E-MU soundcards onder Leopard

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beste Mac-users,

aangezien ik nog niet zo bekend ben in Apple-land, maar wel geïnteresseerd, ben ik eens gaan zoeken naar de mogelijkheden van Leopard. Zelf ben ik al 14 jaar bezig met PC's (DOS, Windows), maar nu vond ik het zo langzamerhand toch tijd worden om het gebied van Apple te gaan verkennen.

Enige probleem waar ik tegenaan loop: ik heb een E-MU 1212M, een PCI studiosoundcard, waarvoor Creative typisch genoeg geen Mac-drivers heeft ontwikkeld of gaat ontwikkelen. Vreemd, aangezien Mac toch vaak als je-van-het wordt aangewezen als het om multimedia-design gaat. Is er iemand die ervaring met deze combinatie heeft? Heb er namelijk zowel op Google als op GoT niets over kunnen vinden.

Zijn er pro audio-merken die wel standaard zijn op Mac-gebied; zoals M-Audio bijvoorbeeld?

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 13:40

Wokker

De avond wokkel

Ik geen expert op het gebied. Maar mischien kan je eens kijken naar externe geluidskaarten via usb/firewire de meeste ondersteunen zowel mac als windows.

Het oneindige X 0

• TimMer
  • Niet online
Wokker schreef op maandag 24 december 2007 @ 10:02:
Ik geen expert op het gebied. Maar mischien kan je eens kijken naar externe geluidskaarten via usb/firewire de meeste ondersteunen zowel mac als windows.
In eerste instantie wil ik toch even kijken naar de optie van het behouden van de 1212M. Hij doet zijn werk prima onder XP/Vista, het is alleen een driverkwestie onder Leopard. :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is ook niet bepaald mijn 'vakgebied', maar inderdaad M-audio maakt spul ook voor Macs; Motu, Apogee, Roland, Yamaha, ESI en Alesis heb ik ook wel eens genoemd horen of zien worden. Maar het gaat inderdaad ook redelijk vaak om firewirespul,(ook PCI natuurlijk, maar ik denk dat FW best wat voordelen kan hebben als je toch wat nieuws zou halen)) denk dat je op de websites van de fabrikanten (eventueel ook van de software die je wilt gaan gebruiken) wel verder komt.

Je zou misschien naar opensource drivers kunnen zoeken voor het ding, maar als de fabrikant niets doet ben je vaak in de aap gelogeerd bij minder prevalente hardware. Maken/verkopen anderen dezelfde ofwat onderdelen betreft erg gelijkende hardware, zou je ook kunnen kijken of daar de drivers van werken (als ze bestaan)?

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 24-12-2007 13:09 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Creative heeft het niet zo op Apple (misschien omdat hun mp3 spelers niet zo goed verkopen ;)) maar de meeste andere profi-merken doen wel aan Apple drivers. Niet alleen voor firewire spul, ook wel voor "gewone" PCI kaarten. Ik ben bang dat je voor je E-MU kaart niet zoveel gaat vinden... :o

Hier stond achterhaalde informatie…

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat als je voor een Mac gaat, dat het een Mac Pro wordt? Anyway, de Mac Pro heeft in ieder geval geen PCI sloten dus mocht die kaart werken dan zul je voor een oudere Mac moeten gaan.

Ik ben hier overigens niet zeker van, dus corrigeer me maar als het niet klopt. :)

• TimMer
  • Niet online
Frietsaus schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:02:
Ik neem aan dat als je voor een Mac gaat, dat het een Mac Pro wordt? Anyway, de Mac Pro heeft in ieder geval geen PCI sloten dus mocht die kaart werken dan zul je voor een oudere Mac moeten gaan.

Ik ben hier overigens niet zeker van, dus corrigeer me maar als het niet klopt. :)
Als ik voor een Mac ga, dan wordt het inderdaad de Mac Pro. Maar aangezien praktisch alle interne geluidskaarten via PCI lopen, niet via PCI-E, gaat het dus nog erg lastig worden.

Je bent dus verplicht een externe geluidskaart te kopen? Ik dacht dat juist Apple van de strak ogende oplossingen was, niet van allerlei loshangende troep? Had toch wel iets meer verwacht van een werkstation van 4000 euro of zelfs nog meer...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In ieder geval hebben MOTU en ESI PCIe kaarten, maar de keuze is bij PCI natuurlijk groter (maar over een tijdje ligt dat andersom natuurlijk)

Verder zit je in mijn ogen toch altijd al met loshangende troep als je audio doet (in mijn perceptie) ;)

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 24-12-2007 13:29 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TimMer schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:19:
[...]

