Toon posts:

FPS Gainward 8800GT Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe computer aangeschaft, daarmee speel ik games zoals CoD4, CoD2 en Battlefield 2.
Nu heb ik het probleem dat als ik twee uren aan het spelen ben, mijn Frames Per Second dalen van 150 naar 5 tot 40 fps. Ik dacht dat het aan de temperatuur van de kaart lag maar die is gewoon 62 graden. Dit is nu al de derde keer dat ik dit probleem heb in twee weken.
De eerste en de tweede keer was het na een reboot van mijn computer weer oke, maar nu kan in na de reboot een half uur spelen, en dan dropt de fps weer.

Mijn Systeem:

Intel Q6600 Processor
Asus P5K-e Wifi-AP
Gainward 8800GT 512 MB
Kingston 2x1GB
Samsung 500GB Harddisk
Antec 550 Watt voeding

Hopelijk kan iemand me helpen.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
OP welke resolutie speel je?

Heb je AA of AF aanstaan?

Zijn wel belangrijke dingen om te weten...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
of misschien niet je videokaart, maar je cpu die het wat warm krijgt?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe zit het met drivers e.d.? Hoe merk je dat je FPS omlaag gaat? Heb je het alleen bij deze 3 spellen of alleen met CoD4 en niet bij BF2?

Wauw, een sig!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-07 11:29

SilencerNL

No remorse

Lijkt er een beetje op dat je CPU te warm wordt, en daardoor gaat terugclocken?

Don't dream your life, live your dreams!

Verwijderd

maybe even kijken naar de link width van je kaart met cpu-z zodra je fps omlaag gaat

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het tot nu toe alleen maar bij CoD4 gemerkt, en zodra ik terug ga naar het bureaublad merk ik niks van lagstoten enz.

Ik speel op 1024x728 en Anti Analizing staat op 4x.

Ik merk dat me fps omlaag gaat omdat ik dat via het command cg_drawFPS 1 kan zien, en ik heb de laatste ForceWare van 19 december (de driver) al geinstalleerd.

Mijn processorkoeler is een Arctic Freezer 7 Pro, en daar zat al koelpasta op, dus ik weet niet waardoor hij zo warm wordt.

Ik heb ook al de temperaturen gechecked in het programma Everest, maar heel raar: daar staat mijn CPU temperaturen niet tussen?

Iemand enig idee met welk programmatje ik de temperatuur wel kan meten?

• Outerspace

Outerspace

Admin General Chat

Speedfan kan dat uitlezen of gebruik Motherboard Monitor 5.3.7.0, die kan het ook :).

[ Voor 11% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2007 12:11 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Oke speedfan heb ik nu gedownload, de computer staat 15 min aan en de CPU temp is 12 graden, dus ik wacht tot het moment dat ik weer het probleem krijg en post dan een update.

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
12 graden??
Dan heb je ofwel een hele goede koeler ofwel geeft speedfan een verkeerde waarde aan.
Kijk anders eens in het bios, daar staan de temperaturen normaal gezien ook.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, de computer staat nu zon anderhalf uur aan, waarvan ik 3 kwartier heb gegamed zonder fouten.
De bios geeft aan dat mijn CPU 21 graden is, en MB is 30 graden.

Speedfan geeft het volgende aan: http://img100.imageshack.us/img100/9650/speedfaniw0.jpg

Toen ik CoD4 afsluitte was de Core 65 graden (ik neem aan dat dat de videokaart is) en de AUX is al de hele tijd 127 graden, alleen ik weet niet wat dat inhoud?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 21:07
Als je zoekt op Google dan vind je overal mensen die rare waarden krijgen met Speedfan en die AUX.
Sterker nog: als je verder leest dan vind iedereen rare waarden met Speedfan, vooral onder load. De temp valt dan vaak lager uit dan in idle. Dus ik gok er zelf op dat Speedfan waardeloos is.

Gebruik de tools van Asus eens, volgens mij worden die standaard bij je mobo geleverd en anders zijn ze wel te downloaden van hun site. Ik dacht dat die ook de temp weergaven namelijk..

Edit: hier de link: http://dlsvr02.asus.com/p...utils/ProbeII_V10419b.zip

[ Voor 8% gewijzigd door Postman op 24-12-2007 16:33 ]

• Outerspace

Outerspace

Admin General Chat

Postman schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:29:
Als je zoekt op Google dan vind je overal mensen die rare waarden krijgen met Speedfan en die AUX.
Sterker nog: als je verder leest dan vind iedereen rare waarden met Speedfan, vooral onder load. De temp valt dan vaak lager uit dan in idle. Dus ik gok er zelf op dat Speedfan waardeloos is.
Ik heb zelf helemaal geen problemen met de tool Speedfan. Je kan met Asus Probe wel het een en ander checken.

