Toon posts:

Te hoog voltage op de 12V en de 5V lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het onderwerp zegt al een hoop over mijn vermoedelijke probleem, ik heb een 850W voeding van coolermaster die toch wel redelijk overkill is voor mijn systeem maar dan denk ik toch dat voltages wel binnen de marges zouden moeten blijven. ik heb voor die marges even in de volgende topic gekeken: Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

op de volgende screenshot heb ik dat stukje topic samen met 2 programma's die voltages lezen staan, maar beide zeggen ze iets anders over de voltages, welke is het beste te vertrouwen? ik denk eerder aan de CPUID HWmonitor (komt van de makers van CPU-Z zoals velen van jullie weten) en dit programma geeft rare voltages aan op de +12V (12.82V, te hoog) en op de +5V (4.73V, Te laag)
http://img147.imageshack.us/img147/6184/voedingqj8.jpg

heb zelf wat op google zitten zoeken maar heb nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden over welk programma nou beter is of waarom die afwijkingen te groot zijn.

systeem specs:
C2D E6600 @ 3.3Ghz 1.52500V
Asus P5B mobo
BFG 8800 GTS 320MB OC'd http://www.techpowerup.com/gpuz/gpq4x/
4x 512 corsair cl 4.0 ram @ 2.1V
2 casefans op voeding diret met molex
3 casefans (waarvan 2 op me geminII) op me moederboord pins geprikt
2x seagate 320GB sata harde schijfjes

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat je het beste kan doen (het betrouwbaarste) is de lijnen checken met een multimeter ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Programma van je moederbord (zie moederbord website) installeren en vergelijken met bios voltages.
Of speedfan indien je moederbord ondersteund wordt.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00

Theo

moederbord

Moederborden meten de voltage van de lijnen met een goedkope chip. Deze is lang niet altijd nauwkeurig en kan een grote afwijking meten. (je mobo is dan niet stuk, het hoort helaas gewoon zo). De enige manier om met zekerheid de spanning te achterhalen welke op de 12 en 5 volt staat is om beide lijnen op te meten met een goede multimeter (een ding van 5 euro is niet goed) De makkelijkste manier hiervoor is de meter aan een vrije molex te hangen en de 12 of 5 volt te meten.

Heb je geen meter dan kun je ook de standaard regel aanhouden: Is jouw systeem stabiel dan zijn de spanningen dat ook. Mocht de 12 volt echt te laag zijn dan is jouw systeem niet stabiel, hetzelfde geldt voor de 5 volt lijn.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

tja geweldige he
mijn gigabyte bord geef ook de verkeerde waardes aan.
Even na gemeten en was gewoon in orde.
De brakke chip of de bios die de chip uit leest deed het verkeert.
Maar meten is weten wel onder belasting (3dmark op starten en in loop setten)
En gewoon met een multi meter na meten

Verwijderd

Topicstarter
excuses voor late reactie maar moest de kerstavond vieren :P

en jah me systeem loopt echter wel goed hoor maar ik kwam het toevallig tegen die nummers, ik zal eens kijken of ik de multimeter van me pa kan jatten en het daarmee kan doormeten

maar welke kabeltjes moet ik dan hebben op die molex? zitten 2 zwarten een gele en een rode (dacht ik) een rode met de goede zwarte ofzo? zo technisch ben ik helaas nog niet, en een linkje naar iets dat helpt zou geweldig zijn :D

en jan 99999, hoogstwaarschijnlijk heb jij nooit een asus plankje gehad want als je me screenshot had gezien had je dat programma waar jij dus op doelt dus herkent, evengoed bedankt voor een poging tot helpen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:51:
en jah me systeem loopt echter wel goed hoor maar ik kwam het toevallig tegen die nummers, ik zal eens kijken of ik de multimeter van me pa kan jatten en het daarmee kan doormeten
8)7

Echt bizar hoeveel mensen dit overkomt... :X

Hun PC werkt als een zonnetje, ze komen een programma tegen wat zegt: HEY!!! je voltages kloppen niet man. Of: ARGH!!! je CPU fikt door!

Vervolgens openen ze een topic op GoT: Wat moet ik nu doen?

Het antwoord: Helemaal niets, ophouden met geloven in software die zomaar iets roept.

Dergelijke voltage metingen en ook temperatuur metingen in software zijn extreem onbetrouwbaar.

En kom nu niet met: Bij mij werkt het anders perfect hoor, je moet gewoon progje bla bla hebben. Onbetrouwbaar betekent namelijk niet dat het nooit klopt, alleen dat je niet zeker kan zijn of het daadwerkelijk klopt.

