probleem met booten computer

Pagina: 1
Acties:

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03 06:49
Ik heb een probleem met het booten van mijn computer.

Heb er al een tijdje last van. Zal eerst even de setup geven: (allemaal 1½ maand oud)

- Intel Q6600 G0
- Gigabyte P35-DQ6
- 2x Kingston 1GB PC6400 CL3
- Sapphire HD2400 256MB (tijdelijk)
- Antec Neopower 650W

Nu had ik al een tijdje last ervan met het overclocken dat het systeem ineens stopte (zwart scherm, computer ging nog even door aan de muziek op achtergrond te horen en 10 seconde daarna ging hij opnieuw opstarten). Na het opnieuw starten ging hij uit zichzelf alle bios instellingen van het overclocken terug zetten.
Ik had de instellen zo staan:
- 400Mhz bus
- Multiplier 9x (3,6Ghz processor)
- Geheugen multiplier 2x = 800Mhz (wat geheugen aan kan).
- Geheugen +0,8V (volgens Kingston kon hij dit aan, en had hij ook echt nodig anders bootte hij niet).
- Vcore = 1,45V
- CL3
- Videokaart bus op 100Mhz gehouden altijd.

Nu bleef ik problemen ermee ondervinden tijdens de meest simpele dingen (vandaag weer tijden t.v. kijken). Toen heb ik besloten om hem op 3,2Ghz te laten draaien met dezelfde instellingen. Alleen de Vcore iets naar beneden geschroefd (1,4V).

Nog sloeg hij na c.a. 2 uur aan staan vast, en heb meteen de stekker er uit gehaald en naar de bios gegaan met booten om alles weer terug te zetten naar normaal. Ook alle voltage's naar automatisch gezet.

Nu wil hij niet meer booten.

Wat er in eerst instantie gebeurde tijdens het booten was 3 lange piepen en viel daarna meteen uit.
Ik dacht dat ik misschien een instelling verkeerd heb ingesteld en heb de jumper van de bios er in gedaan (stekker er uit), en mocht niet helpen.
Ook de batterij er 2 minuten uit gehad, en mocht ook niet helpen. Bios is dus gereset, en daar ligt het niet aan.

Even de handleiding erbij gepakt en werd iets duidelijker:
1 short: System boot successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

Ik had 3 lange piepen en dat kan maar 1 ding zijn: Videokaart niet goed er in.

Heb verder geen andere kaart liggen dus kan hem niet uitwisselen.
Heb hem even in PCI-e slot 2 gedaan, maar nog werkt het niet. En nu zit hij weer in PCI-e slot 1.

Heb het geheugen er uit gehaald, en geprobeerd te booten zonder geheugen, ook dan krijg ik lange piepen.
Heb een enkel reepje geheugen er in gedaan (allebei geprobeerd) maar werkt ook niet. Ook dan krijg ik dezelfde piepen.
Heb de videokaart er uit gehaald, en er uit gelaten, ook dan krijg ik lange piepen.
Processor er uit gehaald, en er uit gelaten, dan krijg ik helemaal geen piepen.
Alle stekkerverbindingen in de pc gecontroleerd, zonder resultaat.

Ik heb de FAQ erbij gehad hier op tweakers en die meld mij dat ik alle onderdelen er uit moet halen en zo uit moet proberen te sluiten wat het is. Ik heb dat gedaan maar ik kom niet verder.

Moet ik nu maar morgen een nieuwe videokaart halen en gaan kijken of het daar aan ligt?

Volgens het boekje zou de videokaart verkeerd gemonteerd moeten zitten, lijkt mij sterk aangezien ik daar niet aan heb gezeten. Of zou het moederbord brak zijn? Is dit van afstand te zeggen

• Scoop_Scoop
en processor kan niet te warm geworden zijn. Elke keer als ik na het vastlopen keek, was hij nooit te warm.

In windows kwam hij nooit boven de 55 graden uit (stressed). De core's apart liepen af en toe tegen de 60 graden.

Ik heb watercooling.

Verwijderd

Werd je geheugen niet veel te warm, omdat je er 2,6 Volt ophad.
Misschien kan je pc niet booten omdat het geheugen nu veel te weinig Volt krijgt namelijk 1,8.
Of dat je geheugen kapot is door 2,6 Volt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 11:14 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:53
Waarschijnlijk heb je een geheugen probleem. Met de situatie die jij schetst is het vrij onwaarschijnlijk dat je processor of je videokaart kapot is.

Alleen je had op je geheugen 1,8+0,8=2,6v gezet? Dat is voor ddr2 verschrikkelijk hoog. 2,6v is zoiezo te hoog om permanent te draaien.

Ik heb zelf kingston ddr-1200 waar 2,3v (max) doorheen mag. Maar daar staat wel altijd een 80mm ventilator tegenaan anders worden die dingen bloedheet.

90% kans dat je geheigen modules kapot zijn. En ja dat kan van het een op het andere moment gebeuren. En het is idd ook mogelijk dat ze tegelijk kapot zijn gegaan. Ik had een paar maanden geleden hetzelfde op 2,35v.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Scoop_Scoop
Volgens Kingston kon er 2,35V op komen te staan:
http://www.ec.kingston.co...tcpartno=KHX6400D2ULK2/2G

Ik had toevallig toch nog wat ander geheugen liggen (gister niet goed geneog gekeken) en het is toch het geheugen geweest wat kapot is.

Ondanks ik de voltage's terug heb gezet 100% zeker is het toen kapot gegaan. naja het is gebeurt moet maar een RMA aanvragen.

Maar nog even over het voltage wat ik er op heb gezet: 1,5V+0,8V=2,3V en hij zou 2,35V aan moeten kunnen. Misschien toch te warm geworden.

Ga er nu zeker ook maar een fan op zetten (zat er niet op), en zit met waterkoeling.

Heb wel goede airflow door de kast heen (10x een 12x12cm fan in de kast) (Mozart TX). Maar met waterkoeling mist het geheugen de lucht van de processor ook al.

Bedankt voor jullie meedenken, ik ga het geheugen terug sturen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Sorry, laat maar, niet goed gelezen :)

[ Voor 88% gewijzigd door Mad Marty op 24-12-2007 11:22 ]

Rail Away!

Verwijderd

Scoop_Scoop schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:19:

Maar nog even over het voltage wat ik er op heb gezet: 1,5V+0,8V=2,3V en hij zou 2,35V aan moeten kunnen. Misschien toch te warm geworden.
Het standaard voltage van DDRII is 1,8Volt, + 0,8 = 2,6Volt
en dat is veel te veel niet weer doen dus :P

• Scoop_Scoop
in het boekje staat std 1,5V dus nu heb ik eigenlijk het geheugen defect omdat het verkeerd in het boekje staat

Mooi balen, maar het is gebeurd, leuke les voor de volgende keer 8)7

Ik ga een RMA aanvragen.

Bedankt voor jullie hulp nu weet ik dat het std dus 1,8 is en als ik nieuwe geheugen heb dat ik die niet meer zo hoog moet zetten.

[ Voor 51% gewijzigd door Scoop_Scoop op 24-12-2007 11:30 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:53
1,5v is waarschijnlijk het laagste dat je moederbord kan geven. Maar niet het standaard voltage. Anders zou het standaard voltage van mijn processor ook 0,9v zijn.

Zoiezo moet je voltages altijd controleren in je bios en in windows. Je moederbord leest netjes het votage op het ram uit en dat kan je waarschijnlijk terug vinden in de hardware monitor in je bios. Want zelfs als jij iets instelt kan er door bepaalde omstandigheden meer of minder uitkomen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1