zelfs zeer minimaal ingesteld, maar blijft hetzelfde.

Met de IDE HD´s erin werkt de install wel, SATA wordt dan ook gezien en kan ik installeren op de SATA. Is in windows geen removable. Heb ook geeen attached drives zoals je noemt.

• Al Capino
jozakin schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:45:
Mijn inziens 2 mogelijke problemen

1) je hebt met nlite de sata drivers verwijderd
2) je hebt drivers nodig om sata aan de praat te krijgen dit gebeurd vooral met oudere moederborden

Je kan deze drivers ook integreren in je XP door middel van driver packs (moet je eens op googleen)
Is je xp cd wel geslipstreamt met SP2?
Dat XP SATA niet ziet klopt. Maar ik heb die drivers geintegreerd met Nlite.
Met de IDE HD´s erin loopt alls goed, evenals SATA herkenning en de installatie (die vrolijk op de E: gedonderd wordt) Ja. Is ook gesliptreamed met SP2.

• Al Capino
Terw_Dan schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:47:
[...]

Als het puur administratief is kun je ook heel simpel een batchfile maken met een subst erin die je E: mapt naar C: (al kun je de E dan niet meer gebruiken voor de downloads).
Het heeft meer met de volgorde te maken. Zoals jij het zegt zou ik dan alle prog installs op de E krijgen en verder alle files op de C als ik je bericht goed begrijp. Als je het zo bedoelt, dan wordt het voor mij persoonlijk meer een warboel. Maar je idee was in ieder geval goed, wordt gewaardeerd ;)

• Al Capino
The Realone schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:01:
Ik heb het idee dat het de TS daar niet om te doen is. Eerder een principekwestie, iets wat ik me goed voor kan stellen aangezien ik ook net zo lang door zou gaan totdat ik Windows netjes op mijn oude vertrouwde C schijf heb staan. ;)
Hee, sinds wanneer kun je in mijn hoofd kijken? :P
Klopt precies! :)

Off Topic:
En het ergste is dat ik alweer 3 a 4 dagen ermee loop te hannissen.
Ton met dat Linux triple boot (2x Linux en 1x XP met Grub) heeft mijn bak een week zonder windows gezeten omdat ik liep te pielen met 2x Linux,;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gebruik even de edit-knop om dingen toe te voegen svp

Ik zou aanraden om bij het maken van de XP CD de drivers buiten nLite te houden. Gebruik het programma van driverpacks.net om drivers toe te voegen. Het lijkt erop alsof het bij het driver gedeelte mis gaat.

Als het op die manier ook niet werkt even alles een voor een testen.
Dus een lsose XP cd + een bepaalde instelling van nLite enz totdat je tegen het probleem aanloopt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bij het type moederbrod dat de TS noemt is de S-ATA een aparte controller.
Het BIOS heeft altijd als primaire HDD een IDE drive, ondanks dat deze niet in de Boot volgorde is meegenomen. De enige mogelijke manier die ik heb gevonden om XP toch volledig bootable op de S-ATA schijf te krijgen, is doro de IDE schijven af te koppelen, dan wel door deze in het BIOS uit te schakelen. Installeren wil prima op SATA, ook de SATA als C krijgen lukte wel, maar bij mij bleven er toen toch altijd bootrecords op de IDE schijven staan. Koppelde ik een IDE schijf af, wilde XP niet meer booten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Al Capino schreef op maandag 24 december 2007 @ 18:43:
[...]

Het heeft meer met de volgorde te maken. Zoals jij het zegt zou ik dan alle prog installs op de E krijgen en verder alle files op de C als ik je bericht goed begrijp. Als je het zo bedoelt, dan wordt het voor mij persoonlijk meer een warboel. Maar je idee was in ieder geval goed, wordt gewaardeerd ;)
Nee, wat je doet is een drivemapping naar je E: op de C: plaatsen. Beide zijn dus identiek C:\windows geeft dus exact hetzelfde als E:\windows, maar dan heb je wel je driveletter terug.

• Al Capino
Terw_Dan schreef op maandag 24 december 2007 @ 19:13:
[...]

Nee, wat je doet is een drivemapping naar je E: op de C: plaatsen. Beide zijn dus identiek C:\windows geeft dus exact hetzelfde als E:\windows, maar dan heb je wel je driveletter terug.
OK, op die fiets. Maar dat kost je volgens mij dan een partitie. Ik zoek eigenlijk een oplossing om direct op de C: te zitten. Wel thanks voor je uitleg. Weer wat bijgeleerd :)

• Al Capino
Brede P schreef op maandag 24 december 2007 @ 19:03:
Bij het type moederbrod dat de TS noemt is de S-ATA een aparte controller.
Het BIOS heeft altijd als primaire HDD een IDE drive, ondanks dat deze niet in de Boot volgorde is meegenomen. De enige mogelijke manier die ik heb gevonden om XP toch volledig bootable op de S-ATA schijf te krijgen, is doro de IDE schijven af te koppelen, dan wel door deze in het BIOS uit te schakelen. Installeren wil prima op SATA, ook de SATA als C krijgen lukte wel, maar bij mij bleven er toen toch altijd bootrecords op de IDE schijven staan. Koppelde ik een IDE schijf af, wilde XP niet meer booten.
Ik heb zelf een geintegreerde controller. Ik heb al geprobeerd om de schijven via de BIOS uit te zetten en de bootopties stonden al in het voordeel van de SATA. Geen resultaat. Tevens de IDE´en van de moederplank gekoppeld en ook de stroom eraf gehaald. Ook geprobeerd om de HD´en van primair naar secundair te zetten (heb ook nog een brander en DVD in IDE)
Dit alles heeft niets uitgehaald.

• Al Capino
fsfikke schreef op maandag 24 december 2007 @ 18:50:
Gebruik even de edit-knop om dingen toe te voegen svp

Ik zou aanraden om bij het maken van de XP CD de drivers buiten nLite te houden. Gebruik het programma van driverpacks.net om drivers toe te voegen. Het lijkt erop alsof het bij het driver gedeelte mis gaat.

Als het op die manier ook niet werkt even alles een voor een testen.
Dus een lsose XP cd + een bepaalde instelling van nLite enz totdat je tegen het probleem aanloopt.
Ik heb net Nlite opnieuw de laatste sessie aangepast. Driver eruit gemikt en ISO gefikt. Zelfde resultaat.
Heb ook even de manual van de site bekeken. Dan moet ik om Nlite heen dus want in de manual hebben ze het over een deployment tool met eigen opties (denk dat die minder uitgebreid zijn dan die van Nlite) De ISO die ik heb gemaakt bevat nogal erg veel wijzigingen. Dan ben ik wel heeeeeeeel erg lang bezig om elke keer 1 ding te wijzigen, branden, try, niets, volgende optie, etc. Gaat zo een halve dag overheen. En ik voel me al zo :O
Pagina: 1