Toon posts:

Beste OS: Gouden Steeksleutel

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik mis toch wel - voor een site als Tweakers.net - OpenBSD en FreeBSD in de lijst. Daarentegen staan er een hoop Linux-distro's in dus van mij Fedora/Mandriva had er wel uitgeknikkerd gemogen en dan een *BSD variant er voor terug. Voor (server) OS vind ik OpenBSD/FreeBSD fijner dan Linux. En had ik Debian er nog tussen gezet ipv Fedora/Mandriva.

En Windows 2000 hoort eigenlijk gewoon niet in de lijst thuis: wordt niet meer verkocht en is bijna geen support meer voor. Echt een beetje raar dat die in de lijst zit.

En met Suse wordt waarschijnlijk OpenSuse bedoeld? (d.i. de nieuwe naam)

En volgend jaar graag ook nog een poll voor beste virusscanner.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 09:41 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik ben het eens dat het lijstje eigenlijk te klein is. Er zouden meer opties moeten zijn (zoals VMS, *BSD). Echter is het de keuze van de Redactie.

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2007 09:32 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
zelfde hier: waar zijn debian en gentoo? dat zijn stamvaders en nog gigantisch veel gebruikt...

inderdaad ook geen enkele *BSD te vinden

verder is PC Linux OS één van de grootste distributies, en die is niet terug te vinden

Fedora mag voor mij blijven staan...

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48

DeadLock

Vastlopen is relatief....

De poll is een beetje dubbelzinning: het gaat over het beste OS, dan zou er geen ubuntu of fedora mogen staan in deze lijst maar gewoon 'Linux'. Er is blijkbaar toch gekozen om distro's in deze lijst te zetten en dan missen de grootste/belangrijkste.

En waaorm er geen BSD in de lisjt voorkomt snap ik ook niet, BSD heeft een redelijk groot marktaandeel. Nu staan er eigenlijk alleen maar enkele 'gebruikksvriendelijke, populistische linux distro's in de lijst, terwijl de echte distro's missen: debian, red hat, gentoo, slackware, ....

Erg jammer dat er niet beter is nagedacht over de keuze mogelijkheiden van deze poll. Ik weet ook wel dat je geen 365 distro's in dat lijstje kan zetten, maar dan was het beter geweest om het gewoon over het OS te houden en niet met distro's te werken. Betere opties voor de poll zouden geweest zijn:

- windows xp
- windows vista
- linux
- bsd
- mac os x
- andere/rest

Maar er zal vast wel een reden zijn waarom de opties gekozen zijn zoals ze nu zijn, alleen ontgaat deze mij compleet op dit moment ;).

Strava

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Waarom dan wèl Windows XP en Windows Vista afzonderlijk, maar Ubuntu en Gentoo samen onder de noemer "Linux" in jouw suggestie? ;) Met andere woorden: er valt altijd wel wat op te merken.

We zijn atm de opties voor de volgende polls nog aan het herbekijken iig.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ok, daar heb je gelijk in, eigenlijk moeten vista en xp ook gewoon samen genomen worden onder de noemer 'windows', zodat je ineens ook alle oudere versies meeneemt. (het leek me anders wel interessant om te weten hoeveel % van de gebruikers xp/vista gebruikt).

Strava

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 01:17
Same here, ik baal van de keuze's voor beste OS... Ik kan kiezen uit Windows, Linux of OS X, wat is dat voor keuze? Waar zijn de BSD's, Solaris of andere Unix-achtigen? Die zouden er op zijn minst tussen moeten staan, en voor wat andere obscure OS'en zou nog wat te zeggen zijn. Sowieso is de keuze van het woord OS lastig, om ik OS'en en Distro's er tussen zie staan.

Windows 2000 staat er dan wel weer in, wat ik zelf wel logisch vind, maar niet gezien de inhoud van de rest van de poll. Dan had er op die plaats betere een andere optie kunnen staan (e.g. overige, mijn keus staat er niet tussen, etc).

