[kubuntu 7.1] WLAN lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 09:50
Situatie:

Asus Z53S
kubuntu 7.10 live CD
Bedraad neterk doet het, draadloos netwerk niet. Ik heb Google binnenstebuiten gekeerd, maar ik krijg alleen maar of te zien dat ik het met knetworkmanager op moet lossen (en die ziet alleen mijn bedrade netwerkkaart) of ik krijg pagina's vol met "dos-commando's" waar ik niets van snap (en wat ik niet zou moeten, vind ik).

Ook als ik klik op "start" -> System setting -> Network settings wordt ik niet veel wijzer. Beide netwerkkaarten (bedraad en draadloos) staan vermeld, ik kan parameters wijzigen, maar zelfs als ik bij de draadloze netwerkkaart alles goed invul (SSID, WEP-key*, e.d.) wordt er geen contact gelegd met mijn WLAN. Machine werkt onder Windows perfect.

Ik sta op het punt om het op te geven, heeft iemand een idee hoe ik mijn WLAN werkzaam kan krijgen? Wat doe ik verkeerd?

* Briljant ook dat er alleen WEP is? :? Ik dacht dat het allemaal zo veilig zou moeten zijn onder Linux?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
als jij vind dat je niets moet kunnen met die ' dos commando's' wens ik je nog veel sterkte. Er is altijd een kans aanwezig dat je bij een probleem toch iets moet doen met de command line. Als je hier niet voor open staat is linux denk ik niet iets voor jou.

Bovendien zou je eigenlijk iets meer informatie moeten posten.
Wat zijn de specs van je systeem. Welke encryptie gebruikte je verbinding? Welke router en wat is de output van iwconfig en ifconfig.....

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 09:50
flapdrol85 schreef op zondag 23 december 2007 @ 22:44:
als jij vind dat je niets moet kunnen met die ' dos commando's' wens ik je nog veel sterkte. Er is altijd een kans aanwezig dat je bij een probleem toch iets moet doen met de command line. Als je hier niet voor open staat is linux denk ik niet iets voor jou.
Misschien ben ik op het verkeerde been gezet door berichten als 'Linux is klaar voor de desktop' en 'Kubuntu is gebruikersvriendelijk'. Mijn excuus daarvoor.
Bovendien zou je eigenlijk iets meer informatie moeten posten.
Wat zijn de specs van je systeem. Welke encryptie gebruikte je verbinding? Welke router en wat is de output van iwconfig en ifconfig.....
Core2Duo @ 1,85/1Gb/60Gb
WLAN-netwerkkaart: Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG

Ik heb een Zyxel Prestige 600 series router, encryptie staat op Static WEP (ik zou natuurlijk liever WPA gebruiken maar ik heb wat apparaten in gebruik die dat niet ondersteunen).

De output van iwconfig en iconfig weet ik niet.... waar kan ik die vinden?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

[message=29310824,noline]CanonG1 schreef op maandag 24 december 2007
Core2Duo @ 1,85/1Gb/60Gb
WLAN-netwerkkaart: Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG
Die intel netwerkkaart zou uit of the box moeten werken, omdat Intel zelf z'n drivers maakt.

Ik gebruik geen Kubuntu maar Ubuntu, daar kun je het netwerk instellen, via System, Administration, Network.

Een terminal waar je commandos kun intikken, start je in Ubuntu : Applications, Acessioeres, terminal.

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:15:
...

Ook als ik klik op "start" -> System setting -> Network settings wordt ik niet veel wijzer. Beide netwerkkaarten (bedraad en draadloos) staan vermeld, ik kan parameters wijzigen, maar zelfs als ik bij de draadloze netwerkkaart alles goed invul (SSID, WEP-key*, e.d.) wordt er geen contact gelegd met mijn WLAN. Machine werkt onder Windows perfect.
Net zoals onder Windows is er onder Kubuntu ook Documentatie.
* Briljant ook dat er alleen WEP is? :? Ik dacht dat het allemaal zo veilig zou moeten zijn onder Linux?
Net zoals alle andere besturing systemen is Linux zo veilig als je het maakt.
Misschien ben ik op het verkeerde been gezet door berichten als 'Linux is klaar voor de desktop' en 'Kubuntu is gebruikersvriendelijk'. Mijn excuus daarvoor.
Linux is volgens mij wel klaar voor de desktop, de vraag eerder ben jij wel klaar voor linux?