Als ik voor een Mac ga, dan wordt het inderdaad de Mac Pro. Maar aangezien praktisch alle interne geluidskaarten via PCI lopen, niet via PCI-E, gaat het dus nog erg lastig worden.

Je bent dus verplicht een externe geluidskaart te kopen? Ik dacht dat juist Apple van de strak ogende oplossingen was, niet van allerlei loshangende troep? Had toch wel iets meer verwacht van een werkstation van 4000 euro of zelfs nog meer...
Je moet wel even het probleem daar neerleggen waar het hoort bij Creative. Creative maakt geen drivers. Ook niet voor Windows hoor (althans ik wacht nog steeds op de beloofde uitbreidbaarheid en nieuwe mogelijkheden die de SB Live zou bieden...)

En ja Apple laat legacy dingen eerder los, dus ook PCI sloten.

• TimMer
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:02:
[...]

Je moet wel even het probleem daar neerleggen waar het hoort bij Creative. Creative maakt geen drivers. Ook niet voor Windows hoor (althans ik wacht nog steeds op de beloofde uitbreidbaarheid en nieuwe mogelijkheden die de SB Live zou bieden...)
Dit is wel heel kort door de bocht. Apple zou erom bekend staan dat alles appeltje-eitje is, dus geen technisch gezeur over wie wat support. Creative is slechts het moederbedrijf van E-MU, die twee hebben voor de rest niets met elkaar te maken. Niet qua kwaliteit, niet qua support.

E-MU is één van de grootste producenten op pro audio-gebied, dus dat die Apple links laten liggen vind ik ronduit vreemd. Een teken dat Apple gebied aan het verliezen is op Microsoft? Wil dit graag weten aangezien een Mac Pro een niet al te kleine investering in de toekomst zou gaan worden met een bedrag rond de 5000 euro; daar mag je toch wel wat voor terugverwachten, toch?
En ja Apple laat legacy dingen eerder los, dus ook PCI sloten.
Dat is op zich een lovenswaardig iets, maar dan moeten er wel al producten voor die markt bestaan en die zijn er dus nog bijna niet.

Voor de duidelijkheid: graag geen flamewars en fanboy-gedrag; alleen een zuivere discussie over wat er nu handig is. Is Mac Pro een verstandige stap voor pro audio-bewerking of is dat alleen maar een kwestie van een hoop imago wat bestaat uit een leeg schilletje? Ik weet namelijk niet hoe het zit met support van allerlei andere leveranciers, van zowel software als hardware, maar de eerste indruk is dat Microsoft een stuk beter supported wordt dan Apple.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bijna niet is misschien wat overdreven, met (heel) kort zoeken via zoekmachines kom je pci-e kaarten (met verschillende functies) tegen bij bijvoorbeeld ESI, MOTU, universal audio, RME en tc electronic. Ook vraag ik me af wat tegen firewire spreekt, je gaat toch draden aan je computer hangen.

Dit maakt natuurlijk niet dat e-mu kaarten wel beschikbaar zijn op dit moment, maar je moet gewoon nuchter uitzoeken wat je wilt hebben en kunnen, of dat nu Windows of een Mac is, volgens mij kun je het meeste wel met beide opties.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 24-12-2007 15:28 ]

• TimMer
  • Niet online
Bedankt voor de info allemaal, ik kijk in ieder geval nog wel even rond. 5500 euro voor een (welisware stabiele) PC is toch wel erg veel geld...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:28

Q

Au Contraire Mon Capitan!

TimMer schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:26:
Bedankt voor de info allemaal, ik kijk in ieder geval nog wel even rond. 5500 euro voor een (welisware stabiele) PC is toch wel erg veel geld...
Google vertelt mij dat zo'n E-MU 1212M kaart ongeveer 200/300 $ doet. Ik kan mij niet voorstellen dat je voor zo'n zelfde bedrag niet een mac-ondersteund firewire / pci-e device kunt vinden. Komt alleen de prijs van een mac er nog bij.

Waar komt dan die 5500 euro vandaan?

Anyway, ik denk dat jij vooral beter kunt kijken of die software voor de mac voor jou meerwaarde biedt.
Zelf ben ik al 14 jaar bezig met PC's (DOS, Windows), maar nu vond ik het zo langzamerhand toch tijd worden om het gebied van Apple te gaan verkennen.
Je hebt al iets wat (prima?) werkt dus waarom switchen?