Jammer dat er niet wat meer tijd en aandacht is geschonken, geen stem van mij...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Cyphax

Moderator LNX
Klaus_1250 schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:47:
Same here, ik baal van de keuze's voor beste OS... Ik kan kiezen uit Windows, Linux of OS X, wat is dat voor keuze? Waar zijn de BSD's, Solaris of andere Unix-achtigen?
In ieder geval nauwelijks op PC's bij mensen thuis. Ja, bij ons tweakers zie je ze nog weleens (maar zelfs onder tweakers is het marktaandeel van Unices als Solaris/Irix/etc te verwaarlozen op wellicht BSD na) maar daarbuiten houdt het op (ik laat servers buiten beschouwing, volgens mij is dat niet de scope van de poll).
Die zouden er op zijn minst tussen moeten staan, en voor wat andere obscure OS'en zou nog wat te zeggen zijn. Sowieso is de keuze van het woord OS lastig, om ik OS'en en Distro's er tussen zie staan.
Een distro is een OS. Linux is geen OS. Het zou juist moeten kloppen zo.

Saved by the buoyancy of citrus

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyphax schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:54:
[...]

In ieder geval nauwelijks op PC's bij mensen thuis.
Maar dat in deze toch niet relevant? De poll gaat niet over welk OS mensen op hun PC thuis draaien, de poll gaat over het wat het beste OS is volgens de tweaker. En dat kan dus evengoed een server-OS zijn, van welke smaak (Windows, Unix, BSD, etc) dan ook.

Zoals de poll er nu dus staat is hij kreupel, want er staat geen enkel puur server OS tussen (ja, ok, Win2000 heeft ook server-varianten)

Virussen? Scan ze hier!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
wildhagen schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:58:
[...]

Maar dat in deze toch niet relevant? De poll gaat niet over welk OS mensen op hun PC thuis draaien, de poll gaat over het wat het beste OS is volgens de tweaker. En dat kan dus evengoed een server-OS zijn, van welke smaak (Windows, Unix, BSD, etc) dan ook.

Zoals de poll er nu dus staat is hij kreupel, want er staat geen enkel puur server OS tussen (ja, ok, Win2000 heeft ook server-varianten)
Ik denk dat je echt een keuze moet maken tussen of je mensen laat kiezen voor beste OS op de desktop, of juist op de server, niet alles op een hoop gooien. Misschien vind ik Debian wel waanzinnig op m'n server, maar vind ik op m'n desktop XP weer beter. Wat kies ik dan?

Wmb maken ze van deze poll "beste OS op de desktop" en komt er nog een poll "beste OS op de server".

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat lijkt me inderdaad de beste keuze ja, splits ze uit naar server/desktop-poll. Want op deze manier is het zoals je zelf al zegt nogal nutteloos.

Mede ook doordat de keuzes van de mogelijkheden ook enorm slecht gekozen zijn. Zo ontbreken er toch erg groter distributies (RedHat, Gentoo, Debian, Slackware), en is het omgaan met versies erg inconsequent (MacOs gaat 2 versies terug, Windows weer 3 en bij de distributies doen we al helemaal geen versies). En wat word er met Win2000 bedoeld? Professional? Server? Advanced Server? Allemaal?

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 24-12-2007 13:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Klaus_1250
Cyphax schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:54:
[...]

In ieder geval nauwelijks op PC's bij mensen thuis. Ja, bij ons tweakers zie je ze nog weleens (maar zelfs onder tweakers is het marktaandeel van Unices als Solaris/Irix/etc te verwaarlozen op wellicht BSD na) maar daarbuiten houdt het op (ik laat servers buiten beschouwing, volgens mij is dat niet de scope van de poll).
Maar dit is toch geen site voor Jan Alleman, maar voor tweakers? Ik heb hier ook FreeBSD draaien, naast Win XP, als Desktop OS.
Een distro is een OS. Linux is geen OS. Het zou juist moeten kloppen zo.
Distro = OS + extra zooi. Linux is een kernel, GNU/Linux een OS. FreeBSD is een OS, PC-BSD is een distro op basis van FreeBSD. Maar dat is uiteindelijk een disscussie zonder einde, aangezien de grens tussen OS en "distro" vrij vaag is. In principe zijn OS X en Windows ook geen pure OS'en.

