Harde schijf zorgt voor traagheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 15:23
Hey tweakers,

Wij hebben een pc binnen gekregen die naar Fujitsu-Siemens (to hell with them!) gestuurd is voor een nieuwe moederbord (A8N VM-CSM), werkt prima etc., maar 1 dimm slot is kapot, geheugen word in geen enkele combinatie in die slot herkend, 1 usb ingang werkt maar af en toe en de pc is tergend traag. Na wat tests voor spyware, malware en andere dingen en een registerscan wat niets opleverde heb ik een hd tune gedraait, en dit zit vol dalen met een gemiddelde van 10MB/s en lange constante dalen van 0.9MB/s en een paar pieken van 55MB/s. Is de harde schijf nu gewoon ontoerekeningsvatbaar (nieuwe dus) of kan het gewoon zijn dat de harde schijf gecontroleerd en gedefragmenteerd moet worden?

5950X // 32GB DDR4-3000 // Gigabyte B550 Aorus Elite V2 // RX7900XT // 5TB M.2 + 47TB HDD

• Chrono Trigger
Screen:

Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/5841/hdtuneui3.png

5950X // 32GB DDR4-3000 // Gigabyte B550 Aorus Elite V2 // RX7900XT // 5TB M.2 + 47TB HDD

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan natuurlijk altijd defragmenteren, zo slecht is dat natuurlijk niet :)
Maar als je het echt niet vertrouwd, dan kan je altijd nog de tool van Western Digital draaien om je schijf te testen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je krijgt een PC terug van een moederbordreparatie (c.q. -vervanging), neemt er genoegen mee dat er een dood moederbord in teruggeplaatst wordt en gaat vervolgens problemen zoeken bij de harddisk?

Ik weet niet wat, maar íets ontgaat me aan deze denkwijze. Ook als jij het 'tussenstation' bent, dus als de PC nog ter reparatie gestuurd moet worden: gewoon lekker doorsturen, hier is niks meer aan te redden ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Chrono Trigger
CodeCaster schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:51:
Je krijgt een PC terug van een moederbordreparatie (c.q. -vervanging), neemt er genoegen mee dat er een dood moederbord in teruggeplaatst wordt en gaat vervolgens problemen zoeken bij de harddisk?

Ik weet niet wat, maar íets ontgaat me aan deze denkwijze. Ook als jij het 'tussenstation' bent, dus als de PC nog ter reparatie gestuurd moet worden: gewoon lekker doorsturen, hier is niks meer aan te redden ;)
Ik zit nu op mn werk ja, pc was 2 weken geleden teruggestuurd en opgehaald door de klant. Moederbord is niet dood, want die IS al vervangen bij FJS 1 maand geleden. Je moet wel even LEZEN wat ik post, reply anders gewoon niet. Moederbord is bij FJS vervangen door een andere (nieuwe), die werkt prima. Alleen is de computer traag. Na onderzoek blijkt dit waarschijnlijk door de harde schijf te komen. Heb schijfcontrole uitgevoerd en defragmentatie blijkt niet nodig te zijn. Momenteel ben ik op een TD harde schijf xp aan het installeren om hd tune daar opnieuw te testen (klant staat er bij).

• boegie59
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 17:32
Die dalen hebben te maken met het feit dat Windows op dat moment de harde schijf aanspreekt om iets te doen, dit staat ook vermeldt in de handleiding van HDTUNE op het net. Heb je aleens gekeken in welke "mode" de schijf staat. Onlangs nog een PC gehad die telkens de mode van de schijf terug plaatste naar PIO-MODE, vermoedelijk iets aan de controller van dat moederbord , gezien ie het met een STA schijf niet had . Als ik dan lees wat er bij U aan de hand is ..... Kijk dus eventjes bij de handleiding van HDTUNE op het internet, als de schijf voor de rest geen fouten geeft bij HDTUNE dan lijkt er mij niks mis mee

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Chrono Trigger schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:03:
Moederbord is bij FJS vervangen door een andere (nieuwe), die werkt prima. Alleen is de computer traag.
nieuwe moederbord (A8N VM-CSM), werkt prima etc., maar 1 dimm slot is kapot, geheugen word in geen enkele combinatie in die slot herkend, 1 usb ingang werkt maar af en toe en de pc is tergend traag.
Ja hoor, het werkt prima. Volgens mij moet ik niet aan m'n leeskunsten werken, maar jij aan je schrijfkunsten. Als bij een nieuw moederbord een geheugenslot en een USB-poort kapot zijn, noem jij het prima werkend?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 24-12-2007 12:06 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Chrono Trigger
CodeCaster schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:05:
[...]

[...]

Ja hoor, het werkt prima. Volgens mij moet ik niet aan m'n leeskunsten werken, maar jij aan je schrijfkunsten. Als bij een nieuw moederbord een geheugenslot en een USB-poort kapot zijn, noem jij het prima werkend?
Zoals je onder je naam aangeeft. Zeikerd. Post hier niet meer, want jij bent hier om te zeiken niet om te helpen. De klant geeft aan genoegen te hebben met een pc waarvan 1 dimmslot het niet doet en 1 usb slot. Het probleem is nog altijd de traagheid van de pc (waarschijnlijk door harde schijf).

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Probeer zaken uit te sluiten. Het feit dat het moederbord, ondanks dat het vervangen is, mankementen vertoont is natuurlijk nooit een betrouwbaar aspect in het geheel. Om de harde schijf te testen kun je wellicht beter een PC gebruiken waarvan je zeker weet dat deze goed is, en deze schijf daaraan te hangen. Omdat hier dan geen OS (actief) op draait, ben je er vrijwel zeker van dat er geen activiteit is en kun je een betrouwbare HD Tune test uitvoeren. De accesstimes zijn trouwens belachelijk hoog, maar dat kan aan meerdere zaken liggen Probeer ook eens de tool van de HD-fabrikant.

@boegie59: dit is zeker geen PIO/DMA issue. De transferrates komen wel op een acceptabel niveau, alleen niet constant. Ook is de CPU load lager dan 100%, een teken van DMA problemen.

• Chrono Trigger
Met samsung schijf het systeem gewoon snel:

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/2597/hdtuneej9.png

WD schijf in een ander systeem zorgt ook vertraging. Waarschijnlijk is die schijf gewoon slecht of aan het einde van zn leven.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:01
WD2000BB... Die heb ik ook gehad, overleed binnen 18 maanden. Werd ontzettend traag en na een tijdje begon Windows BSOD kuren te vertonen.

Wat zegt S.M.A.R.T.? Als ik kijk naar het HDTune grafiekje valt me op dat de access-times ook extreem hoog zijn. Heb je chkdisk er al eens overheen gegooid om te kijken of die vreemde problemen vind?

Bij mij bleek, na veel zoeken, bleek dat er een hele serie 2000BB's was met soortgelijke problemen, maar welke revisie/firmware staat me ff niet meer bij.
Pagina: 1