Verwijderd

Topicstarter
@ TRRoads

ik heb nooit lopen schreeuwen dat ik zo bezorgd was, ik vond het vreemd en had zo mijn vraagjes en omdat ik mijn vragen niet via de gebruikelijke channels (google etc) kon beantwoorden probeerde ik het maar hier en ik had inderdaad 2 programma's die 2 zeer verschillende dingen melden. en heb verder ook nooit gevraagd wat te doen maar wat ik moest geloven (subtiel verschil). want ik zou het niet erg vinden als er iets met me hardware zou gebeuren vanwege iets in de hoek van dat stroomgebeuren door garanties en nog wat andere wegen van rechtswege ;)

echter na nog een check tussen de asusprobe en Speedfan zag ik dat die 2 wel gelijk liepen, en tjah het is inderdaad helemaal waar als je zegt dat software klote blijft voor het uitlezen van zulke dingen en dat een multimetertje zoveel beter werkt qua betrouwbaarheid (dat iets wat me vandaag goed duidelijk is geworden ;))

Verwijderd

De zwarte kabel van de mulimeter steek je in het gat (op de multimeter) waar bijstaat "com". De rode kabel steek je in het gat waarbij staat "V, [griekse letter ohm], mA" (zeker niet in het gat waar bij staat "A").
Vervolgens steek je de meetpin van de zwarte kabel vd multimeter in de contactpin verbonden met een zwarte draad van een "molex" (komende vd voeding uiteraard). De rode kabel vd multimeter steek je in de contactpin verbonden met een rode draad van een "molex" om 5V na te meten of in de contactpin verbonden met een gele draad van een "molex" om 12V na te meten.
Je stelt de multimeter in op Gelijkspanning en kiest een meetbereik zo laag mogelijk, maar toch nog boven de te meten waarde (=12V) wat bij veel multimeters bijvoorbeeld 20V is.
Zie ook plaatje:
http://img403.imageshack.us/img403/2106/metenqy1.png
Laat nog even weten wat je dan meet aub.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 09:27:
De zwarte kabel van de mulimeter steek je in het gat (op de multimeter) waar bijstaat "com". De rode kabel steek je in het gat waarbij staat "V, [griekse letter ohm], mA" (zeker niet in het gat waar bij staat "A").
Zie ook plaatje:
http://img403.imageshack.us/img403/2106/metenqy1.png
Laat nog even weten wat je dan meet aub.
Mocht de meter vier gaten hebben om meetpennen aan te sluiten (één zwarte, één rode met A, één rode met mA en één waar een V en [ohm] bijstaat dan moet je het laatste gat nemen, niet waar mA bijstaat. (je blaast anders de meter of de voeding op).

Misschien heb je hier ook iets aan

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor die multimeter hulp, en jah ik moet even wachten tot me ouders terug zijn uit het buitenland voor ik aan een multimeter kan komen :P

dus het antwoord kan wel even duren maar ik zal zeker met een antwoord komen

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
C2D E6600 @ 3.3Ghz 1.52500V
Wow. Heb je voor 3.3GHz echt zoveel voltage nodig ? Ik weet dat dit wat offtopic is maar wil het toch ff vragen.

Verwijderd

@TS:

Mijn reactie was dan ook niet zozeer specifiek over jouw topic, meer over dit type topics in het algemeen.

Maar goed, je weet nu dat software metingen voor zoiets nutteloos zijn en je dus als je PC prima draait verder weinig hebt om je zorgen om te maken.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

overigens kan de gemeten waarde op een lege molex ook hoger zijn dan 12v, omdat je spanninsval hebt over de draden en connectoren als ze belast zijn. (dus het bordt krijgt uiteindelijk 11.8v terwijl je op de lege molex 12.1v meet)

Verwijderd

Topicstarter
ik pak wel een lege molex op een lijntje waar wel wat apparaten aan hangen. dat zou natuurlijk wel kunnen denk ik.

en om op de off-topic vraag te reageren, jah helaas wel das de enige voltage waarop die met die snelheid stabiel gaat :/

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 23:04

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 03:57:
@ TRRoads

ik heb nooit lopen schreeuwen dat ik zo bezorgd was, ik vond het vreemd en had zo mijn vraagjes en omdat ik mijn vragen niet via de gebruikelijke channels (google etc) kon beantwoorden probeerde ik het maar hier en ik had inderdaad 2 programma's die 2 zeer verschillende dingen melden. en heb verder ook nooit gevraagd wat te doen maar wat ik moest geloven (subtiel verschil). want ik zou het niet erg vinden als er iets met me hardware zou gebeuren vanwege iets in de hoek van dat stroomgebeuren door garanties en nog wat andere wegen van rechtswege ;)

echter na nog een check tussen de asusprobe en Speedfan zag ik dat die 2 wel gelijk liepen, en tjah het is inderdaad helemaal waar als je zegt dat software klote blijft voor het uitlezen van zulke dingen en dat een multimetertje zoveel beter werkt qua betrouwbaarheid (dat iets wat me vandaag goed duidelijk is geworden ;))
toch bevestig jij zijn uitspraak wel, want als je daadwerkelijk de search had gebruikt was je minimaal 10 topic's in de afgelopen 2 maanden tegengekomen met het/dezelfde onderwerp/vraag.

Verwijderd

Topicstarter
wel jah heb al het gebruikelijke nagezocht en vergat hier te kijken naar topics ouder dan 24-uur, kwam dat balkie onderin om oudere topics te bekijken vandaag pas tegen :P

heb trouwes mijn Voltjes gemeten 12.1V op een vrije lijn zelfs dus dat programma schrijven we af :D
Pagina: 1