Wauw, een sig!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-07 14:30
Ik heb exact hetzelfde met mijn 3800x2 en 7800GT, ben er ook nog steeds niet uit :'(

Verwijderd

Topicstarter
Dat Asus Probe geeft precies dezelfde temperaturen als speedfan aan, alleen geeft hij de temp van mijn 8800GT niet aan.

De temp is met gamen zon 69 graden maar dan staat de fan niet voluit.

Iemand enig idee wat het probleem is?

Verwijderd

Ik heb hier ook een Gainward en heb niets geen problemen!

Heb je al geprobeerd met een andere videokaart?? Als die bijv wel werkt dan weet je dat het of aan de drivers v/d kaart ligt of aan de videokaaart ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem deed zich zonet weer voor, meteen de temperaturen gechecked in FanSpeed, maar de temperaturen zijn gewoon normaal?

System: 30C
CPU: 21C
HD1: 21C
Core(GPU): 47C

heeft iemand nog raad of heeft iemand hier ervaring mee?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:23
temp van 21 graden is echt te laag, als je een Arctic Freezer 7 heb red je echt geen 21 graden op een Q6600. Probeer CoreTemp eens (Google) Die geeft de meest accurate waarden van de CPU.

• SirNobax
  • Laatst online: 21-06 10:13
GEEN ZORGEN!!!

De Core temperatuur sensor van een G0-stepping (Q6600) is 15 graden te laag. ;)
Andere programma's houden hier rekening mee, maar speedfan controlleerd niet of het om een G0 processor gaat.
Ik dacht dat dat wel ingeburgerd was bij tweakers, maarja, niet iedereen gebruikt speedfan.

Kijk of EIST aanstaat in je bios, indien hij aanstaat moet je hem maar uitzetten. Grote kans dat hij tijdens het gamen je Multiplier omlaag gooit o.i.d. .

Probeer ook eens wat andere videokaart drivers :).

[ Voor 16% gewijzigd door SirNobax op 25-12-2007 23:10 ]

Pentaxiaan

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 13:22

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat EIST dus helemaal niet mag doen, zou een vette bug zijn als dat idd waar is.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:09:

Ik speel op 1024x728 en Anti Analizing staat op 4x.

Ik merk dat me fps omlaag gaat omdat ik dat via het command cg_drawFPS 1 kan zien, en ik heb de laatste ForceWare van 19 december (de driver) al geinstalleerd.
LOL! 8)7 Een 8800GT en op 1024x768 spelend? Als ik jou was zou ik maar eens snel de resolutie opschroeven. 1024x768 is zonde van de kaart imho. Ik neem aan dat je geen 15 inch monitor hebt? En dat de resolutie wel hoger kan? Ik zou de reso vlug zo hoog mogelijk zetten. ;)

En het is niet Anti Analizing maar Anti Aliasing.

Lees hier de temperaturen van je CPU eens mee uit:

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 26-12-2007 10:07 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Daar gaat het nu hier niet om, op zo'n lage resolutie zou hij al helemaal geen fps drops moeten/kunnen krijgen.

Misschien even de spanningen/voltageds checken van je voeding en coretemp gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bij familie, zodra ik thuis ben zal ik even CoreTemp downloaden en naar de temperaturen kijken.

Waarmee kan ik de spanningen/voltages het beste mee controleren?

Ik speelde ook op een hogere resolutie, maar momenteel speel ik op 1024x724 omdat ik dacht dat dat misschien het probleem was.

Waar kan ik dat EIST in mijn BIOS vinden en wat doet het precies?

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Ik heb CoreTemp gedraaid en mijn CPU is serieus niet heter dan 27 graden geworden.

Zie de onderstaande screen:

http://img183.imageshack.us/img183/7905/coretempnz7.jpg

Ik zal gelijk even checken voor dat EIST, maar is het niet slecht voor mijn CPU dat die dan uit staat?

EDIT: Ik heb net in mijn BIOS zitten kijken, en Intel SpeedStep is EIST neem ik aan?
Hij stond inderdaad op Enabled, nu heb ik hem op Disabled staan.

Is dit echt niet slecht voor mijn CPU?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 19:52 . Reden: Update ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-07 17:03
EIST is inderdaad Speedstep. En nee dat is niet slecht voor je CPU, eerder voor je stroomrekening. ;) En zelfs dat is natuurlijk onzin.

Verwijderd

je moet ook Core Temp 0.95.4 hebben

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb nu CoreTemp 0.95.4 en het probleem deed zich zonet weer voor, dus meteen de temperaturen gechecked en de temps zijn: 22, 23, 22 en 26.

EIST staat ook al uit, weet iemand anders nog iets wat het probleem nou is?