[ Voor 9% gewijzigd door Klaus_1250 op 24-12-2007 13:17 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Klaus_1250 schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:15:
[...]

Maar dit is toch geen site voor Jan Alleman, maar voor tweakers? Ik heb hier ook FreeBSD draaien, naast Win XP, als Desktop OS.
Als je eens goed naar de FP kijkt, denk je niet dat t.net tegenwoordig een wat bredere groep consumenten aan wil spreken naast tweakers?
Distro = OS + extra zooi. Linux is een kernel, GNU/Linux een OS. FreeBSD is een OS, PC-BSD is een distro op basis van FreeBSD. Maar dat is uiteindelijk een disscussie zonder einde, aangezien de grens tussen OS en "distro" vrij vaag is. In principe zijn OS X en Windows ook geen pure OS'en.
Wat OS X en Windows zijn, is een distro ook. Voor het gemak is dat tegenwoordig een OS. En ook systemen als Solaris zijn meer dan een kernel en een shell, waardoor ze in ieder geval allemaal in hetzelfde straatje vallen. Of je dat dan OS noemt of iets anders maakt niet zo gek veel uit lijkt me.

• Klaus_1250
Cyphax schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:28:
[...]

Als je eens goed naar de FP kijkt, denk je niet dat t.net tegenwoordig een wat bredere groep consumenten aan wil spreken naast tweakers?
Dat heb ik ook wel door, maar op deze manier gooi je dus de "tweakers" eruit voor de bredere groep consumenten. En dat is jammer. Dat je eveneens een breder publiek aan wil spreken kan ik best snappen, maar dat je vervolgens de oudere/originele gebruikersgroep eruit gooit vind ik niet correct. Maar ja, das wel commercieel.

offtopic:
Nu ik hier toch ben, bij de Gouden Steeksleutel van beste internet-provider klopte ook al het eea niet. @home stond er bijvoorbeeld niet tussen (!).

[ Voor 13% gewijzigd door Klaus_1250 op 24-12-2007 13:55 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou het ook niet zien als "eruitgooien", maar als nieuwe dolelgroepen toevoegen. Dat betekent niet dat de lekker nerdy artikelen (zoals met de USB-sticks waar de beveiligingen zo mooi van werden gehackt) niet meer verschijnen, maar dat er nu ook reviews staan van gadgets en games bijvoorbeeld. Op sommige momenten "lijd" je er als echte tweaker wel onder zoals in zo'n poll, waar je ook de niet-tweakers-maar-wel-geinteresseerden niet buitenspel wil zetten. :)

• Klaus_1250
Maar daarom snap ik niet dat er niet gewoon een extra opties bijstaan, of dat je blanco kan stemmen. Kan toch niet zo zijn dat als non-tweakers een optie BSD zien staan, ze in de war raken en niet meer kunnen stemmen (om een voorbeeld te noemen). Nu word je gewoon geboycot in de poll en das al de tweede keer (kon ook al niet op @home stemmen in de vorige Steeksleutel).

Zoals ik al zei, ik heb er geen probleem mee dat er gadgets-reviews of gaming reviews bijkomen (vind ik zelf ook interessant af en toe), wel dat er dingen ten koste van de oude gebruikersgroep worden weggehaalt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik snap ook best dat je ervan baalt dat er geen BSD bij staat, alleen welke BSD zou het moeten zijn? *BSD? Dan had er ook geen onderscheid gemaakt hoeven worden tussen Mandriva, Suse of Ubuntu, anders is het weer niet consistent. Dat is het lastige van het opzetten van een poll waarbij de keuzes OF enorm in aantal zijn, of veel te gevarieerd om ze op 1 stapel te gooien.