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 28-12-2007 21:05 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Q schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 21:01:
[...]

Google vertelt mij dat zo'n E-MU 1212M kaart ongeveer 200/300 $ doet. Ik kan mij niet voorstellen dat je voor zo'n zelfde bedrag niet een mac-ondersteund firewire / pci-e device kunt vinden. Komt alleen de prijs van een mac er nog bij.

Anyway, ik denk dat jij vooral beter kunt kijken of die software voor de mac voor jou meerwaarde biedt.

[...]

De hele Mac Pro ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TimMer
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 21:01:
[...]

Waar het mij een beetje om gaat is dat ik al goed geld betaald heb voor die 1212M en het hele verhaal van Apple erom draait dat je geen technisch gezeur meer hebt maar gewoon een werkend systeem. Wat dus niet klopt, ongeacht bij wie de schuld daarvan ligt.
Een vergelijkbaar systeem van Apple met wat ik nu heb staan plus een nieuwe geluidskaart.
Dat is dus ook exact de vraag waarop ik hier een antwoord zoek: Apple word al jaren aanbeden door professionals, maar waarom eigenlijk? Overtuig mij eens van het feit dat die Mac Pro daadwerkelijk die 5500 euro waard is. :)
Omdat het niet zonder reden zal zijn dat Apple al jarenlang aanbeden wordt; zal toch een reden hebben? :)

• Q

Q

TimMer schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:14:
[...]

Waar het mij een beetje om gaat is dat ik al goed geld betaald heb voor die 1212M en het hele verhaal van Apple erom draait dat je geen technisch gezeur meer hebt maar gewoon een werkend systeem. Wat dus niet klopt, ongeacht bij wie de schuld daarvan ligt.
Het klopt wel maar het is (in jouw geval) duur. Dat is een groot verschil.
Dat is dus ook exact de vraag waarop ik hier een antwoord zoek: Apple word al jaren aanbeden door professionals, maar waarom eigenlijk? Overtuig mij eens van het feit dat die Mac Pro daadwerkelijk die 5500 euro waard is. :)

Omdat het niet zonder reden zal zijn dat Apple al jarenlang aanbeden wordt; zal toch een reden hebben? :)
Nee, apple-gebruikers zijn gewoon gek met geld teveel. Niemand moet jou overtuigen. Niemand kan het ook maar een biet schelen of jij apple-zooi koopt of niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 30-12-2007 20:46 ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

TimMer schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:14:
[...]

Ik krijg het gevoel dat je op een behoorlijke misvatting zit over Apple. Geen technisch gezeur met een specifieke professionele omgeving heb ik nog niet gezien en dus ook niet van Apple (* teun-v kijkt bij hemzelf op het werk). Als je problemen hebt met de eventuele geluidskaart die je van merk X er in zet hoef je ook niet bij Apple aan te kloppen net als dat bij HP of Dell ook het geval is. Als het werkt kan het een leuke setup zijn. Wat ik hier mee wil zeggen is dat als je een Apple neemt om wat te interneten, een brief te tikken en om fotootjes van je camera te bewerken allemaal prima out of de box werkt net zoals dat bij HP wil maar voor als je meer dan dat wil je toch echt moet gaan overwegen wat nou de beste keuze is en daarvoor dus alles goed moet uitpluizen.
[knip]
Dat kunnen wij niet en willen wij ook niet. Of het een feit is kun je daarom al betwisten en als ik je zo hoor heb je eigenlijk de keuze al gemaakt. Het kan prima zijn dat de "professionals" Apple aanbidden en dat moeten ze helemaal zelf weten, jij moet voor je zelf af gaan vragen: "Wat kan ik meer, beter en handiger voor het geld wat ik er in ga steken en is dat de moeite waard en kan ik het verantwoorden om daarvoor een Appel te kopen?" Zo nee, niet doen.
[...]

Nogmaals, de reden moet niet zijn omdat het aanbeden wordt, maar heb ik dan wat ik wel en kan ik het verantwoorden. Over support is het verstandig om even goed na te gaan, vanzelf en eenvoudig zijn wat dat betreft niet vanzelfsprekend.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Voor zover ik weet wordt de Mac in veel muziekstudio's ingezet met de Pro Tools en Logic Pro software.

• Q

Q

Voordat mensen alsnog weer hele epistels schrijven voor de TS: ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de TS eigenlijk helemaal niet serieus is. Mede op basis van de vragen in andere topics. Daar zijn er ook al een paar ingetuind.