• SirNobax
  • Laatst online: 21-06 10:13
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 21:06:
Oke, ik heb nu CoreTemp 0.95.4 en het probleem deed zich zonet weer voor, dus meteen de temperaturen gechecked en de temps zijn: 22, 23, 22 en 26.

EIST staat ook al uit, weet iemand anders nog iets wat het probleem nou is?
Zoals ik al zei, de temperaturen die G0 steppings weergeven is 15 graden lager dan werkelijk.

Temperaturen zijn dus mooi:
  • 37 graden
  • 38 graden
  • 37 graden
  • 41 graden
Niets om je zorgen over te maken, en geen probleem.

Je moet het probleem dus niet bij de CPU temps (of het "verkeerd" uitlezen daarvan) zoeken.

/me Sir Nobax mompelt iets over muggen en olifant daarvan maken

[edit] Als je toch allerlei programma's aan het downloaden ben:
Installeer rivatuner eens
Open het blad 'Hardware monitoring' (ena laatste icoontje van de bovenste 'Customize')
Laat het blad openstaan, en ga spelen.
Zodra het fout ga, ALT-tabben, en kijken of er iets raars aan de hand is.

Nu herinner ik dat mijn 6800U ongeveer hetzelfde had, de reden : Speedfan
Heb je die toevallig ook geinstalleerd ?

[ Voor 29% gewijzigd door SirNobax op 26-12-2007 21:38 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga nu rivatuner downloaden.

Ja ik heb SpeedFan geinstalleerd maar dat heb ik gedaan op aanraden van iemand in dit topic, en ik heb hem geinstalleerd toen het probleem zich al voor deed.

Ik post weer een update als het fout gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 22:59 ]

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
post je temperaturen eens onder load, download intel TAT(thermal analysis tool) en ga eens spelen, TAT logt de temperaturen dus je kan zo terugzien wat je temp was onder het gamen.

of beter,

download orthos en laat je cpu eens stresstesten en kijk hoe warm ie dan word

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb TAT gedownload, ik zal het straks proberen maar ik wou nog even kwijt:

Als ik dus 4 fps heb bij CoD4, en ik sluit CoD4 dan af en daarna start ik CoD2 op, dan heb ik normale fps (namelijk 333)

Dus ik weet niet of het wel met mijn hardware heeft te maken, maar misschien wel met het spel.

Verwijderd

@TS

Ik had precies hetzelfde als jou maar dan met crysis.
Toen heb ik de hardeschijf geformatteerd nieuwe vista en probleem weg.
Mischien dat het bij jou ook helpt.

• revengeyo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 18:43
ik heb de kaart ook nu een paar dagen, en ben er niet zo tevreden over!
Altijd een gainward gehad om zn kwaliteit en overclockbaarheid, maar deze is niet goed.
PC slaat na een tijdje gewoon vast op stock speed. :'(
Fan heb ik handmatig zelfs al eens op 100% getest, maar blijft vastlopen.
Heb hem in een nieuw systeem E6850 2gig kingston hyperx msi p6n SLI-FI Antec Ninehundred

@neotje

Handig programmatje om o.a temps uit te lezen is everest

http://www.lavalys.com/pr...ownload.php?ps=UE&lang=en

[ Voor 27% gewijzigd door revengeyo op 27-12-2007 16:40 ]

• YoghurtO_o
revengeyo schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:36:
ik heb de kaart ook nu een paar dagen, en ben er niet zo tevreden over!
Altijd een gainward gehad om zn kwaliteit en overclockbaarheid, maar deze is niet goed.
PC slaat na een tijdje gewoon vast op stock speed. :'(
Fan heb ik handmatig zelfs al eens op 100% getest, maar blijft vastlopen.
Heb hem in een nieuw systeem E6850 2gig kingston hyperx msi p6n SLI-FI Antec Ninehundred

Handig programmatje om o.a temps uit te lezen is everest

http://www.lavalys.com/pr...ownload.php?ps=UE&lang=en
al eens met AtiTool getest op stabiliteit?

• revengeyo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 18:43
YoghurtO_o schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:59:
[...]

al eens met AtiTool getest op stabiliteit?
nee dat niet, maar hij draait wel een uur goed temps blijven onder de 60 graden,
en 3dmark03 is ook uitstekend 40.000 punten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, als Activision of Gainward het zelf ook niet weten probeer ik wel Windows opnieuw te installeren..

• YoghurtO_o
revengeyo schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:39:
[...]

nee dat niet, maar hij draait wel een uur goed temps blijven onder de 60 graden,
en 3dmark03 is ook uitstekend 40.000 punten.
dit zegt nog steeds niks over de stabiliteit, stress de kaart eens en kijk of ie stabiel is(met atitool dus)
Pagina: 1