Overigens zou *BSD er van mij ook wel bij mogen, aan de andere kant: BSD schittert met name op servers en er staat geen ander echt server-OS in de lijst. Er zijn ook mensen die Windows Server 2003 op hun desktop draaien, maar dat OS staat ook niet in de lijst. Het zijn een beetje uitzonderingen, krijgen enkele tienden van procenten aan stemmen, en daardoor krijg je dat je een veel langere lijst hebt dan nodig.

Ik hoop wel dat er dus een server-OS-poll komt met *BSD maar ook Debian en Slackware en Solaris en Windows Server enzovoorts, maar geen Vista, Suse, XP, Mac OS... maar dat lost jouw verontwaardiging ook niet op. En ik heb het idee dat het gewoon te lastig is om iedereen gelukkig te maken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cyphax schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:28:
[...]

Dus een populair automagazine schrijft een poll uit voor de beste auto van 2007:
• Ford Focus
• Opel Astra
• Volkswagen Golf
want dat zijn de meest gebruikte/verkochte auto's? Lijkt me niet dat je je op een dergelijke manier moet beperken. Zet dan op zijn minst een optie "andere" erbij.

Wat betreft deze gouden steeksleutel: ik heb alleen ervaring met XP en Windows 2000. Ook met Linux, maar niet met de distributies die genoemd worden. Maar ik ga zeker niet op XP of W2k stemmen als "beste OS", dan liever Solaris of VMS. Het is gewoon een incomplete poll. En zo creëer je je eigen uitslag.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
evert_ schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:03:
De poll is een beetje dubbelzinning: het gaat over het beste OS, dan zou er geen ubuntu of fedora mogen staan in deze lijst maar gewoon 'Linux'.
Fout en dat voor iemand met een Gentoo icoon? Ga je schamen! Linux != OS, Linux is alleen de kernel. Neem het in de lijst op z'n minst op als 'GNU/Linux' ofzo.

En verder moet je de poll gewoon beperken tot wat nu nog normaal te verkrijgen is, en dat is Windows 2000 niet. Anders krijg je gekke dingen als dan hoort OS/2 er ook tussen want die was toen echt rock-solid en z'n tijd ver vooruit. Dan nog liever OS/2 dan W2K. De poll moet niet gaan over 'beste OS ooit', maar gewoon het beste OS wat nu op de markt verkrijgbaar is en dat is W2K niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:05:
Ik hoop wel dat er dus een server-OS-poll komt met *BSD maar ook Debian en Slackware en Solaris en Windows Server enzovoorts, maar geen Vista, Suse, XP, Mac OS... maar dat lost jouw verontwaardiging ook niet op. En ik heb het idee dat het gewoon te lastig is om iedereen gelukkig te maken.
Ik denk dat je hier een goed punt hebt: De T.net community is gewoon vrij divers (wat juist heel fijn is, met veel verschillende kennis aanwezig) in vergelijking met Computer Idee ofzo en daarom zo'n verkiezing niet zo gemakkelijk is. Ik denk dat er volgend jaar betere scheidingen aangebracht moeten worden (beste server en beste desktop OS en ipv beste printer: beste kantoorprinter en beste thuisprinter etc).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 14:57 ]

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 20:56
Misschien is het een idee om net als bij de got verkiezingen eerst een inbrengronde te maken, en erna pas een stemronde. bij beide 'gouden steeksleutel' verkiezingen zit nu niet mijn keuze :)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Teckna schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:58:
Misschien is het een idee om net als bij de got verkiezingen eerst een inbrengronde te maken, en erna pas een stemronde. bij beide 'gouden steeksleutel' verkiezingen zit nu niet mijn keuze :)
Dit zijn zaken die we volgend jaar (ja, we durven het nog een keer aan) zeker zullen meenemen. Bedankt voor de input.
Pagina: 1