Gezien de manier van schrijven over dat 'apple aanbeden wordt' en de retorische vragen proef ik meer het idee dat iemand hier gewoon een beetje komt rellen. Maar ik kan er naarst zitten natuurlijk, in dat geval excuus.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
ik had inderdaad ook al die indruk naar aanleiding van het vervolg op de TS, maar dat maakt het op zich niet slecht om een topic over geluidskaarten op Mac OS X te hebben, wie wil mag participeren, een titelverandering is dan misschien wel aangebracht.

• TimMer
  • Niet online
Q schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:54:
Voordat mensen alsnog weer hele epistels schrijven voor de TS: ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de TS eigenlijk helemaal niet serieus is. Mede op basis van de vragen in andere topics. Daar zijn er ook al een paar ingetuind.

Gezien de manier van schrijven over dat 'apple aanbeden wordt' en de retorische vragen proef ik meer het idee dat iemand hier gewoon een beetje komt rellen. Maar ik kan er naarst zitten natuurlijk, in dat geval excuus.
Excuus aanvaard.

Ik wil gewoon weleens de waarheid weten over Apple; het is duur, de hardware is erg beperkt en vaak achterhaald, maar toch is het immens populair. Vreemde vraag? Lijkt mij niet; maar had al verwacht dat ik hier tegen een paar schenen van Apple-fanboys aan zou trappen. Microsoft wordt altijd bekritiseerd, maar waag het niet om eens kritisch te zijn over Apple...

En voordat ik die weer voor mijn hoofd krijg: ik heb net zo'n schurft aan Microsoft als jullie.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

TimMer schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 18:21:
[...]

Excuus aanvaard.

Ik wil gewoon weleens de waarheid weten over Apple; het is duur, de hardware is erg beperkt en vaak achterhaald, maar toch is het immens populair. Vreemde vraag? Lijkt mij niet; maar had al verwacht dat ik hier tegen een paar schenen van Apple-fanboys aan zou trappen. Microsoft wordt altijd bekritiseerd, maar waag het niet om eens kritisch te zijn over Apple...

En voordat ik die weer voor mijn hoofd krijg: ik heb net zo'n schurft aan Microsoft als jullie.
Blijkbaar gaat OS X efficiënter met de hardware om als het achterhaald is zou je zeggen.
Apple Engineers nemen misschien ook iets meer de tijd om de spullen goed op elkaar af te stemmen en te testen. Perfect kan het niet zijn, het blijft elektronica.

Zo duur is het niet als je kijkt naar kwaliteitsproducten met vergelijkbare specificaties (let ook op schermresolutie en build quality bijv. bij notebooks.) bij de concurrent.
Ik vind OS X ook niet erg duur, en de family packs die van veel software mogelijk zijn zijn ook erg voordelig, bij MS moet je toch 5 losse licenties kopen in zo'n geval.

Overigens is het niet te verwachten idd dat Creative ook maar IETS voor Apple users doet, zelfs de help files en user manuals zijn met een Mac standaard niet te lezen.
Met windows 2000 en IE6 is het me ook niet gelukt overigens, maar da's punt 2.

Je zult waarschijnlijk op zoek moeten naar een nieuwe soundkaart, aangezien er ook al geen PCI sloten meer beschikbaar zijn in de Mac Pro zoals al eerder gezegd.
Het past gewoon niet.

Een externe geluidskaart is ook handig omdat je dan de kabels van je analoge spullen korter kunt houden en het iets toegankelijker is.
En je kunt het makkelijker swappen naar een nieuw systeem verwacht ik, want Firewire zat al in de iMac G3, en het zit nu nog steeds in de Mac Pro

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Q

Q

TimMer schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 18:21:
[...]

Excuus aanvaard.

Dus het ging je inderdaad niet om die geluidskaart, het was gewoon een inleiding om een relletje op te zetten, zoals je al verwacht had, met die "Apple-fanboys".

Dus het was nog met opzet ook. Zeker gezien de woordkeuze. Als je oprecht was geweest had je een oud topic opgeduikeld of een nieuw topic gestart en had jij je woordkeuze wel aangepast. Verder roep je maar dingen maar onderbouw je niets.

En als ik zie hoe je schrijft over apple-fanboys en beweert dat kritiek op apple niet mogelijk is, dan zien we wel weer dat de facade definitief is gevallen.

Oh btw, het is weer zo'n klassiek vooroordeel dat apple-gebruikers per definitie anti-microsoft zijn.
Pagina: 1